Więcej warzyw i owoców w diecie dziecka - to możliwe!

Autor: www.sadyogrody.pl 01 czerwca 2022 13:07

Więcej warzyw i owoców w diecie dziecka - to możliwe! Jak przekonać dzieci do jedzenia warzyw i owoców?/ fot. shutterstock

Zdrowie dzieci zależy od tego co znajduje się na ich talerzu i w szkolnej śniadaniówce. Zwykle brakuje warzyw i owoców, które powinny być podstawą zbilansowanej i pełnowartościowej diety.

Dieta owocowo-warzywna gwarantuje zdrowie teraz i w przyszłości. Wzorem do naśladowania dla najmłodszych są rodzice, dziadkowie i nauczyciele. 

Warzywa i owoce w diecie najmłodszych

Każda część ciała dziecka potrzebuje innych składników odżywczych by prawidłowo się rozwijać i spełniać swoje funkcje. Różnorodność surowców w każdej grupie produktów z których przygotowywane są posiłki, gwarantuje, że wspieramy zarówno pracę serca, przewodu pokarmowego czy też mózgu. 

Mózg potrzebuje magnezu, który aktywuje większą ilość połączeń nerwowych a to przyczynia się do polepszenia pamięci i zwiększa koncentrację. Wspomniany pierwiastek znajdziemy w pestkach dyni, orzechach, pełnoziarnistych produktach zbożowych oraz w zielonych warzywach takich jak szpinak, jarmuż, rukola, natka pietruszki, boćwina. Dla prawidłowej pracy przewodu pokarmowego, perfekcyjnego trawienia, wchłaniania a potem wydalania niezbędny jest błonnik. Jego najlepszym źródłem są różnorodne warzywa i owoce, szczególnie groszek zielony, marchew, brokuły, kalafior a z owoców truskawki, maliny, borówki i porzeczki.

Poza tym zamiana „białego”, pszennego pieczywa na graham lub razowe również niesie za sobą więcej włókna pokarmowego. Dla zdrowych zębów i mocnych kości potrzebny jest wapń. Najlepszym jego źródłem jest nabiał lub jego zastępniki wzbogacane w wapń. Tutaj czyha jednak wiele pokus, gdyż ta grupa produktów często bywa dosładzana. Rozwiązaniem jest przygotowywanie smakowych jogurtów czy koktajli poprzez dodatek, do naturalnego jogurtu, świeżych lub mrożonych, słodkich owoców.

Dobry wzrok u dzieci

Co odpowiada za dobry wzrok u najmłodszych? Przede wszystkim beta-karoten, należący do grupy karotenoidów związek, chroni siatkówkę oka przed uszkodzeniami wynikającymi chociażby z narażeniem wzroku dzieci na światło niebieskie podczas oglądania telewizji i grania na smartfonie/konsoli. Tarczy ochronnej dostarczają warzywa i owoce, to w nich kryją się pokłady cennych karotenoidów. Dlatego w śniadaniówce dziecka nie może zabraknąć pomidorków koktajlowych, słupków marchewki, papryki czy listków chrupiącej sałaty. Te same surowce równolegle poza dbaniem o wzrok zapewniają promienny koloryt skóry a dzięki właściwościom antyoksydacyjnych pochłaniają szkodliwe promieniowanie UV.

W diecie najmłodszych na uwagę zasługują produkty, które dostarczają białka. To ono jest składnikiem budulcowym dla wzrastającego organizmu. Na szczęście o jego ilość nie musimy się aż tak bardzo martwić gdyż obserwacje pokazują, że dzieci w Polsce nie cierpią na jego niedobory. Większym problemem jest jego jakość i różnorodność. Głównym źródłem białka w diecie dzieci jest mięso, niestety często przetworzone pod postacią kabanosów i parówek. Korzystnym byłoby je ograniczyć. Warto do menu kilkulatka włączyć chude mięso drobiowe ale też tłuste i chude ryby morskie, naturalny nabiał, jaja i nasiona roślin strączkowych. Wszystkie wymienione dostarczają budulca dla komórek ciała.

Zalecenia żywieniowe dla dzieci

Instrukcja zbudowania zdrowego posiłku sprowadza się do zachowania odpowiednich proporcji na talerzu. Połowę jego powinny zajmować warzywa i owoce, reszta po ¼ - źródło białka (mięso, ryba, jaja, nabiał, strączki) i węglowodanów złożonych (pieczywo, kasze ale też ziemniaki). Jeśli w taki sposób będziemy serwować dzieciom posiłki to automatycznie nauczymy ich jeść zdrowo.

Jak przekonać dzieci do warzyw i owoców?

Przede wszystkim trzeba zdać sobie sprawę z tego, że nauka jedzenia warzyw i owoców to nie sprint lecz maraton. Budujący jest jednak fakt, że każde dziecko (i dorosły też) jest w stanie polubić większość warzyw i owoców, choć każdemu może to zająć różny okres czasu. Istotnym jest by nie zmuszać a stwarzać sytuacje w których dziecko będzie miało z nimi kontakt. Stąd tak ważne jest by robić wspólne zakupy na targach czy bazarkach, gdzie dziecko może zobaczyć jak atrakcyjne są warzywa i owoce, jak dużo ludzi je kupuje. Kolejna etap to wspólne gotowanie i przygotowywanie posiłków. To idealny moment kiedy dziecko ma kontakt z różnymi produktami i łatwiej mu zdobyć się na odwagę by je skosztować. Najmłodszym można opowiadać bajki, w których brokuły czy truskawki są bohaterami i mają nadzwyczajne moce, ponieważ kryją się w nich witaminy czy przeciwutleniacze. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

Z INNEJ SKRZYNKI

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI