Co przyniesie nowy rok branży ogrodniczej?

Autor: WIR 22 grudnia 2021 12:52

Co przyniesie nowy rok branży ogrodniczej? Co nas czeka w 2022 roku?/ fot. pixabay

Wielkopolska Izba Rolnicza przeanalizowała co czeka rolników i producentów owoców i warzyw w 2022 roku.

Dawno nie mieliśmy do czynienia w gospodarce, w tym w ogrodnictwie i rolnictwie, z tak dużą dozą niepewności rynkowej. Sytuacja ta jest spowodowana przede wszystkim zmiennością cen energii i gazu ziemnego, a także nowym wariantem koronawirusa. Do przysłowiowego pieca dokłada się jeszcze sytuacja polityczna związana z potencjalnym zagrożeniem Ukrainy agresją ze strony Rosji. W związku z czym trudno jest prognozować co się faktycznie wydarzy na rynku rolnym w 2022 r.

Rynek nawozów pod presją wysokich cen

Wielu rolników stoi przed dylematem związanym z zakupem nawozów. Ich ceny utrzymują się niezmiennie na wysokim poziomie, który może jeszcze wzrosnąć. Redukcja zakupów i zużycia nawozów oznaczać będzie niższą podaż płodów rolnych i wzrost ich ceny. Trudno nam jest dzisiaj coś mądrego radzić rolnikom w tej materii. Na pewno warto, z punktu widzenia dzisiejszej sytuacji, ale również przyszłych trendów zadbać o optymalizację i precyzję użycia nawozów oraz środków ochrony roślin. Na rynku są dostępne narzędzia cyfrowe, ułatwiające ten proces.

Brak siły roboczej na rynku warzyw i owoców

Rynek warzyw i owoców od dłuższego już czasu stoi pod presją braku siły roboczej. Spadek bezrobocia i duże ssanie pracowników z Ukrainy przez inne branże, jeszcze bardziej tą presję podniesie. Wyjściem dla sektora jest zastępowanie pracy ludzkiej maszynami, szczególnie w zakresie zbioru. 

Niepokojąco wygląda sytuacja na rynku ziemniaka przemysłowego gdyż ze względu na jego niskie ceny i stale rosnące koszty, ekonomika tej produkcji znajduje się pod kreską. Nic więc dziwnego, że rolnicy wyrażają obawy dotyczące przyszłorocznej uprawy, gdyż obecne ceny materiału sadzeniakowego w połączeniu z wysokimi cenami nawozów i stale wzrastającymi cenami paliwa produkcja ta może stać się nieopłacalna. 

Konsumenci - jakim trenom ulegają ?

Rynek konsumencki będzie podlegał podobnym trendom, jakie obserwujemy już od jakiegoś czasu. Konsument z jednej strony wyraża zainteresowanie wysokiej jakości produktami ekologicznymi, ale z drugiej strony ustawia się w kolejkach po sprzedawane ostatnio przez sieci dyskontowe w promocjach mięso wieprzowe. Zauważalne będzie większe zainteresowanie konsumentów dobrostanem zwierząt. To w połączeniu z dopłatami, może stanowić dla wielu rolników model pozwalający na poprawę ekonomiki produkcji zwierzęcej. Warunkiem sukcesu będzie jednak właściwe oznakowanie produktu na półce sklepowej i sprawiedliwy podział marży zysku przez operatorów całego łańcucha spożywczego.

Krajowy Plan Strategiczny będzie rewolucją dla rolników?

Rok 2022 będzie rokiem dopinania Krajowych Planów Strategicznych w negocjacjach państw członkowskich z Komisją Europejską. Ich ostateczny kształt, który poznamy pod koniec roku będzie miał zasadniczy wpływ na poziom dopłat bezpośrednich. Już dzisiaj możemy powiedzieć, że to będzie rewolucyjna zmiana dla rolników. Czy na dobre?

To będzie zależało od umiejętności wykorzystania przez rolnika ekoschematów, które stanowić będą około 25% dopłat bezpośrednich.  

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

WARZYWA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA


WYSZUKIWARKI

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.