Ekspert: Podstawą zdrowia dzieci jest jedzenie warzyw i owoców

Autor: www.sadyogrody.pl 02 września 2020 11:27

Ekspert: Podstawą zdrowia dzieci jest jedzenie warzyw i owoców Do najważniejszych składników, jakich potrzebuje młody organizm do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania m.in. układu nerwowego, należą witaminy z grupy B/ fot. shutterstock

Według lekarza pediatry Joanny Sawickiej-Metkowskiej, ekspertki kampanii „Jedz owoce i warzywa – w nich największa moc się skrywa!”, do prawidłowego rozwoju młodego organizmu niezbędne jest zapewnienie mu wszystkich potrzebnych składników budulcowych. Nie wszyscy jednak mają świadomość, że fundamentem zdrowia najmłodszych i podstawą ich zdrowego stylu życia jest jedzenie warzyw i owoców.

- Tylko różnorodną dietą, zbilansowaną pod względem nie tylko kalorii, ale przede wszystkim witamin, składników mineralnych i mikroelementów, możemy zapewnić dziecku optymalne warunki do rozwoju. Tylko wtedy dziecko będzie w stanie w pełni realizować swój potencjał i wykorzystać dane mu możliwości. Zajęcia dodatkowe, jak programowanie, szachy, angielski, tenis czy jazda konna nie przyniosą oczekiwanych efektów, jeśli organizm dziecka będzie borykał się z nadwagą lub otyłością, chronicznym przemęczeniem, niedoborami witamin, nieprawidłową perystaltyką jelit czy stresem – mówi Joanna Sawicka-Metkowska, lekarz pediatra, zwana Doktor Poziomką, ekspertka kampanii „Jedz owoce i warzywa – w nich największa moc się skrywa!”.

Na koncentrację i dobre samopoczucie

Do najważniejszych składników, jakich potrzebuje młody organizm do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania m.in. układu nerwowego, należą witaminy z grupy B. Wpływają one także na przemianę materii i nastrój. Roślinne źródła tych witamin znajdują się w nasionach roślin strączkowych (groszku, fasoli, soczewicy, bobie) oraz zielonych roślinach liściastych, takich jak szpinak i kapusta. Niedobory witaminy B mogą skutkować zaburzeniami koncentracji, trudnościami z zapamiętywaniem, rozdrażnieniem, a nawet depresją. Na poprawę samopoczucia korzystnie wpłyną też jabłka i truskawki, natomiast z warzyw najwięcej energii dostarczają te  w kolorze zielonym.

Dla systemu nerwowego i mózgu

Niezwykle kojące działanie wykazuje potas, który jest w pomidorach, kalarepie, brukselce, jarmużu, rzeżusze, szpinaku, soczewicy oraz truskawkach. Pierwiastek ten odpowiada za właściwe funkcjonowanie systemu nerwowego i mięśni. Dzięki niemu mózg jest dotleniony, poprawia się zdolność myślenia i koncentracja.

Do walki ze stresem

Tracimy go, gdy się stresujemy, a gdy mamy go mało, stresujemy się jeszcze bardziej. O czym mowa?
O magnezie, który reguluje pobudliwość układu nerwowego i łagodzi stres. Jego największe pokłady znajdują się w pestkach dyni, liściach szczawiu, szpinaku, burakach, koperku, rukoli (i wszystkich innych zielonych liściach), a także w fasoli.

Dla mocnych kości

Minerałem potrzebnym dziecku do budowy kości jest wapń, którego najwięcej można znaleźć w brokułach  i szpinaku, fasoli, kapuście oraz dyni. Wapń reguluje także pracę układu nerwowego i pozytywnie wpływa na działanie wielu enzymów.

Na pamięć, odporność i wzrok

W jadłospisie nastolatka należy uwzględnić orzechy jako doskonałe źródło witaminy E, ułatwiającej zapamiętywanie, a także witaminę C, która zwiększa odporność i zapobiega anemii. W największych ilościach występuje ona w owocach czarnej porzeczki, natce pietruszki i czerwonej papryce. Natomiast witaminę A, która zapobiega zaburzeniom widzenia, znajdziemy w owocach i warzywach koloru pomarańczowego, żółtego i zielonego – m.in. w marchwi, dyni, morelach, papryce czerwonej, brokułach i sałacie.

- Efektem diety bogatej w owoce i warzywa jest lepsze samopoczucie. Kilka dni regularnego, wysokiego spożycia owoców i warzyw poprawia nastrój. Aby utrzymać taki dobrostan, należy konsekwentnie kontynuować zalecane ich spożycie, przy czym większy wpływ na poczucie zadowolenia mają owoce i warzywa w wersji surowej. Rezultaty owocowo-warzywnych supermocy obserwowane są u dzieci już od najmłodszych lat. Niebagatelny wpływ na dobre samopoczucie w przypadku najmłodszych ma kwestia ich poczucia zaangażowania i możliwości decydowania o sobie, swojej diecie i żywieniu. Celowe włączanie dzieci w budowanie dobrych nawyków żywieniowych, dawanie im okazji do dbania o własne zdrowie poprzez wspólne zakupy czy rodzinne gotowanie daje satysfakcję, podnosi samoocenę oraz utrwala ich nawyki dietetyczne. To sprawia, że dzieci rosną w poczuciu sprawczości i akceptacji, jednocześnie same chętnie dbają o zdrowie i prawidłowe żywienie - – wyjaśnia Joanna Sawicka-Metkowska.

Ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna „Jedz owoce i warzywa – w nich największa moc się skrywa!”, której organizatorem jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych, sfinansowana jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

Z INNEJ SKRZYNKI

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.