Konsument jest w stanie zapłacić więcej za eko żywność

Autor: www.sadyogrody.pl 25 listopada 2021 13:48

Konsument jest w stanie zapłacić więcej za eko żywność Przy zakupie żywności decyduje cena, ale za produkt eko jesteśmy w stanie dopłacić/ fot. shutterstock

Cena pozostaje najważniejszym kryterium, którym Polacy kierują się przy zakupie produktów spożywczych. Twierdzi tak 7 na 10 osób – wynika z najnowszego raportu Farmy Świętokrzyskiej „Trendy w ekozakupach Polaków”. Na kolejnych miejscach znajdują się smak produktu oraz lokalne pochodzenie i marka. Klienci są jednak w stanie dopłacić za jakość. Już 67% klientów kupujących żywność ekologiczną twierdzi, że wyższa cena nie jest dla nich przeszkodą.

Eksperci Farmy Świętokrzyskiej wskazują, że akceptacja wyższych cen to efekt rosnącej świadomości różnic pomiędzy żywnością bio a konwencjonalną.

- To naturalne, że cena jest dla klientów ważnym czynnikiem wyboru produktów spożywczych. Jednak tak jak przy każdych zakupach, rozsądnie jest wziąć pod uwagę nie tylko koszty, ale też jakość. W przypadku żywności to szczególnie ważne, ponieważ to, w jaki sposób jemy przekłada się na nasze obecne i przyszłe samopoczucie oraz zdrowie. Korzyści z wyboru żywności ekologicznej wykraczają poza finanse. Stąd część konsumentów jest w stanie zapłacić więcej za produkt ekologiczny, mając świadomość, że jest on bardziej odżywczy dla organizmu i nie zawiera szkodliwych pozostałości środków ochrony roślin. Rośnie też świadomość, że rolnik, żeby uprawiać żywność bio musi ponieść większe nakłady finansowe wynikające m.in. z przestrzegania restrykcyjnych norm czy większego udziału pracy ludzkich rąk, czego wymaga specyfika pierwotnej produkcji ekologicznej - mówi Łukasz Gębka, prezes Farmy Świętokrzyskiej.

Z najnowszego raportu Farmy Świętokrzyskiej „Trendy w ekozakupach Polaków” wynika, że cena produktu spożywczego jest najczęściej wskazywanym kryterium podejmowania decyzji. Na drugim miejscu znajduje się smak produktu, który jest kluczowy dla połowy (53%) zapytanych Polaków. Podium ex aequo domykają kryteria takie jak polskie lokalne pochodzenie oraz znana i lubiana przez konsumenta marka – na każde z nich wskazała niemal jedna trzecia respondentów (32%). Z kolei 29% zapytanych przyznaje, że duże znaczenie ma dostępność produktów, a 28% zwraca uwagę na kwestie zdrowotne. Łatwość przygotowania jest ważna dla 14%, a pod kątem ekologii i ochrony środowiska produkty spożywcze wybiera 11% Polaków.

Konsument za produkt eko jest w stanie dopłacić

Ekologiczne produkty spożywcze przynajmniej raz na jakiś czas kupuje 86% Polaków. Wśród nich aż 67% jest w stanie za taki produkt zapłacić więcej niż za podobny nieekologiczny. Na wyższy koszt produktu bio nie godzi się 19% zapytanych. Jak wskazują eksperci Farmy Świętokrzyskiej, największym zainteresowaniem konsumentów cieszą się przede wszystkim ekologiczne owoce i warzywa, jako produkty nieprzetworzone i kojarzone ze zdrowym odżywianiem i trybem życia. Znacząca grupa osób decyduje się również na ekologiczne kiszonki.

- Nasi klienci najchętniej kupują ekologiczne sezonowe owoce i warzywa. To produkty, których jakość najłatwiej zobaczyć i ocenić już po pierwszym kontakcie w sklepie czy pierwszym zamówieniu internetowym. Efektem pandemii jest duży wzrost sprzedaży bio dań gotowych, który cały czas się utrzymuje. Patrząc na to, jak szybko rośnie świadomość konsumentów i rozwój asortymentu produktów ekologicznych możemy spodziewać się, że coraz więcej osób będzie szukać zielonego listka na gotowych daniach obiadowych, mrożonkach czy surówkach - mówi Łukasz Gębka.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

PRZETWÓRSTWO

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.