PKN Orlen: W UE tańsze niż w Polsce paliwa są tylko na Węgrzech

Autor: PAP 29 kwietnia 2022 11:26

PKN Orlen: W UE tańsze niż w Polsce paliwa są tylko na Węgrzech W Polsce za litr benzyny Pb95 trzeba zapłacić 6,46 zł, przy czym taniej w Unii Europejskiej jest tylko na Węgrzech (równowartość 5,99 zł za litr). / fot. shutterstock

Ceny paliw w Polsce są zdecydowanie najniższe w Unii Europejskiej z wyjątkiem Węgier i wyraźnie niższe niż w krajach o podobnej zamożności - wskazało w czwartek biuro prasowe PKN Orlen.

"Pomimo że aktualne warunki makroekonomiczne dotyczą wszystkich krajów, ceny paliw w Polsce są (obok Węgier) zdecydowanie najniższe w całej UE i wyraźnie niższe niż w krajach o podobnej zamożności. Sprzedaż na polskich stacjach odpowiada zaledwie za 10 proc. zysku całego koncernu" - podało w czwartek biuro prasowe PKN Orlen na Twitterze.

Przeczytaj: Wzrost cen paliw na stacjach. Droższa ropa i benzyna

Ceny paliw w Polsce i krajach UE

Z załączonej do wpisu infografiki wynika, że w Polsce za litr benzyny Pb95 trzeba zapłacić 6,46 zł, przy czym taniej w Unii Europejskiej jest tylko na Węgrzech (równowartość 5,99 zł za litr). W Bułgarii litr benzyny w przeliczeniu kosztuje 6,93 zł, w Słowenii - 6,96 zł, w Rumunii - 7,24 zł, natomiast w Chorwacji - 7,24 zł. Najdrożej jest w Norwegii (10,43 zł), Holandii (10,20 zł) i Danii (10,01 zł).

Podobne dane dotyczą oleju napędowego. Według udostępnionego przez przedstawicieli koncernu zestawienia za litr diesla w Polsce zapłacimy 7,13 zł. Tyle samo w przeliczeniu litr ON kosztuje na stacjach słoweńskich. Taniej jest tylko na Węgrzech, gdzie cena za litr oleju napędowego wynosi w przeliczeniu 5,99 zł. W Bułgarii litr ON kosztuje w przeliczeniu 7,29 zł, a w Chorwacji i na Litwie - 7,77 zł, na Słowacji - 7,84 zł, a w Rumunii - 7,94 zł. Najwięcej za litr diesla trzeba w przeliczeniu płacić w Szwecji (11,19 zł), Norwegii (10,35 zł) i Finlandii (10,07 zł).

Biuro prasowe Orlenu udostępniło dane w odpowiedzi na tweet rzecznika PO Jana Grabca. Komentując wyniki Orlenu za pierwszy kwartał br. (m.in. 2,8 mld zł zysku), polityk zapytał: "czy Daniel Obajtek już podziękował za hojność polskim kierowcom?".

Zysk netto Grupy Orlen

Zgodnie z opublikowanymi w czwartek wynikami, w I kw. 2022 r. Grupa Orlen wypracowała zysk netto w wysokości 2,8 mld zł; to o 1 mld zł więcej rok do roku. EBITDA LIFO Grupy Orlen wyniosła w tym czasie 2,79 mld zł, o 0,4 mld zł więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej.

Segment rafineryjny wypracował 900 mln zł EBITDA LIFO. Sprzedaż rok do roku wzrosła o 17 proc., w tym benzyny o 33 proc., oleju napędowego o 21 proc., LPG o 31 proc., paliwa lotniczego JET o 153 proc. i ciężkiego oleju opałowego o 35 proc. Na wynik segmentu wpływ miał również najwyższy w historii dyferencjał Brent/Ural, wzrost marż na lekkich i średnich destylatach oraz osłabienie złotówki względem dolara - wskazał Orlen.

Segment petrochemiczny osiągnął 451 mln zł EBITDA LIFO. Odnotowano wzrost wolumenów sprzedaży o 10 proc., w tym wyższą olefin o 16 proc., poliolefin o 16 proc., PCW o 49 proc., przy niższej o 18 proc. sprzedaży nawozów.

Segment energetyki osiągnął EBITDA na poziomie 1 mld zł. Produkcja energii elektrycznej wzrosła o 11 proc. Grupa zanotowała największy w historii wolumen wyprodukowanej zielonej energii elektrycznej, który rok do roku wzrósł o 46 proc.

Segment detaliczny wypracował 585 mln zł zysku EBITDA, czyli wynik na zbliżonym poziomie do analogicznego okresu roku ubiegłego. Na 13 proc. wzrost sprzedaży złożyły się wzrost sprzedaży benzyny o 16 proc., oleju napędowego o 12 proc. i LPG o 8 proc. W Polsce sprzedaż wzrosła łącznie o 22 proc., przy niższej o 2 proc. sprzedaży w Czechach, niższej o 4 proc. na Litwie oraz porównywalnej w Niemczech.

Jak zaznaczył koncern, na wynik segmentu detalicznego wpływ miał spadek marż paliwowych na rynku polskim, przy ich wzroście na rynku niemieckim, czeskim i litewskim. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

LOGISTYKA I OPAKOWANIA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI