Największym ograniczeniem konsumpcji owoców i warzyw jest postrzeganie ich jako dodatek (wideo)

Autor: www.sadyogrody.pl/PR 09 października 2020 14:28

Największym ograniczeniem konsumpcji owoców i warzyw jest postrzeganie ich jako dodatek (wideo) Jak pokazują „Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” uważamy je za zdrowe, ale nie preferujemy na naszych talerzach. Fot.PR

Warzywa, owoce i ich przetwory powinny stanowić połowę, tego co jemy. Jak pokazują „Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” uważamy je za zdrowe, ale nie preferujemy na naszych talerzach. Większość Polaków nie wie, że powinniśmy jeść ich znacznie więcej i nie wie ile powinno się ich spożywać w ramach posiłku. Brak powszechnej świadomości znaczenia owoców i warzyw to kluczowe wyzwanie sektora. Nad zmianą tej sytuacji współpracę rozpoczęli liderzy kilkunastu organizacji branżowych.

98% dorosłych Polaków wie, że warto jeść warzywa i owoce, zna ich zalety i postrzega jako zdrowe lub bardzo zdrowe. Jednak tylko co szósty przekłada te percepcje „na talerz” i spożywa je w odpowiedniej ilość.
3/4 nie wie, ile warzyw i owoców powinno się jeść. 1/3 konsumentów nie wie, ile warzyw i owoców powinno się spożywać, ale jednocześnie uważają, że jedzą ich tyle, ile trzeba. Połowa Polaków je owoców i warzyw bardzo mało. Duża część nie je ich codziennie, a tym bardziej nie towarzyszą one każdemu posiłkowi. Pokutuje też przekonanie, że przygotowanie warzyw i owoców jest trudne i czasochłonne. To wyniki badań realizowanych od początku 2020 roku dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw przez firmę Kantar. 

- Koszyk warzyw i owoców to nasze dobro narodowe, które na świecie jest postrzegane jako naturalne, zdrowe, o wyjątkowych walorach zdrowotnych i smakowych. O tym często my sami Polacy zapominamy. Dzięki współpracy wszystkich organizacji, wiedzy, wymianie doświadczeń, pojawia się ogromna szansa. W dzisiejszym otoczeniu handlowym, biznesowym, politycznym, klimatycznym i środowiskowym, to co my musimy po prostu zrobić, to promować nasze polskie owoce i warzywa. Musimy przekazać każdemu, że ma co najmniej połowę talerza i jeszcze na deser spożywać owoce i warzywa. I to jest nasz cel, zadanie, które musimy bardzo szybko wykonać. I to się dzieje, jesteśmy na dobrej drodze - mówi Paulina Kopeć, Sekretarz Generalna Stowarzyszenia Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia Owocowa”.

 

Wspólny projekt „Połowa Sukcesu” i „Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” sprawiają, że po raz pierwszy w historii promocji owoców i warzyw mamy bardzo mocne podstawy. Mamy wiedzę, która pomaga działać nam efektywnie, i mamy pomysł na to, jak promocje prowadzić

– mówi Dominika Kozarzewska, Fundacja Promocji Polskiej Borówki, KZGPOiW.
Jako producenci owoców jagodowych możemy tylko na tym skorzystać, zapraszając konsumentów do codziennej konsumpcji filiżanki naszych superowoców, w ramach szerszej promocji konsumpcji warzyw i owoców – dodaje Kozarzewska, zwracając się do plantatorów borówki, truskawek, malin, agrestu, jagody kamczackiej, porzeczek, aronii i minikiwi.

Współpraca to jest słowo klucz i dotyczy wspólnie podejmowanych działań promocyjnych. Polska jest jednym z największych producentów owoców i warzyw, grzybów, jabłek czy owoców jagodowych. Jesteśmy jednym z największych producentów przetworów. To są soki NFC, te właśnie sprzedawane luzem, to są zagęszczone soki. Musimy dotrzeć do konsumentów z informacją, przekonać i nauczyć jedzenia, w formie świeżej, przetworzonej, przecierów, deserów czy też soków – mówi Barbara Groele, Sekretarz Generalna Stowarzyszenie Krajowa Unia Produkcji Soków.
Wypromujemy połowę dla zdrowia wszystkich
 
Konsument w dobie koronawirusa zaczął baczniej zwracać uwagę na zdrowie, podniesienie swojej odporności. Powinniśmy wykorzystać ten czas. To jest miejsce i czas, żeby współpracować i wzajemnie się wspierać. Chodzi o to, żeby zwiększyć ilość w ogóle owoców, warzyw, że połowa naszych posiłków to powinny właśnie być owoce i warzywa – dania przygotowane na bazie owoców i warzyw, albo z bardzo wysokim udziałem tych owoców i warzyw – dodaje Barbara Groele (KUPS).

- Wymieniamy się doświadczeniami i wiedzą. Dzięki temu możemy trafić do ludzi z komunikatem, który jest przystępny. Sama zaczynam korzystać z idei połowy talerza i promować ją także dalej, w mojej rodzinie. Myślę, że jest to tak proste, że z łatwością trafi do domów Polaków i wszystkim wyjdzie na zdrowie - mówi Małgorzata Kostrzewa, reprezentująca Stowarzyszenie Plantatorów MiniKiwi.
Liderzy organizacji producentów i przetwórców uznali, że budowanie świadomości podstawowej roli warzyw i owoców jest zadaniem całego sektora. Szczególną odpowiedzialność w tej kwestii biorą na siebie projekty realizowane w ramach Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

WARZYWA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.