KUPS: Polacy nadal jedzą zbyt mało warzyw i owoców

Autor: www.sadyogrody.pl 30 stycznia 2018 12:07

KUPS: Polacy nadal jedzą zbyt mało warzyw i owoców fot. shutterstock

Już po raz VII Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS) realizuje program „5 porcji warzyw, owoców lub soku”, który ma na celu edukację społeczeństwa na temat zasad zbilansowanej diety, a także kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych. Tegoroczna edycja została również rozbudowana o program skierowany do szkół, aby zwrócić szczególną uwagę na edukację dzieci w zakresie zrównoważonej diety, bogatej w warzywa i owoce, w tym soki.

Edukacja na temat zasad zbilansowanej diety, istotnej roli warzyw, owoców i soków oraz kształtowanie prawidłowych postaw żywieniowych to cele, które przyświecają działaniom podejmowanym w ramach kampanii „5 porcji warzyw, owoców lub soku” od 2008 roku. – Zgodnie z rekomendacjami Instytutu Żywności i Żywienia, a także zmianami wprowadzonymi w 2016 roku do Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, warzywa i owoce powinny być podstawą diety i należy spożywać ich minimum 400 g w ciągu dnia w podziale na 5 porcji, a jedną z nich może być szklanka soku (ok. 200 ml), także tego dostępnego w opakowaniach kartonowych. Konsumpcja warzyw, owoców i niskoprzetworzonych produktów z nich powstałych, na przykład soków, z roku na rok wzrasta. Ten fakt cieszy i świadczy o efektywności prowadzonych działań. Jednocześnie mimo wzrostów konsumpcji tych produktów, zarówno Polska jak i inne kraje europejskie nadal borykają się ze zbyt niskim spożyciem warzyw lub owoców. W Polsce średnie spożycie jest poniżej rekomendacji i wynosi około 280 gramów na osobę na dzień. Niestety wiele osób pomija warzywa i owoce w swoim codziennym jadłospisie, a zgodnie z opiniami ekspertów z renomowanych ośrodków naukowych, obecność tych produktów w codziennej diecie ma niebagatelny wpływ na zdrowie, na przykład może mieć szczególne znaczenie w profilaktyce, a także leczeniu wielu chorób przewlekłych niezakaźnych np. choroby niedokrwiennej serca, udaru mózgu czy nowotworów – podkreśla Barbara Groele, Sekretarz Generalny KUPS.


W ramach VII edycji kampanii, powstanie także program edukacyjny skierowany do szkół, który ma na celu zwrócenie uwagi na potrzebę edukacji w zakresie zbilansowanej diety już od najmłodszych lat, jej roli i znaczenia w procesie kształtowania prawidłowych postaw żywieniowych. – W tegorocznej edycji, poza kontynuacją dotychczasowych założeń programu, chcemy także dotrzeć z głównymi przekazami kampanii do edukatorów szkolnych, nauczycieli, dyrektorów, którzy podzielą się wiedzą o roli warzyw, owoców oraz ich przetworów, w tym soków, także tych w opakowaniach kartonowych, z dziećmi. Tym samym chcemy zwrócić uwagę, jak ważne jest kształtowanie właściwych postaw już od wczesnych lat. Prawidłowe nawyki żywieniowe u dzieci zaprocentują bowiem korzyściami zdrowotnymi odczuwanymi na przestrzeni całego życia – podkreśla Groele.

Program „5 porcji warzyw, owoców lub soku” od początku istnienia prowadzony jest zgodnie ze światowymi i lokalnymi zaleceniami dotyczącymi zdrowia, formułowanymi przez renomowane instytucje – Światowa Organizacja Zdrowia, a także polski Instytut Żywności i Żywienia, zalecają spożycie minimum 400 g owoców i warzyw dziennie w podziale na 5 porcji. Jedną z porcji może być również szklanka soku. Sok, także ten pasteryzowany, dostępny w różnych opakowaniach, w tym kartonowych z dłuższym terminem przydatności do spożycia, może stanowić jedną z porcji warzyw lub owoców, gdyż charakteryzuje się podobnym poziomem składników odżywczych co owoce lub warzywa, z których został wytworzony.

W działania podejmowane w ramach programu od lat zaangażowani są eksperci z ośrodków badawczych, pracujący na cenionych uczelniach oraz w instytucjach związanych z żywieniem, także żywieniem dzieci. W gronie ekspertów wspierających program, znajdują się naukowcy z uczelni i niezależnych instytucji np. Instytutu Żywności i Żywienia, Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, którzy dzielą się swoją wiedzą i zapewniają rzetelność przekazów prezentowanych w ramach programu.

W bieżącej edycji kampanii prowadzone będą działania komunikacyjne i edukacyjne w prasie, Internecie, a także blogosferze, za które odpowiedzialna będzie agencja Michael Bridge Communication. Agencja zrealizuje również działania w ramach programu edukacyjnego skierowanego do szkół. Kampanię advertorialową w nowoczesnej formie video w wybranych mediach oraz działania w radio, poprowadzi agencja Rebel Media. Kampania finansowana jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw oraz Sponsorów – członków KUPS.

Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS) to organizacja non profit zrzeszająca oraz integrująca producentów soków, nektarów i napojów z owoców i warzyw. Reprezentuje firmy dostarczające na rynek krajowy około 60% soków owocowych i warzywnych oraz produkujące około 70% zagęszczonych soków owocowych i warzywnych w Polsce.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

Z INNEJ SKRZYNKI

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.