Jak działa mechanizm "huśtawki cenowej" na rynku owoców do przetwórstwa?

Autor: Albert Katana 09 lipca 2021 13:50

Jak działa mechanizm "huśtawki cenowej" na rynku owoców do przetwórstwa? Skup owoców do przetwórstwa a "huśtawki cenowe"; fot. shutterstock.com

- Duże firmy przetwórcze często zachowują się egoistycznie, podbijając ceny w okresach niskiej podaży po to, by szybko zapewnić sobie pożądany wolumen surowca - gdy to zrobią wstrzymują całkowicie zakupy, co czasami prowadzi do drastycznej obniżki cen - zdradza Adam Ulmer, dyrektor finansowy polskiej firmy rodzinnej Ulmer Sp. j. z Lubelszczyzny, która działa w sektorze mrożonek owocowo-warzywnych.

Czym zajmuje się firma Ulmer, jaka jest historia firmy?

Firmę założyli moi rodzice, Danuta i Paweł Ulmer 4 września 1992 r. Zajmowali się wówczas skupem owoców leśnych i runa leśnego. Działalność firmy od roku 1994 oparta jest na zakładzie produkcyjnym i chłodni w Zadybiu Starym (gm. Kłocze, pow. rycki, woj. lubelskie). Obecnie naszą podstawową działalnością jest skup owoców miękkich, mrożenie tych owoców, konfekcjonowanie/pakowanie i sprzedaż. Mrożonka jest naszym produktem końcowym, który może przybierać różne formy w zależności od kalibrowania, obróbki (typu cięcie na plastry, puree, przeciery) oraz typu opakowań. Zajmujemy się również usługowym pakowaniem towarów (mieszanek owocowo-warzywnych i owoców lub warzyw solo) powierzonych przez klientów. Flagowym produktem spółki Ulmer jest malina mrożona - w tym się specjalizujemy, stanowi ona przeważnie ok. 50% produkcji podstawowej. Oprócz tego robimy mrożonki z porzeczki czarnej i czerwonej, borówki, truskawki, jeżyny, jagody leśnej; okazjonalnie i w niewielkich ilościach robimy również agrest.

Skąd pozyskujecie surowiec do waszych produktów? Czy macie stałych dostawców, czy kupujecie na wolnym rynku? W jaki sposób kontrolujecie jakość owoców od waszych dostawców?

Surowiec musi charakteryzować się określonymi parametrami jakościowymi, nie bez znaczenia pozostaje jego cena i transport. Spółka jest położona w centrum upraw owoców w tej części Polski, owoce pozyskujemy głównie od plantatorów z regionu i pracujemy w oparciu o własne punkty skupu. Nie ponosimy więc dodatkowych kosztów jeśli chodzi o transport i ryzyka pogorszenia jakości podczas transportu. Współpracujemy z blisko 200-toma dużymi gospodarstwami rolnymi - zawieramy z nimi wieloletnie umowy ramowe, w których określamy wymagania jakościowe, wysokość dostaw i minimalną cenę. Naszym dostawcom przekazujemy wiedzę dotyczącą stosowania środków ochrony roślin i okresów karencji, wspieramy ich w kupnie nasion i sadzonek, przekazujemy informacje, jakie odmiany są poszukiwane przez naszych klientów, jak uzyskać określoną wydajność plonu. Bardzo duże znaczenie ma określenie poziomu pozostałości środków ochrony roślin, który jest różny w zależności od kraju i indywidualnego klienta - staramy się dostosować do danej jurysdykcji, nie mamy już z tym problemów. Monitorujemy plantacje w okresie wegetacji, mamy własne laboratorium, przesyłamy też próbki do laboratoriów zewnętrznych.

Czy wasza oferta kupna jest konkurencyjna wobec oferty koncernów zajmujących się przetwórstwem, czy odczuwacie presję cenową wywieraną przez te firmy? Jak oceniacie obecną sytuację na rynku owoców do przetwórstwa?

Oczywiście, nie jesteśmy liderem w zakupie surowca, więc cenę dyktuje rynek, ale staramy się płacić naszym dostawcom uczciwie. Nasza współpraca układa się na tyle dobrze, że mamy z nimi ugruntowane wieloletnie relacje. Gwarancja minimalnej ceny i określenie wolumenu kupna/sprzedaży jest zabezpieczeniem dla plantatorów, że zawsze będą mieli zagwarantowaną cenę chociażby na częściowe pokrycie kosztów. W okresach wysokiej podaży owoców my nie szukamy niższej ceny zakupu, oni nie szukają możliwości sprzedaży za wyższą cenę. Obopólne korzyści dają obu stronom komfort działania.

Duże firmy często zachowują się egoistycznie, podbijając ceny w okresach niskiej podaży po to, by szybko zapewnić sobie pożądany wolumen surowca - gdy to zrobią wstrzymują całkowicie zakupy, co czasami prowadzi do drastycznej obniżki cen. Przynosi to niekiedy także efekt uboczny w postaci zwiększenia areału nasadzeń poszczególnych owoców, co w dalszej perspektywie powoduje huśtawkę cenową (w szczególności w latach, gdy średnia cena przez większą część sezonu utrzymuje się na wysokich poziomach). Ale też jest granica, której finalni producenci wyrobów gotowych nie są w stanie przekroczyć - był taki rok, w którym ceny maliny były horrendalnie wysokie z powodu niskich zbiorów, co przełożyło się na to, że producenci np. jogurtów z dużym udziałem malin pozmieniali receptury zmniejszając ich udział w przepisie a zastępując ją podobnymi owocami o niższej cenie np. aronią czy truskawką. Wielu przetwórców, którzy wówczas agresywnie kupowali surowiec, zostali z nim na kolejny sezon, gdzie obserwowaliśmy znacznie niższe poziomy cenowe. Przyczyniło się to wtedy do wielu przejściowych problemów wśród przetwórców a nawet niekiedy do upadłości firm.

Przeczytaj cały wywiad na www.portalspozywczy.pl.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

PRZETWÓRSTWO

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.