Sejm zajmie się projektem ws. obniżki akcyzy na paliwa i energię elektryczną



PAP - 02 grudnia 2021 15:14


Do czwartkowego porządku obrad Sejmu włączony został projekt ustawy, która ma obniżyć akcyzę na paliwa i energię elektryczną - wynika z harmonogramu posiedzenia Sejmu. Projekt jest elementem rządowej tarczy antyinflacyjnej.

Do porządku obrad Sejmu w czwartek został włączony projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym i ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej. Projekt jest elementem tarczy antyinflacyjnej rządu, w ramach której dokonane zostaną również zmiany stawek VAT na prąd, gaz i ciepło systemowe.

Projekt przewiduje m.in. czasową obniżkę stawek podatku na energię elektryczną i niektóre paliwa silnikowe, tj. olej napędowy, biokomponenty stanowiące samoistne paliwa, benzynę silnikową, gaz skroplony LPG.

Zgodnie z projektem stawka akcyzy na energię elektryczną od 1 stycznia do 31 maja 2022 r. wyniesie 4,60 zł/MWh. Sprzedaż energii elektrycznej gospodarstwom domowym w tym okresie będzie całkowicie zwolniona z podatku akcyzowego.

Jakie będą stawki akcyza na paliwa ?

Jeśli chodzi o paliwa, od 20 grudnia do 31 grudnia br. stawki akcyzy wyniosą na: benzyny silnikowe (95 i 98) oraz wyroby powstałe ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami - 1369,00 zł/1000 litrów; oleje napędowe i wyroby powstałe ze zmieszania tych olejów z biokomponentami - 1065 zł/1000 litrów; biokomponenty stanowiące samoistne paliwa przeznaczone do napędu silników spalinowych - 1065 zł/1000 litrów; gazy przeznaczone do napędu silników spalinowych skroplone - 364,00 zł/1000 kilogramów.

Od dnia 1 stycznia do 31 maja 2022 r. stawki będą wyższe niż w grudniu, choć nadal niższe niż obecnie. Wyniosą na benzyny silnikowe (95 i 98) - 1413,00 zł/1000 litrów (obecnie 1514,00 zł/1000 litrów); oleje napędowe - 1104 zł/1000 litrów (obecnie 1145 zł); biokomponenty stanowiące samoistne paliwa przeznaczone do napędu silników spalinowych - 1104 zł/1000 litrów (obecnie 1145 zł); gazy przeznaczone do napędu silników spalinowych skroplone - 387,00 zł/1000 kilogramów (obecnie 644 zł).

Jak podano w uzasadnieniu projektu, obniżenie stawek akcyzy powinno oznaczać spadek cen paliw na stacjach paliw. W przypadku przeniesienia całej obniżki akcyzy na końcową cenę paliw, olej napędowy i biokomponenty stanowiące samoistne paliwa od 20 do 31 grudnia br. byłby tańszy o 8 gr/l, z VAT 10 gr/l, a od 1 stycznia do 31 maja 2022 r. o 5 gr/l, z VAT o 6 gr/l.

W przypadku benzyn silnikowych od 20 do 31 grudnia br. obniżka mogłaby wynieść 14 gr/l, z VAT 17 gr/l, a od 1 stycznia do 31 maja 2022 r. - 11 gr/l, z VAT 14 gr/l. Jeśli chodzi o gaz skroplony (LPG), obniżka wyniosłaby 15 gr/l, z VAT 18 gr/l.

Ponadto projekt czasowo (od 1 stycznia do 31 maja 2022) wyłącza sprzedaż paliw z opodatkowania podatkiem od sprzedaży detalicznej. "Należy przypuszczać, że okresowe wyłączenie z opodatkowania sprzedaży paliw na rzecz konsumentów będzie miało wpływ na spadek ich cen na stacjach paliw" - oceniono w uzasadnieniu.

Projekt nakłada obowiązek zamieszczania przy kasie rejestrującej w lokalu przedsiębiorstwa, w którym sprzedawane są paliwa silnikowe, czytelnej informacji o obniżeniu podatku akcyzowego na paliwa silnikowe oraz o wyłączeniu tych paliw z opodatkowania podatkiem od sprzedaży detalicznej.

Według Oceny Skutków Regulacji łączny koszt proponowanych zmian dla budżetu to ponad 1,5 mld zł.

Przepisy mają wejść w życie następnego dnia po ogłoszeniu.