Badanie: 51 proc. Polaków nie kupuje gorzej wyglądających owoców i warzyw

Autor: www.sadyogrody.pl/PR 09 lutego 2021 10:35

Badanie: 51 proc. Polaków nie kupuje gorzej wyglądających owoców i warzyw Marnowanie żywności to już niestety poważny problem, który ma negatywne skutki ekologiczne/ fot. shutterstock.com

Samotne banany, krzywe buraki, nieładne marchewki – to nie są nasze pierwsze wybory w markecie. Z badań Banków Żywności wynika, że prawie 51% konsumentów nie kupuje gorzej wyglądających, małych czy niekształtnych warzyw lub owoców. A przecież te “brzydkie” produkty są tak samo wartościowe i smaczne, jak ich idealni “koledzy”.

Według raportu Federacji Polskich Banków Żywności nie sięgamy również po artykuły w zdeformowanych, ale wciąż szczelnych opakowaniach – aż 50,3% Polaków rezygnuje przy półce sklepowej np. z pomidorów w lekko wgniecionych puszkach lub soków w krzywych kartonach. Gospodarstwa domowe są największymi marnotrawcami, bo wyrzucamy aż 3 mln ton żywności rocznie. W niechlubnej czołówce produktów, które trafiają do kosza jest pieczywo oraz właśnie warzywa i owoce, ale marnowanie to nie tylko wyrzucanie. Ten proces zaczyna się znacznie wcześniej – nasze wybory zakupowe mają tu ogromne znaczenie.

- Choć głośna ostatnio sprawa krzywych buraków wskazuje na pewne normy sprzedażowe, to nie bez znaczenia jest to, że jako konsumenci sami je kształtujemy. Lubimy proste marchewki, okrągłe buraki, równomiernie wybarwione, błyszczące jabłka. Zapominamy, że bez względu na wygląd te warzywa i owoce smakują tak samo dobrze. Dlatego przy okazji Walentynek chcemy w lekkiej formie przypomnieć, że jeśli nie pokochamy i nie będziemy kupować nieidealnych produktów, to zostaną one zmarnowane. A marnowanie żywności to już niestety poważny problem, który ma negatywne skutki ekologiczne i fatalnie wpływa na nasze środowisko naturalne. – mówi Marek Borowski, Prezes Federacji Polskich Banków Żywności.

Banki Żywności kilka lat temu zorganizowały akcję edukacyjną „Ratujmy samotne banany”, zwracając uwagę na problem pojedynczych, oderwanych od kiści owoców, które nie znajdują nabywców. Inicjatywa zdobyła dużą popularność wśród konsumentów i pojawiła się też w kilku sieciach handlowych. Teraz pora na kolejnych warzywno-owocowych bohaterów, których odrzucamy tylko dlatego, że nie spełniają naszych wyobrażeń o zdrowych i dobrych jakościowo produktach.  

Pojedyncze banany kochamy już bardziej, większość osób też wie, że brązowe skórki tych owoców nie oznaczają zepsucia. Ale wciąż powinniśmy się edukować i zmieniać zwyczaje. W swoich działaniach zachęcamy nie tylko do kupowania „brzydkich” warzyw, ale np. do tak prostych rzeczy jak robienie listy zakupów czy sprawdzenie lodówki przed wyjściem do sklepu. Te pozornie małe kroki naprawdę mają sens, bo budują nawyki, które realnie wpływają na zmniejszenie skali marnowania żywności. – dodaje Borowski.   

Z okazji Walentynek Banki Żywności prowadzą w mediach społecznościowych  akcję, która odnosząc się do relacji międzyludzkich wskazuje na to, że warto dać szansę nieidealnej relacji z warzywami i owocami. W końcu miłość do jedzenia jest jedną z tych najszczerszych i w tym przypadku nie powinna wykluczać nierealnymi zakupowymi standardami. Bo marnujemy już w naszych głowach.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

Z INNEJ SKRZYNKI

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.