Wzrosło spożycie czarnych porzeczek w Polsce

Autor: www.sadyogrody.pl 13 sierpnia 2021 13:35

Wzrosło spożycie czarnych porzeczek w Polsce Wzrosło spożycie czarnych porzeczek w Polsce/ fot. pixabay

Czarne porzeczki mają wysoki potencjał antyutleniający i są jednym z najbogatszych roślinnych źródeł witaminy C, zawierają jej dużo więcej niż np. cytrusy. To zdaniem plantatorów przekłada się na wzrost ich spożycia.

Wzrost atrakcyjności czarnej porzeczki najbardziej widoczny był dla owoców produkowanych do bezpośredniej konsumpcji i z przeznaczeniem na przetwory „domowe”. Zainteresowanie było bardzo duże, daleko wykraczające poza wieloletnie cykle „popularności” porzeczek.

- W lipcu czarną porzeczkę i jej przetwory spożywał co piąty Polak. Konsumpcję zadeklarowało dokładnie 22% dorosłych konsumentów. W lipcu ubiegłego roku było to 12%. W przypadku czerwonej porzeczki wzrosty były podobne (28% vs. 17%). Nigdy wcześniej porzeczki nie jadło tak wielu konsumentów - mówi Agata Zadrożna, ekspert Kantar Public Polska.

- To jest czas niezbędnej promocji. Zachęcamy do codziennej konsumpcji soków, w sezonie do mrożenia i wielu opcji przetwarzania porzeczek. Pokazujemy też producentów, bo Ci ludzie kochają to co robią. Tak też najprościej wytłumaczyć wieloletni brak ekonomicznego uzasadnienia produkcji porzeczek. Miejmy nadzieję, że idzie nowe. Pandemia COVID-19 zwróciła uwagę na to, że porzeczki wzmacniają odporność. Jej bogactwo stało nam się niezbędne do życia. Liczymy na dalszą popularyzację jej walorów i spożycia. Na pewno możemy odejść od masowego spożywania mniej wartościowych napojów. Przekonujemy do tego na wiele sposobów i w wielu gremiach. Jako producenci i jako ludzie chcielibyśmy, żeby spożycie tych wspaniałych owoców było coraz większe – mówi Adam Szczepański, wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Plantatorów Porzeczek.

- Przyszłość jagodowej branży w Polsce leży wyłącznie w naszych rękach. Tylko poprzez integracje i współdziałanie jesteśmy w stanie osiągnąć sukces. Każda organizacja i każdy owoc wnosi do działań promocyjnych branży coś niepowtarzalnego. Dzięki pasji i zaangażowaniu plantatorów, porzeczki zostały przypomniane wielu konsumentom na nowo. Duża grupa odkryła smak i walory prozdrowotne tych owoców po raz pierwszy w swoim życiu. Porzeczki są wielobarwne tak jak ludzie, którzy stoją za ich produkcją, często doświadczeni plantatorzy, rodziny wielopokoleniowe oraz młodzi ludzie z ogromną pasją do tych owoców. To jest nasz koloryt. I tak ta kolorowa sztafeta musi biec dalej - mówi Piotr Baryła, prezes Polskiego Stowarzyszenia Plantatorów Porzeczek.

- Najważniejsze dla nas jest to, żeby konsument zrozumiał, że porzeczka czarna to jest bomba zdrowia. Ma tyle walorów smakowych i zdrowotnych, że nie trzeba szukać pomarańczy czy bananów. Porzeczka jest naszym dobrem narodowym, tak jak dla Arabów ropa. Jesteśmy jej największym producentem i eksporterem na świecie. Sprzyjają temu warunki klimatyczne i pracowitość polskiego rolnika - mówi Radosław Kucharski, plantator porzeczki.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

OWOCE

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI