13 trendów na 2022 rok w handlu jabłkami

Autor: www.sadyogrody.pl/ UO 12 stycznia 2022 08:02

13 trendów na 2022 rok w handlu jabłkami Jakie trendy w marketingu jabłek? / fot. shutterstock

Dane dotyczące światowego eksportu pokazują, że nadchodzący sezon będzie obfitował w wyzwania dla producentów jabłek. Polsce bardzo trudno będzie powalczyć o utrzymanie miejsc w czołówce eksporterów, dlatego warto śledzić światowe trendy w marketingu owoców oraz doskonale rozpoznawać potrzeby zagranicznych odbiorców.

Cyfryzacja przyszłością produkcji sadowniczej

Z analiz startupów w branży rolniczej ocenia się, że najbardziej obiecujące trendy w rozwoju innowacji na tym rynku będą wynikały technologicznych wprowadzenia do sadownictwa oprogramowania typu SAAS oraz lepszego, cyfrowego monitorowania i szacowania plonów, wdrożenia elektronicznych platform do zarządzania gospodarstwami, wykorzystania dronów i inteligentnych maszyn rolniczych jak również zastosowania technologii Internet of Things w rolnictwie.

SAAS, czyli z angielskiego „Software as a Service” umożliwia dystrybucję i korzystanie z oprogramowania przez internet. Użytkownik nie jest właścicielem oprogramowania, nie musi więc instalować go na swoim komputerze i nie zajmuje się jego serwisowaniem. Wszystkie obowiązki związane z aktualizacją, zarządzaniem i pomocą techniczną przez cały czas spoczywają na dostawcy usługi.

Z kolei Internet of Things koncepcja, wedle której jednoznacznie identyfikowalne przedmioty mogą pośrednio albo bezpośrednio gromadzić, przetwarzać lub wymieniać dane za pośrednictwem instalacji elektrycznej inteligentnej KNX lub sieci komputerowej.

– Na świecie maleje liczba rąk do pracy w sadownictwie, mimo starań producentów o poprawę warunków pracy. Ze względu na politykę przeciwdziałania marnotrawieniu żywności przez UE coraz więcej środków inwestowanych jest w technologie utrzymujące świeżość i przeciwdziałające procesowi starzenia się owoców w coraz bardziej naturalny sposób. Z drugiej strony pomimo rosnącej konkurencji ze strony krajów spoza UE w eksporcie jabłek Bruksela wciąż zaostrza przepisy dotyczące upraw ekologicznych i środków ochrony roślin. To powoduje, że produkcja sadownicza z roku na rok staje się coraz bardziej wymagająca i produktom z UE trudniej jest konkurować na rynku zewnętrznym – podkreśla Arkadiusz Gaik, prezes Unii Owocowej.

Bezpieczeństwo i certyfikaty w handlu jabłkami

Rosnąca globalna podaż i bardziej skoncentrowana siła nabywcza wywierają dużą presję na marże w handlu owocami i warzywami. Duzi detaliści są w stanie utrzymać ceny na bardzo konkurencyjnym poziomie, ale jednocześnie stają się bardziej wymagający, jeśli chodzi o standardy produktów i dostaw. Wyznaczanie surowych warunków dostaw przy jednoczesnej presji na cenę przenosi ryzyko ekonomiczne na dostawców.

Wymagane najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości są często bardziej rygorystyczne niż limity prawne. W różnych krajach obowiązują różne standardy. Na przykład wielcy detaliści w Niemczech i Holandii mają tendencję do utrzymywania bardziej rygorystycznych limitów pozostałości niż prawodawstwo europejskie. Sieci takie jak np. Lidl dopuszczają czasami zaledwie jedną trzecią ustawowego limitu.

– Chociaż jednym z celów Unii Europejskiej i wielu uczestników łańcucha dostaw jest standaryzacja zasad w handlu, nie można lekceważyć różnych praktyk biznesowych w Europie. Bardzo ważne jest, aby znaleźć partnera, który zna te różnice i potrafi się w nich poruszać, tak by znaleźć najlepszy rynek dla swojego produktu. Odpowiedzią na rosnące wyznawania ze strony branży retail może być zrzeszanie się w grupy producenckie, które pomagają negocjować ceny i sprawnie przechodzić formalności – podkreśla Paulina Kopeć z UO.

Większa ochrona dostawców owoców do sieci

Supermarkety i duże sieci spożywcze w Europie zwiększają swój udział w rynku świeżych owoców i warzyw, jednak eksporterzy jabłek mogą zostać natychmiast ukarani, gdy produkty nie spełniają standardów jakościowych. W takich okolicznościach kupujący mogą nie zapłacić minimalnej uzgodnionej ceny. Aby złagodzić rosnącą koncentrację siły nabywczej, Komisja Europejska zaproponowała nową dyrektywę mającą chronić małych i średnich dostawców w łańcuchu dostaw przed nieuczciwymi praktykami. Zgodnie z nią szereg praktyk będzie zabronionych lub dozwolonych tylko wtedy, gdy zostanie to jednoznacznie uzgodnione. Zakazane praktyki obejmują m.in.: wydłużone płatności pow. 30 dni, anulowanie zamówień w ostatniej chwili, odmowę zawarcia pisemnej umowy, jednostronne zmiany umowy oraz przeniesienie kosztów rozpatrywania reklamacji klientów na dostawcę.

Opakowania biodegradowalne lub jadalne

Pandemia COVID-19 zmieniła nawyki konsumentów. Częściej, kierując się bezpieczeństwem, wybierali oni owoce opakowane. Z drugiej strony na wielu rynkach opakowania stały się większe ze względu na to, że konsumenci robili zakupy większe, ale rzadziej. Jednocześnie na wybuch pandemii nałożyła się paneuropejska debata nt. zmian klimatycznych i konieczności wdrożenia dyrektyw dotyczących zarządzania odpadami i gospodarki obiegu zamkniętego oraz Green Deal.

Zarówno świadomość ekologiczna konsumentów jak również zwiększające się restrykcje dotyczące wprowadzania na rynek plastikowych materiałów opakowaniowych sprawiają, że w całej Europie sadownicy są zmuszeni poszukiwać nowych sposobów pakowania owoców. Zamiast opakowań plastikowych wprowadza się opakowania biodegradowalne lub jadalne. Inną oczekiwaną innowacją w zakresie opakowań, która ma ograniczyć wykorzystanie tworzyw sztucznych są projekty finansowane przez UE takie jak NanoPack, w ramach, którego zostaną opracowane rozwiązania w zakresie opakowań przeciwdrobnoustrojowych do łatwo psującej się żywności oparte na naturalnych nanomateriałach. Sadownicy powinni pamiętać, że docelowo materiał opakowaniowy odzyskiwany z odpadów przemysłowych i rolniczych ma być w całości wykorzystany ponownie w produkcji ramach dyrektyw dotyczących gospodarki obiegu okrężnego (circular economy). Europa zdefiniowała bowiem strategię dotyczącą tworzyw sztucznych w 2017 r., zobowiązując się ponownie do pracy na rzecz zapewnienia, że wszystkie opakowania z tworzyw sztucznych do 2030 r. będą nadawały się do recyklingu.

Zapobiec marnotrawieniu żywności

Jednym z bardzo ważnych światowych trendów jest dbałość o zmniejszenie strat żywności. Dla sadowników promowanie rozwiązań utrzymujących dłuższe utrzymywanie świeżości jabłek powinno być wyjątkowo ważne, gdyż, kampanie zmniejszania strat w żywności w wielu krajach m.in. w Niemczech przyczyniają się obecnie do zalegania na półkach w sieciach sprzedaży niższej, jakości owoców i trudnościami w sprzedaży kolejnych, już wysokiej, jakości partii owoców z kolejnych sezonów.

W związku z tym w wielu kampaniach promocyjnych producenci owoców z UE stawiają na hasła związane z zapobieganiem marnotrawieniu żywności, pokazują jak ich produkty mogą budować strategię zapobiegania przez partnerów handlowych marnotrawieniu żywności oraz inwestują
w patenty utrzymujące świeżość owoców.

Moda na zdrowe odżywianie i superfoods

Zdrowie zawsze było mocnym punktem sprzedaży świeżych owoców i warzyw. W ostatnich latach konsumenci stają się coraz bardziej świadomi stosowania zdrowej diety. „Superowoce” i produkty o szczególnych właściwościach zdrowotnych, takie jak jagody, awokado i granaty, stały się bardziej popularne, zwłaszcza w północno-zachodniej Europie. Fakt, że wiodący detaliści masowo przyjęli te produkty, potwierdza zainteresowanie konsumentów wykorzystaniem owoców jako elementu zdrowej diety. Niemcy, Wielka Brytanii i Holandia to coraz więksi odbiorcy owocowych przekąsek. Bardzo szybko rozwija się również ten rynek we Włoszech. W Europie Zachodniej rośnie również zainteresowanie weganizmem, który również stymuluje popyt na świeże warzywa i owoce.

Prezentacja owoców i warzyw na półce sklepowej

Marki detaliczne często podkreślają konkretne korzyści zdrowotne w swojej prezentacji produktów i wymagają od dostawców dostarczania produktów wolnych od chemii i związków organicznych. Według producentów z USA jabłka też mogą odegrać niebanalną rolę na rynku zdrowych przekąsek.

Wygoda i styl życia definiują owocowe wybory europejskich konsumentów

Styl życia Europejczyków staje się coraz szybszy, a co za tym idzie wzrasta zainteresowanie „wygodnym” jedzeniem. Duże sieci handlowe wpływają na prezentację owoców i warzyw jako asortymentu przekąskowego - gotowych do spożycia owoców i świeżo krojonych produktów. Wstępnie pokrojone produkty nie tylko oszczędzają czas konsumenta, ale także zaspokajają zapotrzebowanie na zdrowe przekąski „w drodze” i zwiększają spożycie owoców i warzyw. Owoce i warzywa gotowe do spożycia są wyjątkowo silne w Europie Północnej, w tym w Wielkiej Brytanii i Holandii, ze względu na silną dominację supermarketów. Ale ich udział w rynku rośnie również w innych częściach Europy.
W tyle pozostaje rynek Niemiecki, gdzie konsumenci są bardziej wrażliwi na punkcie bezpieczeństwa żywności.

Wzrasta sprzedaż owoców i warzyw przez internet

Internetowy kanał spożywczy rozwija się w Europie w szybkim tempie. Handel elektroniczny ułatwia sprzedaż świeżych produktów na żądanie i jeszcze bardziej umacnia trend dotyczący wygody. Według Ecommerce News Europe, Wielka Brytania przoduje w trendzie z 6% udziałem online w rynku spożywczym w 2018 roku. Francja podąża za nią z 4,5%. Te dwa kraje spodziewają się rocznej stopy wzrostu sprzedaży artykułów spożywczych online na poziomie około 8%. Obecnie około 40% konsumentów kupujących artykuły spożywcze w Internecie ma cotygodniowe dostawy.

Sieci supermarketów, takie jak Tesco w Wielkiej Brytanii i Albert Heijn w Holandii, szybko rozwijają swoją ofertę produktów online i dostawę, ale pojawiają się też nowe koncepcje online, takie jak: w pełni internetowe sklepy spożywcze, takie jak Picnic (holenderska), Ocado (brytyjska), Rohlik (czeska) i Crisp (holenderska), dostawa pudełek na posiłki ze składnikami i przepisami, na przykład HelloFresh i Gousto oraz międzynarodowi giganci online, tacy jak Amazon.

