Rozpoczęcie działalności pozarolniczej na nowych zasadach. Rusza nabór wniosków

$data.author.description Autor: Farmer.pl 30 września 2019 12:18

Rozpoczęcie działalności pozarolniczej na nowych zasadach. Rusza nabór wniosków fot. shutterstock

Dziś ARiMR rozpoczęła nabór wniosków od rolników, zainteresowanych uzyskaniem premii na rozpoczęcie działalności pozarolniczej. Wsparcie oferowane jest na zmienionych zasadach - podaje farmer.pl.

Jak informuje ARiMR, rolnicy, którzy chcą założyć biznes na wsi, mogą ubiegać się w agencji o przyznanie premii na rozpoczęcie działalności pozarolniczej, finansowanej z PROW 2014-2020. Nabór wniosków prowadzony będzie od 30 września do 29 października br.

Wsparcie będzie rozdzielane na nowych zasadach. Pierwsza i najistotniejsza z punktu widzenia beneficjenta zmiana, to zwiększenie kwoty premii, która dotychczas wynosiła 100 tys.zł. Teraz kwota pomocy będzie uzależniona od liczby miejsc pracy, które rolnik stworzy w swojej firmie. Jeśli wnioskodawca przewiduje w biznesplanie utworzenie jednego miejsca pracy, może liczyć na premie w wysokości 150 tys. zł. Gdy planuje co najmniej dwa nowe miejsca pracy w swojej firmie, dostanie 200 tys. zł, natomiast 250 tys. zł może otrzymać, jeżeli biznesplan zakłada utworzenie co najmniej 3 miejsc pracy.

Premia na rozpoczęcie działalności pozarolniczej będzie wypłacana w 2 ratach. Pierwszą transzę w wysokości 80 proc. rolnik otrzyma, gdy spełnieni warunki określone w wydanej decyzji o przyznaniu pomocy. Będzie miał na to 9 miesięcy, liczone od dnia doręczenia takiej decyzji. Druga rata, czyli pozostałe 20 proc. premii, trafi na jego konto po realizacji biznesplanu. Na złożenie wniosku o wypłatę drugiej raty beneficjent będzie miał 2 lata. Termin ostateczny, jaki wskazuje agencja, to 31 sierpnia 2023 r.

70 proc. przyznanej kwoty premii musi być wydane na inwestycje w środki trwałe, czyli np. zakup maszyn, środków transportu, czy wyposażenia. Pozostałe 30 proc. można przeznaczyć na wydatki bieżące, związane z rozpoczęciem działalności.

Z premii mogą skorzystać ci, którzy podlegają ubezpieczeniu w KRUS w pełnym zakresie jako rolnik, małżonek rolnika lub domownik, nieprzerwanie od minimum 12 miesięcy przed złożeniem wniosku o przyznanie pomocy. Mogą o wsparcie ubiegać się również osoby, które przez 24 miesiące poprzedzające złożenie wniosku miały zawieszoną pozarolniczą działalność gospodarczą, lub zakończyły prowadzenie działalności co najmniej 24 miesiące przed złożeniem wniosku. Premię wreszcie mogą dostać i ci, którzy swój biznes prowadzą, ale chcą go rozszerzyć o nowy rodzaj działalności, lub chcą kontynuować określoną kodem PKD działalność po 24 miesięcznej przerwie (wynikającej z wykreślenia tej działalności z CEDIG).

Kolejna zmiana dotyczy obowiązku ubezpieczenia w ZUS. Beneficjent po zarejestrowaniu działalności gospodarczej może pozostać w KRUS do dnia złożenia wniosku o wypłatę drugiej raty premii.
Zakres rodzajów działalności gospodarczych, na które można uzyskać premię obejmuje kilkaset tzw. kodów Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), pod którymi można będzie zarejestrować i prowadzić firmę.

Więcej na www.farmer.pl 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

PRAWO I DOTACJE

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.