Popyt na mrożone warzywa i frytki wciąż niski (analiza)

Autor: www.sadyogrody.pl 20 czerwca 2021 11:05

Popyt na mrożone warzywa i frytki wciąż niski (analiza) Eksport warzyw mrożonych w okresie lipiec’20-marzec’21 zmalał / Fot. shutterstock

Produkcja mrożonych warzyw w firmach średnich i dużych w okresie cze’20-kwi’21 zmalała o 3,8% r/r, mimo wzrostu krajowych zbiorów warzyw w 2020 o 4%. Przyczyną był malejący popyt na tę kategorię w sektorze hotelarsko-gastronomicznym  – wynika z Agro Nawigatora banku PKO BP.

  • Popyt na mrożone warzywa i frytki wciąż jest niski, możliwa odbudowa popytu pod wpływem znoszenia restrykcji gospodarczych
  • Produkcja mrożonych warzyw w okresie cze’20-kwi’21 zmalała o 3,8% r/r, mimo wzrostu krajowych zbiorów warzyw
  • Eksport warzyw mrożonych w okresie lipiec’20-marzec’21 zmalał o 9,9% r/r. Spadki nasilały się podczas drugiej i trzeciej fali zachorowań

Opóźnione siewy warzyw

Według GUS, wiosenne chłody i deszczowa pogoda oraz przymrozki na koniec kwietnia, opóźniły terminy wysiewów (1-3 tyg. opóźnienie) oraz wschody warzyw gruntowych. Problem chłodnej wiosny występował też w krajach Europy Zachodniej. Wystąpiły opóźnienia m.in. w sadzeniu ziemniaków. Co więcej, powierzchnia upraw ziemniaków w 2021 w krajach UE-4 (Belgia, Francja, Holandia, Niemcy) zmalała o 3-5% r/r, choć głównie wskutek niekorzystnych uwarunkowań w przetwórstwie ziemniaków, związanych z COVID-19.

Produkcja mrożonych warzyw w firmach średnich i dużych w okresie cze’20-kwi’21 zmalała o 3,8% r/r, mimo wzrostu krajowych zbiorów warzyw w 2020 o 4%. Przyczyną był malejący popyt na tę kategorię w sektorze hotelarsko-gastronomicznym. Z uwagi na znaczący udział HoReCa w zagospodarowaniu mrożonek, odnotowany wzrost spożycia warzyw świeżych w gospodarstwach domowych w 2020 o 1,4% (za GUS) oraz większa konsumpcja warzyw marynowanych i konserwowych, na którą wskazuje wzrost ich produkcji o 3,2% r/r (lipiec’20- kwiecień’21), nie zniwelowały negatywnego efektu ograniczeń pandemicznych.

Malejący eksport mrożonych warzyw i frytek

Z danych GUS wynika, że eksport warzyw świeżych w pierwszych 3 kwartałach sezonu 2020/21 zmniejszył się o 3,3% r/r. Z uwagi na odbudowę podaży w krajach UE zmniejszyło się zainteresowanie zakupami w Polsce, co w dużym stopniu dotyczyło rynku cebuli świeżej, na którą popyt w sez. 2019/20 był wyjątkowo wysoki. Eksport warzyw mrożonych w okresie lipiec’20-marzec’21 zmalał o 9,9% r/r. Spadki nasilały się podczas drugiej i trzeciej fali zachorowań. Eksport frytek z Polski, także z uwagi na zmniejszony popyt w gastronomii, w analogicznym okresie zmniejszył się o 11% r/r.

Spadki cen warzyw coraz mniej wyraźne 

Zmniejszony popyt przekładał się na spadki cen warzyw na krajowym rynku. Ceny skupu cebuli świeżej w maju były o 24% niższe r/r wobec -33% r/r w kwietniu. Na koniec sez. istotnie podrożała kapusta i marchew (por. wykres). Ceny ziemniaków, z uwagi na wysoką podaż (wzrost zbiorów w 2020 o blisko 40%) oraz zmniejszony popyt w przetwórstwie w kwietniu były przeciętnie o 14% niższe r/r, choć tempo spadków wyraźnie wyhamowało w stosunku do początku roku (-46% r/r w styczniu) sugerując wyhamowanie spadków cen detalicznych warzyw.

Warzywa - dodaj ofertę sprzedaży/ kupna na gieldarolna.pl!

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

PRZETWÓRSTWO

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.