Owoce i warzywa najlepszym źródłem błonnika

Autor: www.sadyogrody.pl 30 marca 2021 15:03

Owoce i warzywa najlepszym źródłem błonnika Owoce jagodowe są jego doskonałym źródłem w naszej codziennej diecie/ fot. unsplash

Błonnik to składnik deficytowy w modelu diety zachodniej. Przednówek to czas przed nowymi zbiorami, okres najniższej odporności, w którym szczególnie nie powinno nam brakować błonnika. Owoce jagodowe są jego doskonałym źródłem w naszej codziennej diecie. Przetwórcy tych superowoców pokazują jak dostarczyć organizmowi błonnik wczesną wiosną.

Dlaczego błonnik jest tak dobry, skoro organizm nie może go strawić?

Większość tego co jemy trawimy w żołądku. Rozdrobniony pokarm, w połączeniu z enzymami i sokami trawiennymi, trafia potem do jelita cienkiego. Tu organizm wchłania składniki odżywcze z pożywienia. Z błonnikiem jest inaczej. Dopiero w ostatniej części naszego przewodu pokarmowego - w jelicie grubym - błonnik ulega przemianie. Ta zmiana zachodzi prawie całkowicie dzięki milionom „dobrych” bakterii. Błonnik odżywia te „dobre” bakterie i tworzy krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe, które odżywiają ściany jelita. Ta bariera to nasz drugi mózg, od dekady tak nazywamy jelita, tu w 80% decyduje się sprawność układu odpornościowego.

Najlepszym źródłem błonnika są owoce i warzywa

Błonnik znajduje się w żywności pochodzenia roślinnego - w owocach, warzywach, produktach zbożowych, roślinach strączkowych i orzechach. Pokarmy pochodzenia zwierzęcego są praktycznie pozbawione błonnika.
Codziennie powinniśmy spożywać co najmniej 30 g błonnika. Filiżanka malin w sezonie to 8-10 g błonnika. Nikt zatem nie musi liczyć jeśli tylko zdrowo się odżywia. Podstawą są to warzywa i owoce, które powinny stanowić połowę tego co jemy. Najtrudniej zadbać o to wczesną wiosną.

Jak zwiększyć spożycie błonnika wczesną wiosną?

Wczesna wiosna to czas kiedy nie ma w sprzedaży wartościowych, świeżych owoców. Korzystajmy więc z tego co coraz powszechniej dostępne.
- Najlepszym sposobem jest spożywanie większej ilości pokarmów bogatych w błonnik - warzywnych, owocowych i roślinnych. Polecamy suszone lub liofilizowane owoce jagodowe z płatkami owsianymi. Mogą być z jogurtem z orzechami, otrębami, musli, komosą, nasionami lnu, siemieniem lnianym lub płatkami zbożowymi. Jagodowy koktajl wpłynie na dobry początek dnia. Później deser, pudding, lody lub ciasteczka z posypką sproszkowanego błonnika z owoców liofilizowanych - mówi dr n. farm. Magdalena Kryska z Korab Garden.

- Sproszkowane błonniki owocowe mają lekko kwaskowaty smak, więc dodać je można do sałatek, koktajli czy surówek, natomiast liofilizowane oraz suszone owoce traktujmy jak zdrowe przekąski - mówi Piotr Nowak, plantator i przetwórca aronii, prezes Korab Garden.

- Owoce liofilizowane są koncentratami substancji prozdrowotnych, a więc są również koncentratami błonnika. To znakomity sposób aby zachować błonnik, który jest obecny w świeżym owocu jagodowym – mówi Małgorzata Góra-Dubiela z LIOFORTE.

- Zanim pojawią się świeże owoce jagodowe warto robić sobie pyszności z suszonych. Jak na przykład takie bezcukrowe kulki mocy z proszkiem z jagody kamczackiej. Wystarczy zblendować dwie garści suszonych śliwek, z garścią orzechów, uformować z masy kulki i obtaczać je w płatkach migdałów, wiórkach kokosowych i proszku z jagody kamczackiej. To jest dopiero bogactwo błonnika i antyoksydantów – mówi Małgorzata Jaszyk z Nutracevit, producent soku i proszku z jagody kamczackiej BIOHASKAP.

Uboższa dieta, brak słońca i zmienna pogoda odbija się na naszym samopoczuciu i zdrowiu. To tzw. przesilenie wiosenne. Czujemy się zmęczeni, senni, mamy problemy z koncentracją, a także spada nasza odporność. W tym okresie wyjątkowo ważna jest jakość spożywanego przez nas pożywienia. Powinno być bogate w składniki odżywcze i witaminy, o ograniczonej ilości cukru i wysokiej zawartości błonnika pokarmowego. Te wszystkie warunki spełniają właśnie produkty liofilizowane. Nasze liofilizowane owoce jagody kamczackiej zachowują wszystkie swoje cenne witaminy i składanki odżywcze, w tym błonnik - mówi Justyna Kusibab-Mruk, plantator i producent mrożonek, suszonej i liofilizowanej jagody kamczackiej.

Wykorzystanie liofilizatów lub proszku z liofilizatu jest wprost nieograniczone. Nasze liofilizowane owoce jagody kamczackiej doskonale sprawdzają się jako dodatek do deserów, wypieków, jogurtów, owsianek, koktajli, smoothies, kremów, a także jako samodzielna przekąska.

Owoce jagodowe są doskonałym źródłem błonnika pokarmowego zarówno nierozpuszczalnego jak i rozpuszczalnego. Optymalne proporcie to 2/3 błonnik rozpuszczalny i 1/3 nierozpuszczalny. Gwarantuje je urozmaicona dieta, bogata w owoce i warzywa.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

Z INNEJ SKRZYNKI

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.