Nieprawidłowości przy przewozie saletry amonowej

Autor: Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego w Katowicach 29 stycznia 2022 11:07

Nieprawidłowości przy przewozie saletry amonowej Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego w Katowicach poinformował, że niczym niewyróżniający się pojazd czeskiego przewoźnika przewoził 25 ton saletry i nie był odpowiednio oznakowany. / fot. WITD w Katowicach

Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego w Katowicach poinformował, że niczym niewyróżniający się pojazd czeskiego przewoźnika przewoził 25 ton saletry i nie był odpowiednio oznakowany. Ponadto kontrola wykazała mnóstwo nieprawidłowości.

Jeden z patroli wodzisławskiego oddziału śląskiej Inspekcji pełnił wczoraj (20 stycznia) służbę na drodze wyjazdowej z Polski na przejściu granicznym w Cieszynie. Do kontroli inspektorzy zatrzymali niewyróżniający się niczym szczególnym pojazd pochodzący z Czech.

 

Nieprawidłowości przy przewozie saletry amonowej 

Jak się za chwilę okazało, brakowało istotnego z punktu widzenia przepisów ale i bezpieczeństwa, oznakowania pojazdu pomarańczowymi tablicami, umieszczonymi z przodu i tyłu pojazdu. W ładowni znajdowało się bowiem 25 ton saletry amonowej, czyli materiału niebezpiecznego sklasyfikowanego w przepisach ADR pod numerem UN 2067. Dalsze czynności kontrolne wykazały kolejne nieprawidłowości – głównie braki. Brakowało przede wszystkim dokumentu przewozowego CMR, jak i dokumentu wymaganego z punktu widzenia przepisów ADR, który zawierałby prawidłową nazwę przewożonego materiału niebezpiecznego, jego ilość, miejsce załadunku i przeznaczenia.

Kierowca, będący przedsiębiorcą transportowym, posiadał jedynie zdjęcie faktury zakupu przewożonego towaru. Inne stwierdzone braki dotyczyły instrukcji bezpieczeństwa dla kierowcy, wymaganej ilości środka gaśniczego (na dwa pojazdy: ciągnik siodłowy i naczepę kierowca posiadał jedynie jedną 2-kilogramową gaśnicę), dokumentów potwierdzających przeszkolenie kierowcy do wykonywania przewozów ADR. Stwierdzono też, że ładunek nie był należycie zabezpieczony przed możliwością przemieszczana się. Można więc było odnieść wrażenie, że kierowca zupełnie zapomniał lub zlekceważył fakt, że obowiązują go przepisy ADR przy przewozie tak dużej ilości materiału niebezpiecznego.

Za stwierdzone w wyniku tej kontroli naruszenia przewoźnikowi i osobie zarządzającej grozi kara w sumie ponad 7,5 tys. zł. Osobne postępowanie w sprawie wypełnienia obowiązków przez załadowcę przewożonego towaru będzie prowadzone wobec polskiego podmiotu – sprzedawcy towaru. Czeski przewoźnik, aby móc odjechać z miejsca kontroli, uiścił kwotę kaucji, usunął stwierdzone nieprawidłowości oraz wyznaczył innego kierowcę, który posiadał wymagane dla tego przewozu szkolenie ADR.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

Z INNEJ SKRZYNKI

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI