Producent truskawek w Szwecji: Nie walczymy o klienta ceną, stawiamy na smak i jakość

Autor: Albert Katana/ www.sadyogrody.pl 01 kwietnia 2020 11:34

Producent truskawek w Szwecji: Nie walczymy o klienta ceną, stawiamy na smak i jakość Jak stworzyć własną markę truskawki?/ fot. unsplash.com

- Bardzo duży nacisk kładziemy na smak i jakość truskawek. Nie walczymy o klienta ceną, nie jest dla nas istotny shelf-life, ponieważ specjalizujemy w krótkim transporcie. Dostarczamy do sklepów truskawki 2-3 godziny po zbiorze. Nie może być takiej sytuacji, by dwudniowa truskawka trafiła do sklepu. Zbieramy owoce dosyć późno, one są mocno dojrzałe, tylko po to, żeby lepiej smakowały – mówił Andrzej Róg z gospodarstwa specjalizującego się w uprawie truskawek w Szwecji, podczas II Kongresu Truskawkowego w Mszczonowie.

Andrzej Róg opowiadał o budowaniu marki truskawek w Szwecji, uprawie oraz organizacji sprzedaży owoców.

- Chcemy być postrzegani jako mała firma rodzinna z naciskiem na jakość, dbanie o środowisko. Specjalizujemy się w uprawie truskawek, ziemniaków, szparagów, maliny. Mamy też inne uprawy, ale są to dodatki eksperymentalne. W zeszłym roku mieliśmy największą plantację batatów w Szwecji. Zainteresowanie klientów, zainteresowanie sklepów, z chwilą, gdy robiliśmy badanie rynku, było bardzo duże. Batat bardzo zyskuje na popularności w całej Europie, rynek niemiecki rośnie co roku i bataty obecnie są importowane, z USA, Kanady, Izraela, Hiszpanii – mówił Andrzej Róg.

Zwrócił uwagę, że w Szwecji kładzie się bardzo mocny nacisk na ekologię. -Wszystko co jest lokalne jest ekologiczne, chociażby dlatego, że unikamy długiego transportu. Idzie za tym też jakość - szybka dostawa, nie ma żadnych strat jakościowych. Jeśli truskawki jadą 10-20 km od nas, to jadą samochodem chłodnią. Tak samo z pola są zwożone co godzinę - jeżeli nie ma upałów. Jeżeli są upały, to nawet wcześniej i schładzamy owoce od razu. Truskawki zawsze muszą być z szypułkami. Jeśli nie ma ogonków i dostanie się truskawka nagrzana do chłodni, traci momentalnie wilgoć, wygląd, nie jest błyszcząca tylko zaczyna się marszczyć – mówił.

- Stawiamy na smak i jakość truskawek. Nie walczymy o klienta ceną, nie jest dla nas istotny shelf-life, ponieważ specjalizujemy w krótkim transporcie. Dostarczamy do sklepów truskawki 2-3 godziny po zbiorze. Nie może być takiej sytuacji, by dwudniowa truskawka trafiła do sklepu. Zbieramy owoce dosyć późno, one są mocno dojrzałe, tylko po to, żeby lepiej smakowały. Umożliwiamy naszym klientom samozbiory – dodał.

Gospodarstwo oprócz uprawy owoców na świeży rynek zajmuje się również przetwórstwem, m.in. produkcją dżemów, soków. – Lokalny klimat sprzyja uprawie truskawek. W Malilli zanotowano najwyższą historycznie temperaturę w Szwecji, jest to okrąg ok. 100km i znany jest z gorących dni i zimnych nocy. To pomaga uzyskać smak owoców, ale jednocześnie generuje bardzo wysokie koszty ochrony przed przymrozkami. Był rok kiedy mieliśmy 21 nocy z przymrozkami a nasz sąsiad 100km dalej miał 3 czy 4 – opowiadał.

Firma działa zgodnie z planem. - Zanim zaczniemy coś kupować, w coś inwestować, początkowo robimy to na małą skalę. Patrzymy, czy się opłaci, robimy badania rynku. Odmianę Allegro mamy trzeci rok. Jest bardzo smaczna i będziemy kontynuować testy. Co roku sprawdzamy nowe odmiany, kupujemy ok. 1 tys. sztuk dwóch-trzech odmian, to, że wypadają w Polsce, Danii nie znaczy, że my będziemy potrafili wykorzystać potencjał tych odmian, że przypadną do gustu nam i naszym klientom. Prowadzimy dużo badań, dużo ciekawych projektów, po to, żeby poszerzać swoją wiedzę ale także, żeby wzbudzać zainteresowanie rynku – mówił Andrzej Róg.

Podczas Dnia Lata w Szwecji truskawki są najdroższe, kosztują 55 koron za 500g, czyli 11 euro za kilogram. Niestety nie wszyscy mogą trafić ze szczytem swoich zbiorów dokładnie w ten okres. Dlatego wspólnie z organizacją zrzeszającą rolników stworzyliśmy Święto Truskawki. Musimy zapewnić konsumentom, że te truskawki naprawdę są szwedzkie, inaczej oni stracą zaufanie. W tym celu wykonuje się badania laboratoryjne, by potwierdzić dokładnie skąd pochodzą dane truskawki – zaznaczył.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

OWOCE

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.