
- Produkcja mrożonych warzyw w sezonie 2015/2016 wg danych GUS w zakładach zatrudniających 50 osób i więcej wyniosła 571 tys. t wobec 586 tys. t sezon wcześniej (-2,6%). Przyczyną spadku była znacznie niższa dostępność surowców na rynku krajowym, choć w stosunku do spadku produkcji warzyw świeżych, obniżka produkcji mrożonek była relatywnie niska. Wg GUS w 2015 r. zbiory warzyw gruntowych w Polsce ukształtowały się na poziomie niespełna 3,8 mln t - o 18% niższym r/r. – mówi Mariusz Dziwulski, ekspert ds. analiz rynków rolnych, BGŻ BNP Paribas.
Jego zdaniem, mimo spadku produkcji, w sezonie poprzednim wzrósł eksport mrożonych warzyw (CN 0710) z Polski. Według danych Eurostat w pierwszych 11 miesiącach sezonu 2015/2016 (lipiec 2015-maj 2016) ich sprzedaż zagraniczna wyniosła 407 tys. t i była o 7% wyższa niż przed rokiem.
- Warto jednak zauważyć, że był to efekt silnej dynamiki sprzedaży w III kw. 2015 r. (+27%). Od początku 2016 r. braki w podaży mrożonek były coraz bardziej widoczne, a dynamika sprzedaży warzyw mrożonych wyraźnie wyhamowała. Z danych statystyki unijnej wynika, że w pierwszych pięciu miesiącach 2016 r. wyeksportowano z Polski 188 tys. t mrożonych warzyw - o 4% mniej niż przed rokiem – dodaje Mariusz Dziwulski.
Podkreśla, że rynek mrożonych warzyw wciąż znajduje się pod wpływem ograniczeń handlowych ze strony Rosji. Wolumen wywozu mrożonych warzyw w analizowanym okresie poprzedniego sezonu był jednocześnie o blisko 3 i 8% niższy niż odpowiednio dwa i trzy sezony wcześniej, z czego na rynki pozaunijne wysłano odpowiednio o 25 i 17% mrożonek mniej.
- Podobnie jak w przypadku wielu produktów sektora owocowo-warzywnego, spadek dostaw do Rosji kompensowany był silnym wzrostem sprzedaży na Białoruś - wzrost o 38% do 55,3 tys. t. Wśród zmian w strukturze eksportu warto jednak zwrócić uwagę na szczególnie wysoką dynamikę wzrostu sprzedaży mrożonych warzyw do USA (+53% do 12 tys. t) oraz Arabii Saudyjskiej (o 170% do 6,9 tys. t). Udział Stanów Zjednoczonych w strukturze polskiego eksportu mrożonych warzyw w ostatnich 5 latach silnie wzrastał, a w ostatnim sezonie stały się one jednym z czołowych odbiorców (ósme miejsce) mrożonych warzyw z Polski. Czynnikiem wspierającym sprzedaż na rynek Ameryki Północnej był korzystny dla eksporterów, kurs dolara wobec euro – tłumaczy ekspert.
Mniejsza produkcja i wyższe koszty surowca przyczyniły się do wzrostu cen wielu gatunków mrożonych warzyw w poprzednim sezonie. Wskutek tego wartość ich sprzedaży zagranicznej w sezonie 2015/2016 (dane dla 11 miesięcy sezonu) zwiększyła się o blisko 8% do 227 mln euro.
- Można oczekiwać, że wysoce prawdopodobny, znaczny wzrost zbiorów w 2016 r. (wg GUS zbiory warzyw gruntowych maja wzrosnąć o 16%) przełoży się na wzrost produkcji mrożonek w nadchodzącym sezonie. Eksport mrożonek również prawdopodobnie wzrośnie, a przy utrzymaniu korzystnych relacji na rynku walutowym, również na rynki pozaunijne – mówi Mariusz Dziwulski.
Nie przegap najważniejszych wiadomości
CHF
4,70 -0,41%
GBP
5,33 0,11%
USD
4,32 -0,12%
ON
6,81 -20 gr
LPG
3,12 -4 gr