Prezes Citroneksu: Chcemy integrować producentów pomidorów malinowych Tomimaru Muchoo



Albert Katana/www.sadyogrody.pl - 26 lipca 2019 13:00


- Klienci od początku pokochali pomidory malinowe odmiany Tommimaru Muchoo za wyjątkowy smak. Współpracując ściśle od wielu lat z sieciami handlowymi wiemy co klienci lubią i czego oczekują, co się sprzedaje bardzo dobrze, a co słabo – mówi w wywiadzie dla sadyogrody.pl, Rafał Zarzecki, prezes grupy Citronex oraz inicjator stowarzyszenia "Malinowy Król".

Stowarzyszenie Malinowy Król to organizacja polskich producentów, od lat zajmujących się uprawą pomidorów. Łączy ich także to, że od lat popularyzują w Polsce pomidory malinowe odmiany Tomimaru Muchoo.

Twierdzicie, że pomidory malinowe odmiany Tommimaru Muchoo wg badań są najbardziej lubianymi pomidorami w Polsce. Kto robi takie badania, na czyje zlecenie? Czy badanie rynku produktów spożywczych przez profesjonalne firmy na zlecenie producentów żywności powinno stać się normą?

W tym przypadku nie trzeba angażować drogich firm badających rynek spożywczy, by to wiedzieć na 100% ,że ulubionymi przez Polaków pomidorami są pomidory malinowe odmiany Tomimaru Muchoo. Klienci od początku pokochali tę odmianę za wyjątkowy smak. Współpracując ściśle od wielu lat z sieciami handlowymi wiemy co klienci lubią i czego oczekują, co się sprzedaje bardzo dobrze a co słabo.

Jeśli chodzi o badanie rynku to dużo firm badających segmenty i kategorie spożywcze ma dane na temat najróżniejszych produktów. Ilość danych jest bardzo duża, ale czy ktoś z producentów chce korzystać z tych danych to sprawa jego wyboru. Myślę, że czasami dobrze jest wiedzieć na podstawie badań jakie będą trendy w branży FMCG.

Jeśli rzeczywiście pomidory Tommimaru Muchoo są tak popularne, po co organizować się, wydawać pieniądze na promocję w ramach stowarzyszenia Malinowy Król? Czy promocja produktu który świetnie się sprzedaje jest konieczna?

W mojej opinii taka inicjatywa jest konieczna właśnie z tego powodu, że pojawiają się inne odmiany, które mają inne walory smakowe (nie tak dobre jak Tomimaru Muchoo czyli wysoki Brix i smak umami) a konsumenci z całą pewnością będą rozczarowani smakiem pomidora, który nie przypomina malinowego, którego do tej pory kupowali.

Generalnie konsument wie co jest dobre, ale czasami może zostać wprowadzony w błąd oczekując znanego smaku i jakości, a dostając coś innego i tu jest ryzyko.

To jest jak z każdą dobrą rzeczą, którą znamy, przez pogorszenie jakości możemy stracić uznanie klientów, którzy nie będą chcieli płacić więcej za pomidor malinowy, który smakuje tak samo jak dużo tańszy pomidor czerwony.

Podsumowując klient nie zapamięta ceny jaką zapłacił, ale jakość jaką otrzymał.

Jaki procent producentów pomidora Tommimaru Muchoo należy do stowarzyszenia Malinowy Król? Czy dzięki przynależności do organizacji większości producentów, SMK jest realnym partnerem handlowym dla sieci?

80% tych dużych oraz mniejsi, którzy wierzą, że ta inicjatywa ma sens. Oczywiście są poza SMK także rozproszeni bardzo mali producenci lokalni produkujący na małych powierzchniach tę odmianę, których ciężko policzyć. Ważne, że ciągle dołączają nowi. Na pytanie czy większość członków jest realnymi partnerami dla dużych sieci odpowiem – nie sądzę, ponieważ chodzi o nawiązanie długofalowych relacji i zapewnienie odpowiednich ilości na czas. Oczywiści lokalnie promowanie „Malinowego Króla” to też świetny kierunek promocji i działań handlowych.

Jednym z zadań stowarzyszenia jest “przeciwdziałanie wprowadzaniu w błąd konsumentów co do odmiany pomidora malinowego bądź kraju pochodzenia”. Co to za proceder i w jaki sposób chcecie mu się przeciwstawiać?

Pomidor malinowy (inne odmiany niż Tommimaru Muchoo) produkowany jest także w Hiszpanii (firma CASI) oraz importowany do Polski. Są także w Polsce gospodarstwa, które zdecydowały się produkować odmiany "podszywające się" pod Tomimaru Muchoo.

Konsument nie jest w stanie wizualnie rozróżnić i samodzielnie (bez kierunkowskazu) wybrać "prawdziwego" pomidora malinowego, poza tym nazwa Tommimaru Muchoo nie była do tej pory eksponowana (nie jest znana konsumentom - nikt nie czyta etykiet na kartonach), co oznacza, że konsumenci nie mają świadomości, że dzisiaj kupując pomidor malinowy nie kupują tego pomidora, który dobrze znają i którego smak pokochali tj. Tomimaru Muchoo.

Marginalizowanie konieczności konkurowania i tym samym nieustanne przeciwdziałanie temu, co robią inne gospodarstwa (nie będące członkami stowarzyszenia) jest dzisiaj dla członków stowarzyszenia największym zagrożeniem.

Stowarzyszenie chce integrować producentów Tomimaru Muchoo oraz przeciwdziałać nieuczciwej konkurencji, wskazując konsumentom wyróżnik (przewagę) "Malinowego Króla" nad pozostałymi dostępnymi na rynku pomidorami malinowymi. Przewaga jest oczywista, jest nią SMAK odmiany Tomimaru Muchoo.

Dziękuję za rozmowę.