Filip Puczyński: Musi zmienić się pokolenie sadowników!

Autor: Albert Katana, www.sadyogrody.pl 20 listopada 2019 11:04

Filip Puczyński: Musi zmienić się pokolenie sadowników! fot. shutterstock

Ja się kieruję się taką zasadą, że jabłko musi być przede wszystkim smaczne, zebrane w odpowiednim terminie... Gdy usłyszałem, że niektórzy rwali w tym roku Jonaprince'a w połowie września to byłem zszokowany. U mnie jest wegetacja zawsze 2-3 dni wcześniej niż w okolicach Grójca, a ja widzę na zdjęciach, że tam już rwą Lobo gdy ja jeszcze do Lobo nie podszedłem - to coś jest nie tak. Przecież w ten sposób sadownicy sobie szkodzą, bo to jabłko jest niedojrzałe, niejadalne. Nie wiem, czy to jest właściwie rozumiana chęć zysku.

W Bolzano we Włoszech niemal wszyscy sadownicy są zrzeszeni, indywidualnych jest zaledwie kilku. I na przykład grupa ustala w połowie sierpnia "okienko zbioru" gali - przypuśćmy od 20 sierpnia do 10 września zbierają, a co zostanie, idzie tylko na przemysł. Sadownik musi określić kaliber i jakość jabłka przy każdej dostawie, i jest to zrobione uczciwie, szczerze. A w Polsce jabłko na wagę w skrzyni do pierwszej deski jest piękne, a pod spodem zielenizna, parch...Tam czegoś takiego nie ma. Oczywiście nie mówię, że tak jest w każdym przypadku...

Pan na to patrzy - z racji wieku - świeżym okiem. Ile się jeszcze złego musi zadziać w sadownictwie, żeby sadownicy zaczęli myśleć w kategoriach długofalowego zysku opartego o satysfakcję klienta, a nie patrzyli tylko na to, żeby teraz sprzedać, a za rok się pomyśli?

Powiem szczerze - musi zmienić się pokolenie sadowników. Jak ktoś nie potrafi tak zrobić jabłka, że 90% to jest deser, to powinien produkować przemysł, albo zmienić branżę. Tak to powinno wyglądać. Ja np. przerywam bardzo ostro, u nas nie ma praktycznie jabłek w paczkach. Sporadycznie, jak widzę, że są jabłka mocne, 45 do 50 kaliber, to te dwa, trzy jabłka w paczce zostawię. Ok, więcej jabłek będzie na ziemi niż na drzewie, ale to, co zostanie na drzewie, będzie jabłkiem deserowym. Ja nie potrzebuję 80 ton z hektara, ja potrzebuję dobrego jabłka deserowego.

Są starsi od Pana sadownicy, którzy myślą podobnie. Psują rynek chyba ci, którzy "rzucają się" na sady, bo akurat jest dobra cena.

Nas zabijają nasadzenia pseudo-sadowników typu: mam dwa hektary pola za domem, pracuję na etacie 8 godzin dziennie, więc mam jeszcze trochę czasu po pracy i coś bym zrobił. W takim razie kupię sobie starą 30-tkę, starą ślęzę, 5 razy w roku prysnę siarą, coś tam się potnę zimą i na przemysł się wysypie. To nas zabija - dopóki tego nie zwalczymy, to nie będzie porządku. Bo taki pseudo-sadownik wysypie ten przemysł za jakąkolwiek cenę - te 2 hektary zbierze sam, albo z żoną czy rodziną i mu się opłaci. 60 groszy to piękna cena dla takich ludzi.

W zeszłym roku cena była zła, a i tak sadzono jabłonie na potęgę. A przecież 3 mln. ton to wszystko, co można zagospodarować za rozsądną cenę...

To maksimum, a tymczasem moim zdaniem w przyszłym roku będzie szóstka z przodu. Bo sady będą wypoczęte, dwa lata starsze.

Ale z tego, co pamiętam z naszej rozmowy styczniowej, Pan się nie boi, bo Pan zbyt na jabłka ma. W dodatku prowadzi Pan fan-page na fejsbuku... Czy to dobry pomysł na promocję gospodarstwa? Przynosi wymierne efekty? No bo przecież na takim fan-page'u sadu są tylko jabłka, jabłka, jabłka, a jeszcze trzeba się tym zająć...?

WIĘCEJ NA TEMAT

OWOCE

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.