Citronex chce, by banany i pomidory tworzyły tę samą wartość dla grupy

Autor: MB; PM; www.sadyogrody.pl 12 sierpnia 2015 11:40

Citronex chce, by banany i pomidory tworzyły tę samą wartość dla grupy Rafał Zarzecki, wiceprezes zarządu spółki Citronex/ fot. Żelazna Studio

- Moim marzeniem jest to, aby banany i pomidory tworzyły tę samą wartość w naszej grupie. Zdaję sobie jednak sprawę, że będzie bardzo trudno doprowadzić do takiej sytuacji, ponieważ pomidory nie są biznesem całorocznym – mówi w rozmowie z serwisem www.sadyogrody.pl Rafał Zarzecki, wiceprezes zarządu spółki Citronex. Na razie to banany są głównym biznesem Citroneksu, a obroty tego segmentu stanowią 50 proc. łącznych przychodów całej grupy.

Dzisiaj Citronex to grupa 12 firm, których roczny obrót łącznie wynosi ok. 1,3 mld zł. Na razie zarząd nie myśli o kolejnych inwestycjach w nowych dla siebie gałęziach, bo ma jeszcze dużo do zrobienia w dziedzinach w których Citronex się specjalizuje.

Plany planami, jednak fantazje może mieć każdy. Jakie są marzenia wiceprezesa?

- Moim marzeniem jest to, aby banany i pomidory tworzyły tę samą wartość. Będzie to bardzo trudne do wykonania. Obecnie rozwijamy się w ogrodnictwie i uczymy się tego biznesu. Pracując w branży bananów byliśmy przyzwyczajeni, że czasami zakup lub sprzedaż statku bananów to jeden telefon lub e-mail. Ta branża jest też odporna na wahania cenowe. W pomidorach jest zupełnie inaczej – tam ceny zmieniają się z tygodnia na tydzień, a nawet z dnia na dzień – twierdzi Rafał Zarzecki.

Citronex jest jedną z firm, która najszybciej buduje szklarnie pomidorów w Europie. Spółka w 2012 r. weszła w biznes pomidorów szklarniowych. Obecnie spółka posiada 10 hektarów szklarni w Bogatyni, w 2016 r. ruszy budowa kolejnych kilkunastu.

W roku 2012 Citronex zainwestował 12 mln zł w zakup nierentownej firmy produkującej pomidory w Siechnicach pod Wrocławiem. Obecnie posiada tam 33 hektary nowoczesnych szklarni a budowę kolejnych 17 ha planuje zakończyć z końcem 2015 r. Firma nie wyklucza także rozszerzenia produkcji o kolejne warzywa takie jak np. papryka.

Od czego uzależnione jest powstawanie nowych szklarni? Przede wszystkim od rozwoju energetyki. - Dużo mówi się o ograniczaniu zużycia węgla, dlatego musimy bacznie przyglądać się temu rynkowi, by przygotować się na zmiany w sposobie ogrzewania szklarni. W Bogatyni nasz obiekt znajduje się przy elektrowni Turów, a w Siechnicach niedaleko Kogeneracji. W Bogatyni PGE buduje nowy blok, więc mamy pewność, że elektrownia będzie jeszcze działać kilkanaście lat. W Siechnicach przy naszych szklarniach znajduje się nitka gazowa,  którą ewentualnie można dostosować do ogrzewania, ponieważ cała Europa już ogrzewa szklarnie gazem - mówi Rafał Zarzecki.    

W Siechnicach grupa zainwestuje w tym roku ponad 80 mln zł – w szklarnie oraz sortownię o powierzchni 11 tys. mkw. Przyszłoroczne wydatki na obiekt w Bogatyni to także około 80 mln zł. Obie te inwestycje finansowane będą zarówno ze środków własnych, jak i kredytów.

Zdaniem eksperta biznes szklarniowy musi się skonsolidować, musi na rynku zostać parę dużych firm, które dobrze sobie radzą i mają pieniądze na inwestycje. Mniejszym firmom, które nie mają pieniędzy na inwestycje, będzie ciężko przetrwać na tym rynku.   

Skąd Citronex ma wiedzę na temat pomidorów szklarniowych? - Podróżujemy dużo po świecie, podpatrujemy najlepszych, a poza tym wiedzę można kupić. Każdego roku korzystamy z usług najlepszych europejskich doradców, którzy wspierają nasz rozwój w biznesie szklarniowym. Chcemy stworzyć odpowiedni zespół, szkolimy się. Szkolenia są potrzebne, zwłaszcza, że na początku zdarzało się nam, że nowy pracownik, który przychodził po raz pierwszy do naszej szklarni pytał gdzie są nasionka, by zasiać pomidory… – przyznaje wiceprezes.

 

 

Citronex to rodzinna firma, która powstała w 1988 r. jako przedsiębiorstwo zajmujące się handlem owocami i warzywami. Dziś zatrudnia około 1500 pracowników i działa w kilku sektorach gospodarki takich jak: import bananów, produkcja i dystrybucja pomidorów jak również logistyka, transport, myjnie i serwis samochodów ciężarowych, stacje paliw, hotele, restauracje oraz supermarkety.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

WARZYWA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.