Producenci owoców i warzyw rozszerzają zakres współpracy

Autor: www.sadyogrody.pl 24 maja 2021 10:07

Producenci owoców i warzyw rozszerzają zakres współpracy Witold Boguta o nowym podejściu do promocji owoców i warzyw

Udana realizacja projektów promocyjnych owocuje rozszerzeniem współpracy kilkunastu organizacji branżowych. Do tej pory wypracowano model całorocznej promocji, realizowane są wspólne badania konsumpcji, sektor ma wspólną strategię komunikacji i wspólną identyfikację wizualną. Po tym jak udało się uporządkować kreację popytu, przyszedł czas na podaż, w tym politykę odmianową, konsolidację sprzedaży i współpracę w całym łańcuchu dostaw - „od pola na talerz”.

- Sektor owoców i warzyw istotnie różni się od innych liczbą uprawianych gatunków, których promocji oczekują ich producenci. To jest 30-40 gatunków owoców i warzyw, których nazwy bez trudu potrafimy wymienić oraz spora grupa uprawianych rzadziej, ale również ważnych. Chcąc sprostać tym oczekiwaniom Komisja Zarządzająca Funduszu, w kończącej się właśnie czteroletniej kadencji, wprowadziła nowe podejście do promocji, a tym samym do wydatkowania środków. Obecnie realizowane projekty koncentrują się na zorganizowanej całorocznej promocji całej kategorii owoców i warzyw oraz grup produktów, a nie pojedynczych gatunków, jak dominowało to wcześniej - mówi Witold Boguta, Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw.

Dziś sektor bazuje na dobrych doświadczeniach projektu „Połowa sukcesu”, w którym powstała wizja miejsca sektora w codziennych decyzjach konsumenckich i strategia jej komunikacji. Liderzy mieli wtedy możliwość zastanowić się nad tym, co wpływa na skuteczność działań sektora i wskazać obszary, które należy modyfikować. Projekt ten pokazał potencjał współpracy przy kreowaniu popytu i dwie determinanty sukcesu: perspektywę długoterminową podejmowanych działań i wzrost indywidualnej odpowiedzialności. Efektem jest powstanie Core Team.

Sektor owoców i warzyw rozszerza zakres współpracy

Core Team to forum współpracy liderów i ekspertów organizacji branżowych, doradztwa i nauki. Eksperci postawili sobie cele opracowania planu rozwoju sektora i współpracę przy realizacji uzgodnionego portfela inicjatyw.

- Naszym najważniejszym zadaniem jest ukierunkowanie zasobów sektora i pożądanych zmian w jego otoczeniu. Zawsze są i zawsze będą one zbyt małe w stosunku do potrzeb. W praktyce oznacza to identyfikację szans i barier oraz stworzenie portfela inicjatyw i mini projektów, które potrafimy wdrożyć w życie. Całościowe spojrzenie na sektor zostanie uzupełnione o pracę w dwóch grupach dedykowanych superowocom i jabłku - dodaje Witold Boguta.

Dobra organizacja promocji fundamentem dalszej współpracy liderów
W 2018 roku przykład integracji dały owoce jagodowe. Siedem branżowych organizacji współpracowało przy wdrożeniu pozycjonowania i komunikacji „polskich superowoców”. Integracja jest pogłębiana. Dziś wspólnie promuje się już 10 gatunków owoców jagodowych. Efekty można śledzić na stronie polskiesuperowoce.pl.

Podobna konsolidacja udała się w środowisku producentów warzyw i jabłek.
Od końca 2019 roku sektor wspólnie realizuje badania i promuje dane wspierające konsumpcję. Realizowany w 2020 roku projekt „Połowa sukcesu” pokazał jak efektywna może być synergia komunikacji osób i organizacji kreujących ofertę sektora. Efekty można zobaczyć na stronie polowasukcesu.pl. W 2021 roku organizujemy wspólne spotkania z mediami i wspólne zakupy materiałów dla wszystkich kampanii finansowanych z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

Wspólna komunikacja werbalna i wizualna, to połowa sukcesu. Wyzwaniem sektora jest podaż - zorganizowanie, standardy jakość, planowanie produkcji, polityka odmianowa, rozgraniczenie produkcji deserowej i do przetwórstwa. Celem współpracy jest określenie barier i dobrych praktyk w tych obszarach. Jeśli nie będzie na to planu, grozi nam zamknięcie w roli trybutarnego regionu, kraju produkującego surowce, tanie, bez wartości dodanej i bez przetworzenia.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

OWOCE

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.