Podczas obchodów Dnia Polskiej Borówki branża pokazała wyzwania i sukces integracji. Dzień 1 LIPCA staje się powoli świętem wszystkich, którzy chcą żyć zdrowo i promować walory owoców. Tego dnia obchodziliśmy także Międzynarodowy Dzień Owoców.
Rozpoczęły się zbiory polskich borówek
Tradycji stało się zadość, sezon otworzyła degustacja pierwszych owoców w wykonaniu najmłodszego z plantatorów - 1,5 rocznej Marceliny, córki Agnieszki i Kamila Kramarz z Janolina w gminie Rawa Mazowiecka. Wśród gości wiceminister rolnictwa Rafał Romanowski oraz Marcin Wroński, zastępca dyrektora generalnego KOWR. W roli gospodarzy Dominika Kozarzewska, Członkini Zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki i koordynatorka prac Jagodowego Core Teamu, Witold Boguta, prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw, i liderzy organizacji producentów
- Początek sezonu to okazja by przywoływać walory superowocu jakim jest borówka. Sięgając po nią od razu doceniamy jej walory smakowe. Pamiętajmy też o tym, że mówimy o jednym z najnowocześniejszych w całej Unii Europejskiej systemie produkcji, że producenci naprawdę bardzo dobrze wykorzystali zalety członkostwa - mówi Rafał Romanowski, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
- Składając życzenia producentom, chcę poinformować, że we współpracy z organizacjami producentów będziemy podejmować działania prowadzące do pozyskania nowych rynków, nie tylko w Unii Europejskiej, Europie, ale w krajach trzecich. Będziemy uczestniczyć we wszelkich możliwych kampaniach, które pokazują cudowne zdrowotne walory polskich superowoców. Państwo, jako fachowcy, wiecie jak te owoce uprawiać, jak wykorzystać ich potencjał, a my po prostu musimy stwarzać warunki, które pozwolą na rozwój tego sektora - mówił Rafał Romanowski, wiceminister rolnictwa.
- Prowadzimy program dla szkół, czyli owoce i warzywa w szkole. Program przynosi efekty i co za tym idzie pozwala prędzej dojść do „połowy talerza”. Wspieramy patriotyzm konsumencki. Budujemy świadomość konsumentów, tak by zawsze wybierali polskie produkty, zawsze polskie owoce i warzywa, tak by rósł udział polskiej żywności w koszyku zakupowym. Chciałbym by nasze owoce zawsze wygrywały w decyzjach konsumenckich z egzotycznymi - mówił Marcin Wroński, zastępca dyrektora generalnego KOWR.
Edukację realizujemy m.in. poprzez promocję oznaczenia „Produkt polski”. Wielu z Państwa używa tego oznaczenia na swoich opakowaniach. Jeżeli ktoś tego nie robi, zachęcam, to pozwala zwiększać rozpoznawalność i wiarygodność oferowanych produktów. Co za tym idzie, zwiększa sprzedaż naszych rodzimych owoców i warzyw - mówił Marcin Wroński.
Zadania promocyjne coraz częściej wymagają nie tylko współpracy całego sektora, ale również wsparcia Ministerstwa czy KOWR. Podkreślali wszyscy zgromadzeni w Praskim Centrum Koneser.
Dzień Polskiej Borówki
- Bardzo się cieszymy, że mogliśmy otwierać sezon. Życzymy wszystkim dużych planów i dobrej pogody, żeby szczęśliwie zebrać te wszystkie owoce. Mamy też apel do konsumentów, żeby kupowali polskie owoce i warzywa od polskich rolników, polskich sadowników, plantatorów. Sprawdzajmy w sklepie, skąd pochodzą owoce. Jeśli ktoś ma możliwość, to zapraszamy bezpośrednio do gospodarstw, do zakupów bezpośrednio z plantacji - Agnieszka Kramarz, plantatorka borówki wysokiej z Janolina, mama Marceliny, która symbolicznie otworzyła tegoroczny sezon.
- To już kolejny rok promocji borówki i kolejny Dzień Polskiej Borówki. Kreujemy to święto z określoną oprawą, tak by borówka była coraz lepiej widziana przez konsumentów. Całemu środowisku producentów jagodowych, a dzisiaj szczególnie borówki, trzeba złożyć serdeczne gratulacje. Życzę żeby ten sezon obfitował nie tylko w dużą ilość ton, ale w duże kwoty dochodu ze sprzedaży - mówił Witold Boguta, prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.
- Kiedy 6 lat temu, razem z Kasią Grzegrzółką i członkami Stowarzyszenia Plantatorów Borówki, rozstawialiśmy krzesła przed pierwszym Dniem Polskiej Borówki, w najśmielszych snach nie przypuszczaliśmy, jak duży będzie wzrost konsumpcji i jak dużo komunikacji do konsumentów uda się w tym czasie przeprowadzić. Dzisiaj serce roście, patrząc na te czasy. O tym marzyliśmy od lat, żeby wchodzić w sezon z taką liczbą konsumentów jak robimy to w tym roku – mówi Dominika Kozarzewska, Członkini Zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki.
Przypomnijmy, wg. badań Kantar konsumpcje borówki tuż przed rozpoczęciem sezonu deklaruje 12 mln konsumentów.
- Jak to się stało? Decyduje konsekwencja plantatorów, ich odpowiedzialność za to, jak wygląda rynek i ich przekonanie, że nie jesteśmy tylko pionkiem, przedmiotem, że możemy działać w taki sposób, żeby ten rynek kształtować. Pokazywać ludziom jak zdrowe, wspaniałe i pięknie są nasze owoce - przekonywała Dominika Kozarzewska, koordynatorka prac polskiego Jagodowego Core Teamu.
Plantatorom borówki życzę udanego sezonu i wspomnianej konsekwencji. Planujemy te działania rozwijać, nie tracić impetu i zapału, które w tej chwili mamy. Chcemy dalej pokazywać konsumentom, że polskie borówki są najlepsze na świecie - dodaje Dominika Kozarzewska.
- Optymistyczna wiadomość jest taka, że chcemy spożywać produkty sezonowe i lokalne. Aspirujemy do produktów, które będą nasze, polskie. Wiemy, że to jest dla nas najlepsze, najzdrowsze i najsmaczniejsze. Rośnie chęć kupowania i konsumpcji produktów sezonowych i polskich. Teraz na początku lipca chętnie będziemy sięgać po borówki. W czerwcu gotowość spożycia borówki potwierdziło nam 12 mln Polaków. Te liczby w sezonie znacznie wzrosną, je bowiem borówkę już 80% Polaków, cały czas z tendencją wzrostową – mówi Agata Zadrożna, ekspert Kantar Public.
Obchody Dnia Polskiej Borówki zorganizowane zostały w ramach projektu „Czas na polskie superowoce!”. Projekt ten jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Czytaj także:
Sezon na polskie borówki rozpoczęty! (Galeria zdjęć)
Nie przegap najważniejszych wiadomości
Komentarze