Orzeszki ziemne mogą obniżyć ryzyko udaru

Autor: PAP 13 września 2021 09:27

Orzeszki ziemne mogą obniżyć ryzyko udaru Orzeszki ziemne mogą chronić przed udarem / fot. pixabay

Spożywanie orzeszków ziemnych może obniżyć ryzyko udaru niedokrwiennego nie tylko u Amerykanów, ale również w przypadku Azjatów - informuje pismo “Stroke".

Poprzednie badania wiązały spożycie orzeszków ziemnych z poprawą zdrowia sercowo-naczyniowego wśród Amerykanów, teraz naukowcy szczegółowo zbadali związek między spożyciem orzeszków ziemnych a występowaniem różnych rodzajów udarów (niedokrwienny i krwotoczny) oraz chorób układu krążenia (jak choroba niedokrwienna serca) wśród japońskich mężczyzn i kobiet.

Analiza objęła osoby rekrutowane w dwóch etapach, w latach 1995 i 1998-1999, łącznie ponad 74 000 mężczyzn i kobiet w wieku od 45 do 74 lat, biorących udział w badaniu prospektywnym Japan Public Health Center. Uczestnicy wypełnili kompleksową ankietę dotyczącą stylu życia, która obejmowała kwestionariusz dotyczący częstotliwości spożywania orzeszków ziemnych. Byli obserwowani przez około 15 lat - do 2009 lub 2012 roku, w zależności od tego, kiedy byli pierwotnie zapisani. Częstość występowania udaru mózgu i choroby niedokrwiennej serca została określona w oparciu o dane z 78 szpitali.

Badacze brali pod uwagę stan zdrowia, palenie, dietę, spożywanie alkoholu i aktywność fizyczną wyszczególnione przez uczestników ankiet. Według dokumentacji medycznej odnotowali 3599 udarów (2223 niedokrwiennych i 1376 krwotocznych) oraz 849 przypadków choroby niedokrwiennej serca, które rozwinęły się w okresie obserwacji.

"Po raz pierwszy wykazaliśmy zmniejszone ryzyko wystąpienia udaru niedokrwiennego związanego z wyższym spożyciem orzeszków ziemnych w populacji azjatyckiej - powiedział główny autor badania dr Satoyo Ikehara, profesor nadzwyczajny zdrowia publicznego Osaka University Graduate School of Medicine w Suita (Japonia). - Nasze wyniki sugerują, że dodanie orzeszków ziemnych do diety ma korzystny wpływ na zapobieganie udarowi niedokrwiennemu".

Jak wykazało przeprowadzone w Japonii badanie populacyjne, w porównaniu z dietą bez orzeszków spożywanie 4-5 niełuskanych orzeszków ziemnych dziennie wiązało się z mniejszym o 20 proc. ryzykiem udaru niedokrwiennego i mniejszym o 16 proc. całkowitym ryzykiem udaru mózgu. Nie stwierdzono istotnego związku między spożyciem orzeszków ziemnych a niższym ryzykiem udaru krwotocznego lub choroby niedokrwiennej serca.

Orzeszki ziemne są bogate w korzystne dla serca składniki odżywcze, takie jak jednonienasycone kwasy tłuszczowe, wielonienasycone kwasy tłuszczowe, minerały, witaminy i błonnik pokarmowy, które pomagają obniżyć ryzyko chorób sercowo-naczyniowych poprzez zmniejszenie czynników ryzyka, w tym wysokiego ciśnienia krwi, wysokiego poziomu "złego" cholesterolu we krwi i łagodzenie przewlekłych stanów zapalnych

Związek pomiędzy spożyciem orzeszków ziemnych a obniżonym ryzykiem udaru i chorób sercowo-naczyniowych był spójny zarówno u mężczyzn, jak i kobiet.

"Korzystny wpływ spożycia orzeszków ziemnych na ryzyko udaru, zwłaszcza udaru niedokrwiennego, stwierdzono pomimo niewielkiej ilości orzeszków ziemnych spożywanych przez uczestników badania - powiedział Ikehara. - Nawyk jedzenia orzeszków ziemnych i orzechów nadal nie jest powszechny w krajach azjatyckich. Jednak dodanie nawet niewielkiej ich ilości do diety może być prostym, ale skutecznym podejściem do zmniejszenia ryzyka chorób sercowo-naczyniowych".

American Heart Association zaleca spożywanie około pięciu porcji niesolonych orzechów tygodniowo; jedna porcja to około 15 gramów (2 łyżki stołowe) orzechów. Oprócz orzeszków ziemnych inne zdrowe opcje orzechów to niesolone orzechy nerkowca, orzechy włoskie, orzechy pekan, orzechy makadamia i orzechy laskowe.

Badanie miało kilka ograniczeń, w tym trafność i wiarygodność pomiarów spożycia orzeszków ziemnych w gromadzeniu i analizie danych, jednak dokładna analiza błędów pomiarowych potwierdziła zaobserwowaną zależność. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

Z INNEJ SKRZYNKI

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.