Jagodowy "biznes pod chmurką". Analiza rynku

Autor: portalspozywczy.pl / sadyogrody.pl 17 lipca 2020 09:35

Jagodowy "biznes pod chmurką". Analiza rynku "Biznes pod chmurką" i w tym roku okazał się nieprzewidywalny dla plantatorów owoców jagodowych; fot. unsplash.com / Canva

"Biznes pod chmurką" i w tym roku okazał się nieprzewidywalny dla plantatorów owoców jagodowych. Truskawki, maliny, jagody kamczackie, porzeczki czy borówki niejednokrotnie wystawiono na próby walki z niesprzyjającymi warunkami pogodowymi. Jak sobie z nimi poradzono? Jak wygląda sezon i popyt ze strony konsumentów? Publikujemy obszerne podsumowanie.

To bardzo wymagający sezon jagodowy. Przyjrzyjmy się jak radzą sobie z wyzwaniami plantatorzy poszczególnych gatunków.

Truskawki rozpoczynają jagodowy sezon

- Początek sezonu zapowiadał się bardzo nieciekawie. Z niepokojem obserwowaliśmy sytuację w Europie w związku z wirusem i wprowadzanymi obostrzeniami. We Włoszech i Hiszpanii nie było komu kupować owoców. U nas sytuacja napawała pewnym optymizmem, ponieważ sezon rozpoczął się po głównej fali zachorowań i część zakazów została już zniesiona. W związku z tym konsumenci szukali pierwszych polskich owoców – mówi dr Janusz Andziak, prezes Stowarzyszenia Plantatorów Truskawki.

- Truskawka weszła na rynek w dobrym momencie. Ceny owoców na początku sezonu były wysokie w porównaniu z poprzednimi latami. Mieliśmy spory odzew ze strony importerów, także zapowiadał się całkiem dobry rok eksportowy dla truskawki oraz udany sezon pod względem plonowania. Na początku były problemy z pracownikami do zbiorów, ale po rozmowach z rządem, utrudnienia zostały zlikwidowane. Usprawniono przekraczanie granicy. Na niektórych plantacjach pracowników jednak nie było za dużo. Natomiast głównym problemem w tym sezonie okazała się pogoda – mówi dr Janusz Andziak.

I dodaje, że w tym roku producentów dopadły wszystkie plagi. - Zaczęło się od suszy na wiosnę. Następnie przyszła fala przymrozków, ale ona w truskawce nie wyrządziła tak dużych szkód. Opady deszczu niestety przyszły w najgorszym momencie – w trakcie zbiorów owoców na plantacjach tradycyjnych w polu. Jakość truskawek z tygodnia na tydzień się pogarszała. Praktycznie eksport zamarł. Na rynku krajowym nagle okazało się, że truskawki jest za dużo, co spowodowało spadki cen. Konsumenci zaczęli spożywać mniej truskawki. Z perspektywy producentów ten sezon możemy zaliczyć do nieudanych albo bardzo nieudanych – mówi.

- W ciągu trzech tygodni ilości opadów były bardzo duże i w niektórych rejonach plantatorzy skończyli zbiory truskawek około tydzień - półtora tygodnia przed terminem – zaznacza.

- Lepsza sytuacja jest w przypadku odmian najpóźniejszych. Później zaczną się truskawki powtarzające, czyli owocujące od połowy lipca- sierpnia do pierwszych mrozów. W poprzednich sezonach nie było dużego zainteresowania truskawkami powtarzającymi. W tym roku to się zmieni. Konsumenci nie mieli okazji spróbować dużo bardzo dobrych jakościowo truskawek i ten głód truskawkowy jest jeszcze duży. Truskawki w drugiej części sezonu będą poszukiwane w tym roku – podsumowuje dr Janusz Andziak.

Jagoda kamczacka wzbudza zainteresowanie

Ten rok nie był także łaskawy dla plantatorów jagody kamczackiej. - Przymrozki w kwietniu i w maju spowodowały pewne uszkodzenia na plantacjach w wielu regionach. Zapylenie kwiatów było słabsze. Dlatego też owoców w tym roku było o dużo mniej - mówi Andrzej Krupiński, prezes Stowarzyszenia Plantatorów Jagody Kamczackiej.

- Zainteresowanie wśród kupców jest z roku na rok coraz większe. Cukiernie, piekarnie, firmy z branży gastronomicznej i HoReCa pytają o owoce jagody. Popyt jest zarówno na owoc świeży, jak i mrożony – dodaje. Ponadto sieci handlowe sprzedawały w tym roku owoce deserowe jagody kamczackiej, dzięki temu więcej konsumentów mogło spróbować ten nowy owoc, który dopiero od paru lat jest w Polsce

WIĘCEJ NA TEMAT

OWOCE

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.