Intermarchenie musi uregulować milionowe długi wobec rolników-dostawców

Autor: PAP 22 grudnia 2021 13:57

Intermarchenie musi uregulować milionowe długi wobec rolników-dostawców Spółka Intermarche płaciła dostawcom żywności z opóźnieniem/ fot. Intermarche

UOKiK zobowiązał spółkę SCA PR Polska (Grupa Intermarche) do zmiany praktyk, które mogły stanowić nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej, oraz do zapłaty zaległości wobec dostawców produktów rolno-spożywczych - podał w środę Urząd.

Jak przekazał UOKiK, w kwietniu 2020 r. prezes Urzędu Tomasz Chróstny wszczął postępowania, w którym sprawdził, czy 100 największych podmiotów na rynku rolno-spożywczym nie wykorzystuje przewagi kontraktowej wobec mniejszych partnerów handlowych, w tym rolników.

Spółka Intermarche płaciła dostawcom żywności z opóźnieniem

Jednym z przedsiębiorców, który nie uregulował wówczas zaległych zobowiązań, była spółka SCA PR Polska (SCA), w ramach grupy kapitałowej odpowiedzialna za zakupy w sieci Intermarche. Dlatego prezes UOKiK wszczął postępowanie przeciwko temu przedsiębiorcy.

 - W trakcie postępowania ustaliliśmy, że spółka płaciła kontrahentom z opóźnieniem, w przypadku niejasności w części faktury nie regulowała również tych kwot, które nie budziły zastrzeżeń, a także zbyt długo wyjaśniała rozbieżności w fakturach. Mogła to być forma kredytowania się SCA kosztem dostawców produktów rolno-spożywczych"- wskazał prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.

Z materiału dowodowego zgromadzonego przez Urząd wynika, że przedsiębiorca nie płacił na czas dostawcom produktów rolnych i spożywczych. Łączna wartość opóźnionych należności w latach 2019-2020 wyniosła kilkaset milionów zł.

"Chociaż większość przypadków opóźnień następowała w przedziale do 10 dni (ponad 70 proc. w 2020 r.), to w skrajnych przypadkach zdarzały się również opóźnienia powyżej 100 dni. Ponadto w przypadku rozbieżności co do ceny lub ilości towaru na wystawionej fakturze, spółka nie płaciła dostawcom za cały zafakturowany towar do czasu wyjaśnienia sytuacji" - opisywał praktyki przedsiębiorcy Urząd, dodając, iż zobowiązania podmiotu za część bezsporną powinny być uregulowane w terminie płatności.

Nieuzasadnione wydłużanie płatności przez Intermarche

Jak podano, UOKiK zakwestionował również długotrwałe wyjaśnianie rozbieżności w niektórych przypadkach, czego efektem było nieuzasadnione wydłużanie terminów zapłaty. Zdarzało się, że trwało to nawet do kilkunastu miesięcy.

Według Urzędu, w trakcie postępowania spółka zobowiązała się do zmiany zakwestionowanych praktyk oraz usunięcia ich skutków. Zobowiązania te obejmują przede wszystkim zapłatę opóźnionych należności, w tym kwot bezspornych w fakturach, w których wystąpiły niezgodności dotyczące innych płatności, wraz z odsetkami za opóźnienie powstałe w okresie od 1 stycznia 2019 r. do dnia uprawomocnienia się decyzji prezesa UOKiK kończącej postępowanie. Spółka zadeklarowała również zmiany w umowach, które będą eliminowały przesłankę dostarczenia prawidłowo wystawionej faktury jako okoliczności warunkującej zapłatę całej należności.

Jakie zobowiązania nałożył UOKiK na Intermarche ?

UOKiK uznał, że nałożenie obowiązku realizacji zobowiązania pozwoli na szybką poprawę sytuacji dostawców sieci. Pod uwagę wzięto m.in. postawę spółki, która rozpoczęła działania zmierzające do zaniechania praktyki krótko po wszczęciu właściwego postępowania - m.in. wdrożyła procedury przyspieszające proces wyjaśniania rozbieżności oraz wprowadziła w życie zasady płatności faktur spornych w części, która nie budzi zastrzeżeń.

 - Zgodnie z nałożonym warunkiem spółka SCA będzie miała sześć miesięcy od uprawomocnienia się decyzji na realizację zaległych płatności wraz z odsetkami oraz nie dłużej niż trzy miesiące na zaproponowanie dostawcom zmian w umowach. Następnie będzie musiała przedstawić nam informacje i dowody na wykonanie zobowiązania - poinformował prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

PRAWO I DOTACJE

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA


WYSZUKIWARKI

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.