UOKiK zaostrzył politykę w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych

Autor: portalspozywczy.pl 24 września 2021 14:22

UOKiK zaostrzył politykę w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych W 2020 roku nastąpiła zmiana polityki UOKiK w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych na bardziej twardą. / fot. shutterstock

W 2020 roku nastąpiła zmiana polityki UOKiK w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych na bardziej twardą. Wcześniej Urząd wysyłał upomnienia tzw. miękkie, napominające i wzywające do zmiany nieuczciwych praktyk. Od 2020 roku podejście zmieniło się na bardziej twarde - mówiła Bernadeta Kasztelan-Świetlik z kancelarii Gessel, Koziorowski, Kancelaria Radców Prawnych i Adwokatów sp.p. na 18. Forum Spółdzielczości Mleczarskiej w Białymstoku.

Zmniejszyła się liczba wezwań miękkich na rzecz kar. Wynika to z tego, że ustawa obowiązuje już długo i firmy miały czas się przystosować i należycie zinterpretować - wyjaśniła Pani mecenas.

Dodała, że w jej opinii kodeks dobrych praktyk byłby lepszy, gdyż mniej antagonizuje strony. - Niestety trend jest dokładnie odwrotny - obserwujemy coraz większą regulacje - mówiła Bernadeta Kasztelan-Świetlik. Zaznaczyła, że firmy nie były wcześniej zainteresowane aby samoistnie wypracować kodeks dobrych praktyk.

Kary zamiast wezwań

W 2019 roku UOKiK otrzymał 58 zawiadomień od przedsiębiorców, wszczęto 19 postępowań wyjaśniających i wysłano 40 wezwań miękkich. Urząd wydał 4 decyzje zobowiązujące i nałożył jedną karę wysokości 8,4 mln złotych na firmę TB Fruit,

W 2020 roku Urząd otrzymał 54 zawiadomienia od przedsiębiorców, wszczęto 36 postępowań wyjaśniających i wysłano tylko 10 wezwań miękkich. Za to Urząd nałożył dwie kary: wysokości 1,7 mln złotych na firmę Appol za terminy płatności oraz na Jeronimo Martins za rabaty po zrealizowaniu dostaw wysokości aż 723,4 mln złotych.

Nowelizowanie ustawy w 2018 roku

W wyniku nowelizacji Ustawy w 2018 roku, nastąpiło zlikwidowanie progów wymaganych do zastosowania przepisów Ustawy, przez co Ustawa objęła działaniem wszystkie relacji handlowe pomiędzy dostawcą a nabywcą, niezależnie od wysokości ich obrotów, a w efekcie nastąpi znacznie poszerzenie kręgu podmiotów gospodarczych, mogących podlegać przepisom Ustawy

Nastąpiło także uproszczenie definicji przewagi kontraktowej do jednej przesłanki - występowania znacznej dysproporcji w potencjale ekonomicznym nabywcy względem dostawcy albo dostawcy względem nabywcy. Pojawiły się również zmiany proceduralne - ochrona tożsamości, zawiadomienie, złagodzenie kryterium nadawania rygoru wykonalności, przepisy dotyczące kontroli.

Więcej na www.portalspozywczy.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

PRAWO I DOTACJE

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI