Ankieta: Sadownicy inwestują w wymianę nasadzeń. Stawiają na Galę i jej sporty

Autor: www.sadyogrody.pl 17 kwietnia 2020 11:29

Ankieta: Sadownicy inwestują w wymianę nasadzeń. Stawiają na Galę i jej sporty W marcu redakcja portalu SadyOgrody.pl przeprowadziła ankietę na temat nowych odmian jabłoni

W marcu redakcja portalu SadyOgrody.pl przeprowadziła ankietę na temat nowych odmian jabłoni. Jakie odmiany jabłoni dominują w gospodarstwach sadowniczych? Jakie odmiany w ostatnim czasie sadownicy posadzili w swoich sadach? Gdzie kupują nowe drzewka owocowe? Zapraszamy do zapoznania się z odpowiedziami naszych czytelników.

W badaniu wzięło udział 121 czytelników portalu SadyOgrody.pl.

29 proc. ankietowanych przyznało, że w ich gospodarstwach dominują odmiany jabłek z grupy Jonagoldów. U 18 proc. badanych przeważają odmiany takie jak Gala i jej sporty. Ponad 15 proc. respondentów twierdzi, iż jabłka odmiany Idared i jego sporty dominują w ich sadach. U 13 proc. ankietowanych dominują jabłka odmiany Golden Delicious, zaś u 10 proc. Szampion i jego sporty. U 13 proc. ankietowanych w gospodarstwach dominują inne odmiany.

Jak wynika z przeprowadzonej przez portal SadyOgrody.pl ankiety prawie połowa ankietowanych – 45 proc. - wymieniała w ostatnich pięciu lat mniej niż połowę sadu na 'nowe' odmiany. 34 proc. badanych przyznała, że wymieniała większą część sadów na odmiany o jednokolorowych owocach, pożądane na rynkach eksportowych. 9 proc. opiniodawców w ciągu ostatnich pięciu lat nie wymieniało nasadzeń, zaś prawie 6 proc. respondentów wymieniało jabłonie na inne gatunki owoców. Niecałe 5 proc. uczestników badania sukcesywnie wymienia sady stawiając jednak na 'stare', sprawdzone odmiany typu Idared.

Największą popularnością wśród ankietowanych cieszy się odmiana Gala i jej sporty. W ostatnim czasie aż 37 proc. respondentów właśnie tą odmianę posadziła w swoich sadach. 15 proc. badanych postawiło na odmiany z grupy Jonagoldów i taka sama liczba uczestników ankiety posadziła w ostatnim czasie odmiany z grupy Red Deliciousa. 15 proc. przepytywanych ostatnio posadziła Golden Deliciousa. 18 proc. respondentów posadziła inne odmiany nie wyróżnione w ankiecie.

Większość badanych – 61 proc. - zamawia nowe drzewka owocowe u sprawdzonych i poleconych szkółkarzy. 17 proc. uczestników badania zakłada szkółki i samodzielnie produkuje drzewka. 15 proc. opiniodawców przyznało, że sprowadza drzewka zza granicy, zaś 5 proc. kupuje, często okazyjnie, na targowiskach.

Stawki za materiał szkółkarski według 37 proc. uczestników ankiety są zdecydowanie za wysokie. 32 proc. respondentów twierdzi, że ceny materiału szkółkarskiego są na akceptowalnym poziomie, poza małymi wyjątkami, zaś 30 proc. badanych twierdzi, że drzewka dobrej jakości są warte swojej ceny.

Jak wynika z przeprowadzonej ankiety producenci jabłek są profesjonalistami i chętnie pozyskują wiedzę na temat nowych odmian jabłek. 57 proc. z nich czyta prasę branżową i portale internetowe. Prawie 20 proc. badanych uczestniczy w konferencjach i imprezach targowych. 15 proc. respondentów odwiedza szkółki, rozmawia i ogląda jabłonie w sadach pokazowych. Tylko 7 proc. ankietowanych nie interesuje się nowymi odmianami jabłek.

Według prawie połowy badanych – 46 proc. - najbardziej atrakcyjną odmianą wydaje się być Gala Schniga Schnico Red. 12 proc. ankietowanych wskazała na odmiany takie jak Muna i Crimson Crisp. 10 proc. respondentów twierdzi, że atrakcyjnymi odmianami są King Roat Red Delicious i Golden Delicious Parsi da Rosa. Nieco ponad 7 proc. opiniodawców wskazała na odmianę Wilton's Star Red Jonaprince Select.

Nieco ponad połowa ankietowanych – 53 proc. - twierdzi, że polscy sadownicy powinni inwestować w klubowe odmiany jabłek, jednak barierą rozwoje może być słabe ich zorganizowanie i brak dużych konsorcjów. Prawie 24 proc. badanych przyznała, że w Polsce jest jeszcze za wcześnie na nowe odmiany klubowe i marki jabłek. Według 22 proc. respondentów odmiany klubowe zdobywają popularność w Europie i mogą się też sprawdzić w Polsce.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

OWOCE

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.