Spożywanie warzyw i owoców najlepiej zwiększa odporność organizmu



www.sadyogrody.pl - 26 listopada 2021 13:49


Świadomość prozdrowotnej roli tego co jemy bardzo wzrosła w czasie pandemii. Według badań Kantar świeże warzywa i owoce są przez Polaków najczęściej wskazywane jako produkty podnoszące odporność organizmu.

Według badań Kantar świeże warzywa i owoce są przez Polaków najczęściej wskazywane jako produkty podnoszące odporność organizmu (64%). Niemal połowa badanych wskazuje kiszonki (48%). Rzadziej wymieniane są suplementy diety (19%). Nawet ci, którzy deklarują, że jedzą warzywa i owoce, żeby budować odporność organizmu, jedzą ich za mało. Warzywa i owoce powinny stanowić połowę tego co jemy.

- W dobie pandemii zastanawialiśmy się: spożywanie, których produktów najbardziej zwiększa odporność? Zapytaliśmy o to Polaków. Okazuje się, że dwie trzecie Polaków (64%) jest zdania, że w największym stopniu odporność organizmu zwiększa spożywanie świeżych warzyw i owoców. Blisko połowa wskazała kiszonki, takie jak kapusta i ogórki, jako produkty, które budują odporność organizmu. Polacy uważają, że warto spożywać też naturalne antybiotyki, np. czosnek czy cebulę (46%) – mówi Urszula Krassowska, dyrektor zarządzająca Public Division w Kantar. 

Świeże warzywa i owoce są częściej wskazywane przez kobiety (66%), badanych w wieku 50-59 lat (71%) oraz osoby z wyższym wykształceniem (68%).

Kiszonki wskazują kobiety (50%) oraz osoby z wyższym wykształceniem (53%), natomiast suplementy diety są wybierane są przez młodszych respondentów (15-17 lat - 30%).

- Cieszy ten wynik. Widać, że świadomość jest duża, bo ponad 95% badanych potrafiło udzielić odpowiedzi na to pytanie. Najczęściej łączymy budowanie odporności organizmu z konsumpcją świeżych warzyw i owoców. To co jemy ma wpływ na stan zdrowia, w tym kondycję układu odpornościowego. Wyniki badań pokazują sens działań dietoprofilaktycznych budujących odporność organizmu -  mówi Urszula Krassowska, dyrektor zarządzająca Public Division w Kantar.

Czy warto i jak edukować?

- Budowanie odporność w sposób naturalny wymaga większego zaangażowania. Warto edukować, zwłaszcza, że jedzenie smaczne i wartościowe w kontekście odporności, nie jest trudne, nie musi być czasochłonne, może być przyjemne. Tym bardziej, że z badań wynika, że ludzie dbający o odporność postrzegają ją jako obszar, na który można mieć aktywny wpływ. W większym stopniu dostrzegają wpływ zdrowej diety na budowanie odporności. Mniej dbający o odporność uważają, że mają mniejszy wpływ na jej budowanie i dostrzegają mniejszy związek między dietą a odpornością. Niektórzy wręcz go podważają. W konsekwencji przekłada się to na różny sposób odżywiania, w tym różne postrzeganie roli warzyw i owoców w diecie - mówi Urszula Krassowska z Kantar Public.

Wiedza o tym, jak warzywa i owoce wpływają na odporność, jest na bardzo dużym poziomie ogólności. W większym stopniu dostrzegamy wpływ zdrowej diety na budowanie odporności. Ciągle jednak wiele osób postrzega odporność to coś wrodzonego. Wiele osób potrafi uprościć ją do haseł: witaminy, witamina C, cytrusy. Wciąż potrzebna jest edukacja na temat wypływu tego co jemy na budowanie odporności, i faktu, że warzywa i owoce powinny stanowić połowę tego co jemy. 

- Jesienią i zimą bardziej dbamy o swoją odporność. Dobrze, że jest ona kojarzona nie z produktem syntetycznym typu suplement z witaminą C, ale z warzywem. Dynia, brokuł, kalafior, rzodkiewka – mamy je w zasięgu ręki. Mamy pomidory, ogórki, kapustę i paprykę. Jabłka, gruszki, śliwki, owoce jagodowe, ich przetwory i mrożonki. Jedzą je nie powinniśmy mieć poczucia, że tylko zaspokajamy głód, ale też, że dostarczamy wartości odżywczej- podsumowuje Monika Stromkie-Złomaniec, dietetyk kliniczny, ekspert programów i projektów poprawiających nawyki żywieniowe Polaków.