Sprzedaż online stawia jednak nowe wymagania. Wymusza atrakcyjność wizualna produktu, który konsumenci wybierają kierując się zdjęciami. Wyeliminowanie sklepów fizycznych sprawia, że łańcuch dostaw jest bardziej wydajny, ale konsumenci nie mogą już samodzielnie wybierać świeżych owoców
i warzyw. Sprzedawcy internetowi dbają więc o to, by ich produkty spełniały oczekiwania konsumentów i przenoszą w związku z tym na dostawców odpowiedzialność za dostarczanie jednolitej i niezawodnej jakości. Konsumenci są gotowi płacić wyższe ceny za produkty, które mają niezmiennie dobry smak, jednocześnie branding i storytelling to niezbędne narzędzia wspierające marketing online. Pierwszy, opiera się na budowaniu świadomości marki, drugi, na opowiadaniu historii marki czy produktu, w jak najbardziej interesujący sposób. Do promocji jabłek coraz częściej wykorzystuje się także ekspertów ds. zdrowego żywienia, blogerów kulinarnych i influencerów, czyli osoby udzielające się w mediach społecznościowych i posiadające grupę odbiorców.

Konsumenci wolą produkty lokalne i sezonowe

Do istotnych haseł marketingowych w handlu owocami należy zaliczyć lokalne pochodzenie i sezonowość. Argumenty, które wspierają te hasła to świeżość i jakość, która stoi za konsumpcją owoców sezonowych pochodzących od lokalnych producentów. W ramach promocji media i supermarkety pomagają konsumentom, dzieląc się przepisami na produkty sezonowe i lokalne. Platformy takie jak Lokaal & Lekker („Lokalny i smaczny”) dostarczają informacji o lokalnych producentach i sposobach wykorzystania ich produktów do przygotowania żywności. Czołowe francuskie supermarkety, takie jak Carrefour i E.Leclerc, podkreślają lokalny charakter produktów na etykietach lub poprzez prezentację online lub informują konsumentów o typowych owocach sezonowych. Do czołowych dostawców ekologicznej żywności w Europie należą Tesco, Metro, Carrefour, Ahold i grupa REWE. Ale istnieją również wyspecjalizowane ekologiczne sieci detaliczne, takie jak Denn's Biomarkt w Niemczech i Austrii, Biocoop we Francji i Ekoplaza w Holandii.

Kupując lokalnie duzi dystrybutorzy ponoszą mniejsze ryzyko zakupu produktów i będą coraz częściej uciekać się do dostawców zewnętrznych tylko wtedy, gdy istnieje wyraźna przewaga cenowa lub jakościowa lub gdy lokalne produkty nie są dostępne. Eksporterzy powinni, więc mieść świadomość, że sezonowość odgrywa coraz większą rolę w codziennym spożyciu świeżych owoców i warzyw i podkreślać ja w swoich przekazach.

Rozwija się rynek żywności eko

Według raportu Organic Fresh Trends 2021 przeprowadzonego w USA, ponad jedna czwarta kupujących jabłka twierdziła, że przynajmniej od czasu do czasu wybiera owoce ekologiczne. Jednocześnie to najmłodsi klienci trzy razy częściej wybierali ekologiczne owoce, niż osoby w wieku 50 lat i starsze. W 2018 roku konsumenci w Unii Europejskiej wydali średnio 76 euro na żywność ekologiczną na osobę. Wydatki konsumenckie per capita na żywność ekologiczną w ciągu ostatniej dekady prawie się podwoiły. Według danych The World of Organic Agriculture z Instytutu Badawczego Rolnictwa Ekologicznego (FiBL), rynek ekologiczny w Unii Europejskiej wzrósł w 2018 r. o 7,7% osiągając obrót w wysokości 37,4 mld euro. Spożycie żywności ekologicznej rozwija się wyjątkowo dobrze jednak tylko w stosunkowo zamożnych krajach. Pod względem całkowitej wartości największy rynek żywności ekologicznej mają Francja i Niemcy; z wartościami detalicznymi odpowiednio 10,9 i 9,1 mld euro, co oznacza, że rynki te stanowią prawie połowę całego rynku UE. Udział w rynku ekologicznych owoców i warzyw w większości krajów Europy Wschodniej waha się jednak od około 1% do 3%.

– Tego rodzaju badania pokazują, że w UE wzrasta świadomość dotycząca ekologicznej żywności szczególnie śród młodych konsumentów. W kolejnych latach z pewnością w ramach UE będzie toczyła się duża debata jak doprowadzić do tego, by rolnictwo ekologiczne stało się opłacalne i bardziej dostępne. Zrównoważony rozwój jest jednym z megatrendów kształtujących rynek sadowniczy. Jednym z elementów tego trendu jest redukcja środków ochrony roślin w uprawach. Niestety szybkie zmiany klimatyczne i niekontrolowane zmiany pogodowe sprawiają, że sadownicy pozostają praktycznie bezbronni w walce, o jakość zbiorów po kolejnych restrykcjach. Ograniczenia wdrożone w UE w krajach takich jak Włochy i Francja w ostatnich sezonie nie tylko sprawiły, że sadownicy zmagali się z falą wczesnych przymrozków, ale i z plagami chorób dziesiątkujących sady – podkreśla Paulina Kopeć.

Start-upy oferują nowe rozwiązania technologiczne

Inną ważną kwestią jest oszczędzanie zasobów takich jak woda oraz tworzenie narzędzi do jej kontrolowania. To kolejny trend, który może stanowić o przewadze lub stać się barierą na konkurencyjnym rynku handlu jabłkami. Zużycie wody do produkcji owoców staje się bowiem tematem o którym coraz bardziej głośno w mediach. Kilka restauracji w Wielkiej Brytanii niedawno zakazało awokado w swoim menu z powodu nadmiernego zużycia zasobów wodnych. Coraz więcej start-upów oferuje również nowe rozwiązania technologiczne pomagające radzić sobie z problemem np. wykorzystujące czujniki do automatyzacji procesu i decyzji nawadniania w oparciu o warunki glebowe i klimatyczne, dające wgląd w przepływy i wycieki wody, a nawet umożliwiające przejęcie przez rośliny decyzji dotyczących nawadniania poprzez specjalne, kontrolowane przez rośliny zawory.

Współpraca importerów z producentami owoców

Aby zwiększyć kontrolę nad łańcuchem dostaw, nabywcy bardziej angażują się w działalność rolników. Niektóre firmy zainwestowały w uprawę świeżych owoców i warzyw, przejmując na własność produkcję, podczas gdy inne mają umowy na wyłączność z gospodarstwami. Przykłady są liczne: międzynarodowe firmy zajmujące się świeżymi produktami, takie jak Greenyard i TotalProduce, mają własne biura zaopatrzenia i zakontraktowane uprawy za granicą. Elbe Fruit w Niemczech ma wyłączną umowę na uprawę w Gwatemali i współpracuje z rolnikami partnerskimi GreenPath Food w Etiopii. Warto, więc myśleć o współpracy zagranicznej długofalowo i zacieśniać więzy z oferentami.

W wyniku rosnącej konkurencji i koncentracji nabywców zmienia się też rola importerów i hurtowników. Obecnie importerzy specjalizują się oraz coraz częściej wykonują usługi dla sieci sprzedaży min. przepakowywanie, mieszanie i dojrzewanie owoców. Importerzy coraz bardziej koncentrują się na wydajności i dostawach na czas, próbując skrócić swój łańcuch dostaw do detalistów i zaoszczędzić na kosztach magazynowania.

Kampanie promujące spożycie owoców i warzyw

Coraz bardziej istotne stają się również kampanie promujące owoce. Ze względu na rosnącą konkurencję na rynkach międzynarodowych decydenci powinni dołożyć wszelkich starań, aby wspierać kampanie promocyjne i sadownicze misje gospodarcze skierowane na rynki zagraniczne. Ważne jest również nieustanne przybliżanie polskich produktów potencjalnym odbiorcom z Azji, Afryki i Bliskiego Wschodu oraz podtrzymywanie więzi z krajami, w których rynki eksportowe są dla nas otwarte. Jak pokazuje, bowiem przykład rynku indyjskiego należy cały czas obserwować konkurencję. Istotne są także działania zmierzające do wspólnej promocji jabłek wyprodukowanych w UE poza jej obszarem, które nieustannie powinna podejmować Komisja Europejska.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

OWOCE

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.