×

Subskrybuj newsletter
sadyogrody.pl

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole

Jabłka polecane dla osób z cukrzycą?

Autor: SadyOgrody.pl 08 stycznia 2023 18:49

Jabłka polecane dla osób z cukrzycą? Jabłka są dostępne przez okrągły rok. Są to owoce zdrowe i łatwo dostępne. / fot. shutterstock

Jabłka są to owoce zdrowe i dostępne przez okrągły rok.  Czy cukrzycy mogą spożywać jabłka? Jaki mają indeks glikemiczny? Zobaczcie sami.

Co to jest indeks glikemiczny?

Indeks glikemiczny to wskaźnik, który ma informować o tym, jak gwałtownie po spożyciu danego produktu wzrośnie poziom glukozy we krwi, po upływie 2-3 godzin po ich spożyciu. 

W opinii diabetologów najwłaściwszym modelem żywienia dla osób z cukrzycą jest dieta z niskim indeksem glikemicznym. Produkty, które mają wysoką wartość tego indeksu, powodują gwałtowny wzrost glikemii po posiłku, a następnie szybki jej spadek. Utrudnia to utrzymanie prawidłowych wartości glukozy we krwi.

Jabłka - właściwości zdrowotne 

Jabłka są niezwykle różnorodne, więc dokładne wartości energetyczne, odżywcze i zawartość składników istotnych dla zdrowia mogą się nieco różnić w zależności od odmiany, pory roku, dojrzałości, warunków uprawy itd. Największą część masy jabłka, bo aż ok. 85%, stanowi woda. Średniej wielkości jabłko zawiera ok. 25 gramów węglowodanów, z czego ok. 4 g pochodzi z błonnika, który spowalnia trawienie i wchłanianie węglowodanów. Dzięki temu spożywanie jabłek nie powoduje tak szybkiego podwyższenia poziomu cukru we krwi. Zawartość błonnika sprawia, też że po zjedzenia jabłka czujemy się syci. Co jeszcze kryje się w jabłku? Między innymi witaminy A i C, przeciwutleniacze, potas, wapń i magnez.

Jabłka - indeks glikemiczny. Jaki IG mają jabłka?

Jabłka należą do owoców, które mają niski indeks glikemiczny wynoszący 38. Produkty o indeksie glikemicznym mniejszym niż 50 określa się właśnie jako artykuły o niskim IG i to te produkty powinno się wybierać w codziennej diecie. Produkty, które posiadają indeks glikemiczny pomiędzy 55 a 70 to produkty ze średnim indeksem glikemicznym. Produkty z IG wyższym niż 70 to produkty z wysokim indeksem glikemicznym.

Indeks glikemiczny jabłek rośnie wraz z ich obróbką. Najniższy ma surowe jabłko. Nieco wyższy ma surówka z jabłka, pieczone jabłko i sok z jabłek. Zatem najlepsze dla diabetyków będzie całe surowe jabłko, spożywane samodzielnie.

Jabłka - czy jeść je ze skórką czy obierać? 

Zdecydowanie nie obierać! Flawonoid – kwercetyna, czyli substancja, która wykazuje m.in. działanie regulujące dla układu odpornościowego, znajduje się w skórce jabłka lub tuż pod nią. Jeżeli nie znajdujemy się na ściśle lekkostrawnej diecie i nie mamy przeciwskazań lekarskich (np. ze względu na konieczność ograniczenia błonnika w diecie) jedzmy jabłko ze skórką.

Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie przegap najważniejszych wiadomości

Sady Ogrody - Google News Obserwuj nas w Google News

WIĘCEJ NA TEMAT

Z INNEJ SKRZYNKI

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI