Nowe kierunki rozwoju szansą na przetrwanie lokalnych winnic

Autor: www.sadyogrody.pl 10 czerwca 2020 10:11

Nowe kierunki rozwoju szansą na przetrwanie lokalnych winnic Kryzys związany z pandemią wymusił na winiarzach wstrzymanie lub całkowitą rezygnację z zaplanowanych inwestycji/unsplash.com

Zamrożenie wielu gałęzi gospodarki znacząco wpłynęło na rodzime przedsiębiorstwa, w tym także na polskie winiarstwo, które przez ostatnie lata prężnie się rozwijało. Kryzys związany z pandemią koronawirusa oraz niepewność jutra wymusiły na winiarzach wstrzymanie lub całkowitą rezygnację z zaplanowanych inwestycji. Ta sytuacja może mieć bezpośredni wpływ na zahamowanie rozwoju uprawy winorośli i produkcji wina w Polsce. 

Kryzys zmobilizował więc branżę do podjęcia konkretnych działań. Jednym z nich jest zainicjowana przez Fundację Winiarnie Zamojskie akcja mająca na celu udostępnienie win pochodzących od małych producentów w największej sieci sprzedaży win premium – Centrum Wina.

W Polsce istnieje obecnie kilkaset winnic, które w większości są niedużymi, rodzinnymi firmami. Mimo problemów natury legislacyjnej, popyt na krajowe wina stale rósł. W ostatnich latach polskie winnice produkowały ok. 700 tys. butelek trunku rocznie. Liczba ta nie była jednak w stanie zaspokoić potrzeb konsumentów, którzy coraz chętniej sięgali po lokalne wina.

Przymusowe leżakowanie

Jeszcze do niedawna lokalne wyroby winiarskie dostępne były głównie w restauracjach oraz specjalistycznych sklepach. – Wraz z zamknięciem punktów gastronomicznych, winiarze stracili swój główny rynek zbytu. Dochody spadły, w magazynach czekają wina z poprzednich roczników, a prędzej czy później trzeba będzie również zabutelkować i gdzieś przechować rocznik 2020 r. – mówi Wioletta Wilkos, prezes Fundacji Winiarnie Zamojskie.

– Do tego doszedł jeszcze kolejny element, jakim jest brak ruchu turystycznego, który dla wielu polskich winnic był ważnym elementem działalności. I choć częściowe odmrożenie gospodarki, które nastąpiło czwartego maja, poprawiło nastroje producentów, to na znaczący powrót turystów do winnic trzeba będzie jeszcze poczekać. Ruch ten w znacznym stopniu uzależniony będzie od sytuacji ekonomicznej gospodarstw domowych – dodaje.

Należy pamiętać, że wiosna i lato to okres wzmożonych prac w winnicach. Kolejna kwestia to organizacja samej produkcji. Opłacenie pracowników w momencie, w którym działalność nie generuje przychodów oraz koszty związane z koniecznością przestrzegania aktualnych przepisów sanitarnych wymuszają na winiarzach zmniejszenie liczby zatrudnionych lub przejście na tryb pracy zmianowej. Przy produkcji wina liczy się czas. Chcąc uzyskać oczekiwany efekt końcowy, winogrona muszą być zebrane w odpowiednim momencie, a deficyt osób pracujących przy zbiorach nie ułatwi tego zadania.

Nowe kierunki rozwoju

Załamanie sprzedaży wywołane zapaścią w gastronomii, skierowało winiarzy do poszukiwania nowych rozwiązań. Jak większość przedsiębiorców, przenieśli się oni do świata wirtualnego. Prowadzą online szkolenia, degustacje, opowiadają o swoich winnicach. To jednak nie zastąpi sprzedaży. Tutaj z pomocą przyszła Fundacja Winiarnie Zamojskie. Fundacja wspiera rozwój winiarstwa regionalnego przede wszystkim Roztocza. Jej celem jest ochrona i wspieranie rozwoju regionalnej produkcji zarówno win gronowych, jak i owocowych, a także propagowanie polskiego winiarstwa wśród konsumentów. 

Widząc problem wywołany pandemią, czyli brak możliwości sprzedaży, postanowiliśmy pomóc winiarzom w pozyskaniu nowych kanałów dystrybucji. Wspólnie z siecią sklepów Centrum Wina zainicjowaliśmy akcję „Wspierajmy Polskie Winiarstwo”. Działamy tutaj ponadregionalnie. Sieć udostępnia półkę dla winnic z różnych regionów, aktualnie z Roztocza, Małopolskiego Przełomu Wisły czy Dolnego Śląska – tłumaczy Wioletta Wilkos.

W ramach akcji w sklepach sieci Centrum Wina pojawi się ponad 30 win z 10 polskich winnic, m.in. Dwór Sanna, Jadwiga, Dwórzno czy Winnica Gronowscy. – Mamy nadzieję, że ta inicjatywa pomoże lokalnym winiarzom przetrwać ten trudny okres. Polskie winiarstwo jest nadal na początku drogi rozwoju. Jest jak młoda roślina, która pięknie się zapowiada, ale jest jeszcze mało odporna i trzeba o nią dbać. Klienci naszych sklepów są w większości członkami naszego programu pod nazwą „Kocham Wino” – teraz wspólnie mamy szansę pokazać, co znaczę te słowa. – mówi Robert Ogór, prezes Grupy Ambra, właściciela sieci sklepów Centrum Wina.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

OWOCE

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.