Włochy: Rolnictwo ekologiczne nieznacznie się rozwinęło



www.ssb.it - 06 października 2020 11:20


Rolnictwo ekologiczne zyskuje na popularności we Włoszech, choć w umiarkowanym tempie. Klienci szczególnie poszukują świeżych ekologicznych warzyw - podaje Stowarzyszenie Rolników Południowego Tyrolu (SBB).

Jak pokazują aktualne dane Państwowego Instytutu Badań Rynku i Informacji Rynkowej (ISMEA), prawie dwa miliony hektarów gruntów rolnych było uprawianych zgodnie z kryteriami rolnictwa ekologicznego w 2019 roku. Odpowiada to wzrostowi o dwa procent w porównaniu z rokiem poprzednim i udziałowi w całkowitej powierzchni użytków rolnych wynoszącym 15,8 procent.

Oliwki uprawiano na 242 000 ha zgodnie z kryteriami rolnictwa ekologicznego, a ekologiczne wino na prawie 110 000 ha. ISMEA szacuje liczbę gospodarstw ekologicznych na 80643 w 2019 roku, o dwa procent więcej niż w 2018 roku. 

Pod względem regionalnym Sycylia wyprzedza krzywą, ponieważ znajduje się tam ponad 370 000 hektarów ziemi organicznej. Apulia ma około 266 000 hektarów, a w Kalabrii 208 000 hektarów jest użytkowanych ekologicznie. 

Popyt na produkty z upraw ekologicznych ostatnio gwałtownie wzrósł we Włoszech. Według instytutu w pierwszej połowie 2020 roku w produkty ekologiczne przeznaczono około 3,3 miliarda euro; tym samym sprzedaż z tego samego okresu ubiegłego roku została przekroczona o 4,4 proc. Według ISMEA, duże sieci detaliczne zwiększyły sprzedaż produktów ekologicznych o jedenaście procent podczas ograniczeń koronawirusowych, przy czym szczególnie poszukiwane są świeże warzywa. 

Wraz z konsumpcją wzrósł również import produktów ekologicznych. Jak podał instytut, import w 2019 roku wzrósł o 13,1 proc. Dyrektor ISMEA Raffaele Boriello opowiedział się za dalszymi inwestycjami w sektorze organicznym. Wzmocnienie popytu na produkty krajowego rolnictwa ekologicznego pozwoliłoby nie tylko zmniejszyć wielkość importu, ale także dać ważny impuls dla branży. Mogłoby to umożliwić osiągnięcie celu, jakim jest 25% ziemi organicznej ustalonej w ramach strategii „od pola do stołu”.