Jak wykorzystać potencjał ryneczków, które mogłyby powstać w ramach KPO?

Autor: PP, sadyogrody.pl 24 marca 2021 14:08

Jak wykorzystać potencjał ryneczków, które mogłyby powstać w ramach KPO? Dominika Kozarzewska, Fundacja Promocji Polskiej Borówki, Grupa Producentów Owoców „Polskie Jagody”

Jednym z pomysłów na wykorzystanie funduszy z Krajowego Planu Odbudowy na rolnictwo jest budowa sieci sklepów, ryneczków i państwowych przetwórni. Czy te rozwiązania pomogą producentom owoców jagodowych?

20 proc. środków z Krajowego Planu Odbudowy ma zostać przeznaczonych na rolnictwo i tereny wiejskie. Wiceminister funduszy i polityki regionalnej tłumaczył, że pieniądze te mają być przeznaczone na uniezależnienie rolników od wielkich sieci handlowych i pośredników. Mają powstać państwowe zakłady przetwórcze oraz sklepy i ryneczki, gdzie sadownicy będą mogli sprzedawać swoje produkty bezpośrednio.

Czy takie zadowala producentów owoców jagodowych? Jakich działań oczekują w ramach pomocy z Krajowego Planu Odbudowy? 

KPO dla małych producentów

Dominika Kozarzewska, Fundacja Promocji Polskiej Borówki, Grupa Producentów Owoców „Polskie Jagody” tłumaczy, że z punktu widzenia plantatorów owoców jagodowych, cenna jest każda inicjatywa zmierzająca do skrócenia łańcucha dostaw, na przykład tworzenie lokalnych ryneczków. Jednak, oczywiście będzie to miało największe znaczenie dla mniejszych gospodarstw, które nie kierują większości produkcji na eksport.

- Zwyczaj kupowania owoców i warzyw na targu jest bardzo rozpowszechniony w wielu krajach europejskich, gdzie taka wizyta jest stałym rytuałem – tak może stać się również w Polsce.  Konsumenci cenią sobie to, że mogą kupić produkty lokalne – najlepsze dla zdrowia i krótko transportowane, czyli świeże i pozostawiające minimalny ślad węglowy. Oczywiście jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach – w sezonie nie jest łatwo codziennie oddelegować z małego, rodzinnego gospodarstwa osobę, która zajmie się sprzedażą. Myślę, że miałoby sens zakładanie "mini-spółdzielni" sprzedażowych, które mogłyby oferować szerszy asortyment pochodzący z kilku gospodarstw, a jednocześnie plantatorzy byliby w mniejszym stopniu obciążeni czasowo - tłumaczy.

Inna kwestia to zapewnienie odpowiedniej jakości oferowanych owoców, warzyw i przetworów. - Jeżeli zaczniemy traktować ten kanał sprzedaży jako okazję do pozbycia się np. towaru nie spełniającego wymogów sieci handlowych, nie przekonamy konsumentów do bezpośrednich zakupów - dodaje Dominika Kozarzewska. 

- Natomiast pomysł tworzenia państwowych zakładów przetwórczych uważam za całkowicie chybiony, historia pokazuje że nie będą one działały w sposób efektywny - podkreśla.

Budujmy konsumenta!

Maciej Dolata, Partner Zarządzający INSPIRE smarter branding podkreśla, że Krajowy Plan Odbudowy to dla branży ważny projekt, ale o sukces nie będzie łatwo. Warunkiem koniecznym jest infrastruktura, standardy jakości i niemałe zdolności organizacyjne, ale to nie wystarczy.

- Porównałbym to do recyklingu. Przetwórnie są dużą inwestycją, muszą powstać w każdym większym mieście, ale wyzwaniem jest chęć segregowania. Zaangażowanie w ten proces, samodoskonalenie na poziomie gospodarstw domowych, wspólnot, samorządów. Dzielnie się doświadczeniami i w efekcie wkomponowanie ich w styl życia. To trwa dekadę i wymaga przemyślanej komunikacji. Tego typu projekt musi być częścią pomysłu na zdrowsze życie całych pokoleń. Musimy je wpisywać się w programy promocji, edukacyjne, prozdrowotne, proekologiczne i coś co osobiście nazywam patriotyzmem dietetycznym, czyli świadomość, że powinniśmy spożywać owoce, warzywa i zioła, które rosną w miejscu, w którym żyjemy. Reasumując: budujmy konsumenta, a nie tylko komisariaty - podsumowuje Maciej Dolata.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

PRAWO I DOTACJE

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.