Kiszonki wróciły na salony! Jak żywieniem wzmacniać odporność?

Autor: MB; www.sadyogrody.pl 11 lutego 2021 09:11

Kiszonki wróciły na salony! Jak żywieniem wzmacniać odporność? Emilia Chmura, odpowiedzialna za pr i marketing w Gospodarstwie Rolnym M. Sznajder./ fot. Facebook

- Od kilku lat obserwujemy wielki powrót kiszonek. Kapusta wróciła na salony! Już nie jest wstydliwym symbolem dawnych czasów, ale wyrazem troski o zdrowie, byciem fit, stała się modnym składnikiem diety – mówi Emilia Chmura, odpowiedzialna za pr i marketing w Gospodarstwie Rolnym M. Sznajder.

Jak żywieniem wzmocnić odporność?

To jest bardzo ważne pytanie. Po co jemy? Pożywienie, żywność, ma odżywiać nasz organizm, czyli dostarczać wszystkich niezbędnych składników do życia. Po to jemy, żeby żyć w zdrowiu. Więc to, co jemy ma kluczowe znaczenie. Codziennie decydujemy czy wspieramy nasz organizm, czy dokładamy mu problemów. Dużo łatwiej nam zadbać o auto tankując odpowiednie paliwo, a tymczasem jeśli chodzi o nasze ciało często brakuje tej refleksji.

Pożywienie powinno być naturalne, sezonowe, lokalne, świeże, w przeważającej ilości warzywa. Tymczasem warzywa często traktowane są jak ewentualny dodatek do posiłku, a nie jego baza. Odporności nie zbudujemy w jeden dzień garścią suplementów. Warto zdrowo jeść na co dzień.

Przetwory - sprawdź oferty sprzedaży na Giełda Rolna!

Jaką rolę w tym mogą mieć kiszonki?

Kiszonki mają szereg zalet. Po pierwsze są dostępne wtedy, gdy sezon na świeże warzywa się kończy. Oczywiście, że postęp i globalizacja spowodowały, że teraz wszystko jest w sklepach na półce o każdej porze roku. Hit zeszłego tygodnia to szczypiorek z Kenii sprzedawany w Polsce w markecie. Ten "postęp" zaburzył postrzeganie sezonowości.

Niestety niewiele osób zdaje sobie sprawę - kiedy na co jest sezon i jak ważne by jeść sezonowo. Warzywa i owoce mają swój naturalny rytm, czas na dojrzewanie i powinniśmy jeść je dokładnie wtedy, gdy mają największą ilość witamin i minerałów. Jedząc sezonowo czekamy na konkretne warzywa i owoce, pamiętamy, by jej jeść. Przez całoroczną dostępność wszystkich owoców i warzyw wbrew pozorom wcale nie jemy ich więcej. Taka dostępność ograniczyła koszyk warzyw to pomidorów, zielonych szklarniowych ogórków i sałaty, a z owoców jabłka, banany i pomarańcze. A tymczasem omijamy w sezonie dziesiątki innych pyszności, jak porzeczki, agrest, jeżyny. Podobnie jest z kiszonkami. Kiedy nie ma w polu już żadnych wspomnianych wyżej pomidorów i ogórków, przychodzi czas na kiszonki! Zima i wiosna to czas kiedy kiszonek nasz organizm potrzebuje najbardziej.

Kiszone warzywa zachowują wszystkie cenne witaminy i minerały warzyw świeżych ale dodatkowo znacznie zwiększa się ich potencjał prozdrowotny, dzięki żywym bakteriom probiotycznym.

Kiszenie to proces naturalnej, samoczynnej fermentacji, czyli namnażania się bakterii kwasu mlekowego. Żywe szczepy bakterii kolonizują nasze jelita, a jak wiadomo 80% naszej odporności pochodzi z jelit. Probiotyki znanym bardziej z suplementów podczas antybiotykoterapii. A tymczasem garść kiszonej kapusty zawiera miliardy żywych bakterii probiotycznych i to w mnogości szczepów, których żaden suplement nie jest w stanie zapewnić.

Warto jeść kiszonki każdego dnia, do każdego posiłku, warto pić sok z kiszonych buraków, zakwasy z kapusty czy ogórków. To co jest najważniejsze - kiszonki, które kupujemy muszą być niepasteryzowane, czyli pełne żywych bakterii probiotycznych, dlatego muszą być przechowywane w lodówce również przed otwarciem. Warto czytać etykiety, sprawdzać składy. Marynaty octowe to nie kiszonki! Do kiszenia warzyw potrzebne są sól i czas. Nic więcej.

WIĘCEJ NA TEMAT

Z INNEJ SKRZYNKI

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.