Blue Haskap podsumowuje 2017 rok. Jaki to był czas dla producentów jagody kamczackiej?



www.sadyogrody.pl - 29 grudnia 2017 08:55


- Rok 2017 dla producentów jagód kamczackich nie był łatwym rokiem. Owoce jagód kamczackich są wciąż mało znane na rynku polskim i nie ma jeszcze zbyt wielu ich koneserów. Sytuację pogarsza również fakt, że mało doświadczeni producenci zrywali je za wcześnie, w czasie kiedy jagody (choć miały odpowiedni kolor) nie miały jeszcze pełnej dojrzałości, przez co były cierpkie i bardzo niesmaczne. Przez to skutecznie odstraszyły tych co zdecydowali się na ich spróbowanie - mówi serwisowi www.sadyogrody.pl Anna Litwin, współwłaścicielka gospodarstwa zajmującego się uprawą jagody kamczackiej (Blue Haskap) z Palczewa k. Warki.

- Na szczęście, zaczynają pojawiać się odmiany, które mają dużo bardziej atrakcyjny smak – są słodkie i nie mają goryczki, dlatego jestem pewna, że za 2-3 lata jagody kamczackie będą znacznie bardziej popularne w Polsce niż jest to w tej chwili - zapewnia Anna Litwin.

Póki co, większość produkcji jest eksportowana poza granice kraju jako mrożone owoce. Ze względu na właściwości zdrowotne w Japonii, Kanadzie czy nawet UK jagody kamczackie są bardzo poszukiwane.

- Dlatego nie boimy się o zbyt dla tych owoców. Muszą mieć one jednak najwyższą jakość. Bez niej nie mamy szans na rynki dalekowschodniej Azji. Jeszcze przez chwilę musimy spoglądać na te dalekie kierunki jeśli chodzi o eksport, gdyż oficjalnie jagoda kamczacka na rynku Unii Europejskiej nie istnieje, a przez to większe firmy nie chcą jej kupować. W 2018 roku zmieni się procedura rejestracji nowej żywności na obszarze UE, stąd jest nadzieja, że już niedługo jagoda kamczacka będzie oficjalnie zarejestrowana i dopuszczona do handlu - wyjaśnia.

I dodaje, że pomimo wielu trudności, z którymi borykali się plantatorzy jagody kamczackiej w 2017 roku, należy wspomnieć o bardzo ważnej branżowej imprezie jaką była Konferencja Kamczacka w Ożarowie Mazowieckim, która zgromadziła setki gości z całego świata – naukowców, hodowców, plantatorów, dziennikarzy oraz innych osób zainteresowanych tematyką jagody kamczackiej. Można było posłuchać ciekawych prelekcji, porozmawiać z praktykami, poznać obiecujące odmiany, nowe kierunki zbytu owoców czy też możliwości przetwórcze.

- Z roku na rok jagoda kamczacka jest coraz bardziej popularna, dlatego jestem pewna, że 2018 rok będzie lepszy dla plantatorów niż 2017. Sam fakt, że planowana jest jej rejestracja w UE nastraja dużym optymizmem. Wierzę, że jagody kamczackie zyskają na popularności jako owoc deserowy i będą równie popularne jak borówki amerykańskie. Oczywiście, potrzeba na to kilku lat, ale 2018 będzie początkiem ich drogi do sukcesu - twierdzi Anna Litwin, producentka owoców jagody kamczackiej.