Filip Puczyński: Musi zmienić się pokolenie sadowników!

Autor: Albert Katana, www.sadyogrody.pl 20 listopada 2019 11:04

Filip Puczyński: Musi zmienić się pokolenie sadowników! fot. shutterstock

Powiem tak - skoro Pan do mnie zadzwonił... (śmiech) A na poważnie - ja to robię tylko i wyłącznie dla przyjemności. To moje hobby. Lubię tę pracę, żyję tym, chcę pokazać, jak to wszystko wygląda z mojej strony. Bo przecież nie sprzeda się przez fan-page ileś tam ton jabłka. Ale prowadzenie go jest bardzo przyjemne.

Czyli nie trafiają do Pana klienci poprzez fan-page?

Nie mówię, że nie trafiają - trafiają. Ale to nie jest taki wolumen, żeby zagospodarować większość towaru. Fakt, miałem w tym roku dzięki stronie wiele zapytań o jabłko na wagę w skrzyni, ale akurat w tym roku nie byłem zainteresowany tym tematem, bo po co ja mam tak sprzedawać komuś, skoro mogę sam sprzedać w detalu za lepszą cenę.

Ja problemu ze sprzedażą nie mam. Większość jabłek detalujemy, część sprzedajemy w drobnym hurcie, a także do sklepów, restauracji.

Ale z tego, co widzę na pańskim fejsbuku, planuje Pan nowe nasadzenia - poradzi Pan sobie z detalem, gdy zwiększy produkcję?

Fakt, teraz mam niecałe 10 ha jabłka i w zeszłym roku nie dałem rady sam wszystkiego sprzedać w detalu. W tym jest mniej, więc dam radę. Ale ja zwiększając areał jednocześnie karczuję, więc to nie jest gwałtowny skok. Na razie przygotowałem ziemię do nasadzeń, bo wyciąłem stary sad ze trzy lata temu, a sadzić sad po sadzie nie ma sensu. Teraz ziemia jest już pięknie uprawniona, wypoczęta - rędzina; drzewa się pięknie zbiorą i nie będę miał problemu, że mi się nie przyjmą. Ale do zwiększenia produkcji jeszcze daleko, zwłaszcza, że nie wiem, co będę sadził. Na razie karczuję sad, który sadził mój tata na M26, to nie jest moja bajka, ja preferuję M9, bo lubię drzewa niskie, zgrabne i przede wszystkim niedające przemienności w owocowaniu.

Ale oczywiście myślę, co zrobić. Nie ukrywam, mam jakiś plan, ale nie śpieszy mi się. Przede wszystkim muszę zdecydować, czy położyć nacisk na detal czy na mały hurt.

Może decyzję ułatwi powstanie Jurajskiego Agro Fresh Parku? Będzie Pan miał blisko...

Byłem na spotkaniu z firmą, która to stawia, bo robili wywiad środowiskowy, więc wiem, o co chodzi. Ale bądźmy szczerzy - Park powstanie pod Częstochową, a i tak większość samochodów tam przyjeżdżających będzie miała rejestracje WGR (śmiech).

Więc pozostanie detal?

Całkowicie z detalu nie zrezygnuję, natomiast biję się z myślami, że gdybym miał jakieś 4 hektary jabłka typu gala, która nawet w roku słabych cen dobrze płaci, to byłoby to dla mnie wygodne. Bo sobie taką galę szybko zbieram, szybko sprzedaję....

Tylko komu?

Zgadza się, dzisiaj sadownictwo to nie tylko produkcja, ale przede wszystkim sprzedaż. Większe zyski dziś zrobi sadownik, który ma np. 5 hektarów, produkuje extra towar, a jak mu zabraknie kupuje na wagę w skrzyni, wrzuca do komory, zagazowuje i wyjmuje sobie na handel, niż ten, który wyprodukuje dużo swojego. Bo koszty produkcji są dziś dużo wyższe, niż koszt jabłka w hurcie.

Ja mam w głowie wiele pomysłów - wiem na pewno, że chcę stworzyć swoją markę "Jabłko z Jury". Myślę, że markowe jabłko to dobry pomysł.

Dziękuję za rozmowę. 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

OWOCE

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.