Opakowania owoców i warzyw – wywiad z Wacławem Wasiakiem, dyrektorem Polskiej Izby Opakowań

Autor: Albert Katana, www.sadyogrody.pl 27 grudnia 2016 11:17

Opakowania owoców i warzyw – wywiad z Wacławem Wasiakiem, dyrektorem Polskiej Izby Opakowań fot. shutterstock

W sytuacjach kiedy odpowiedzi na pytania o smak, rodzaj itp., może udzielić sprzedawca, nie ma potrzeby zamieszczać takich informacji na opakowaniu. Jeśli pomidory, jabłka, gruszki itp. Kupujemy w supermarkecie i nie możemy liczyć na informację od personelu, to chętnie korzystamy z informacji na opakowaniu, metce, etykiecie itp. Ponadto, nikogo dziś nie dziwi opakowanie do sałatek czy ziemniaków wykonane „w kolorach”.

Owoce i warzywa są łatwo dostępne przez cały rok i stają się jedną spośród wielu “przekąską do pogryzania”. Niektórzy producenci/sprzedawcy sprzedają np. małe jabłka, które łatwiej zjeść w całości, lub owoce w opakowaniach tak małych, by zmieściły się do torby zabieranej do pracy. Czy to krok w dobrą stronę?

Tak. To krok w dobrą stronę. Opakowania muszą uwzględniać zmiany w stylu i modelu życia, a także wynikające z demografii. Rośnie liczba rodzin małych, „singli”. Żyjemy coraz szybciej. Jemy posiłki w pracy lub w drodze do pracy. Stąd małe porcje w małych opakowaniach. Jeszcze 15 lat temu standardowym opakowaniem do ziemniaków był worek 25 kg, 10 lat temu – 5 kg. Zaś dzisiaj największą sprzedaż ziemniaków „realizujemy” w opakowaniach 2 kg.

Na rynku owoców mamy kilkaset tysięcy producentów (wg. ARIMR w 2013 r. drzewa owocowe w sadach uprawiało 128 tys. gospodarstw rolnych, a krzewy owocowe – 68 tys. gospodarstw). Trudno sobie wyobrazić, że każdy z tych producentów sprzedaje swoje produkty w “swoim” oryginalnym opakowaniu, wyróżniającym się spośród innych. To tak, jakbyśmy mieli do wyboru kilkaset tysięcy marek kiślu. A przecież celem produkcji jest sprzedaż. Jak rozwiązać tę “kwadraturę koła”?

Tę „kwadraturę koła” rozwiązujemy. Przymusza nas do tego fakt sprzedaży. Decydują o tym producenci. Ich możliwości. Jeśli stać ich na własne, oryginalne opakowania, to takie zamawiają. Pamiętajmy jednak, że o miejscu na rynku decyduje jakość. Ważne aby opakowanie informowało o producencie. Najlepiej opakowane owoce nie odniosą sukcesu na rynku jeśli w ślad za opakowaniem nie „pójdzie” jakość, smak itp. No i oczywiście cena. Choć nie zawsze czynnik ceny jest decydującym. Ważne, aby ugruntowała się na rynku opinia, iż jabłka od producenta „X” to dobry produkt. I klienci szukać będą takich jabłek, nawet zapakowanych w mniej wytworne opakowania.

Tutaj „kłania się” funkcja marketingowa opakowania. Ale nie trzeba funkcji tej przeceniać. Można się na zły produkt w pięknym opakowaniu nabrać tylko raz.

Nie sposób uniknąć pytania o koszty związane z pakowaniem owoców czy warzyw - jak wiadomo, producenci z tej branży znajdują się w permanetnym kryzysie, ceny ich produktów zazwyczaj nie pokrywają kosztów produkcji. Czy dobre opakowanie może rozwiązać ten problem, czy warto inwestować w opakowanie?

To poważny problem. Jednak trzeba zdawać sobie sprawę z faktu, iż opakowanie jest integralną częścią rynkowego produktu. Koszt opakowania jest składową kosztu całego produktu w opakowaniu. Stąd ważna jest relacja: koszt opakowania do kosztu produktu. Z reguły, jeśli wykluczyć przypadek produktów (artykułów) typu premium (luksusowych), klient chciałby płacić za produkt. W wielu przypadkach nie interesuje go opakowanie. Moja odpowiedź jest brutalna. Jeśli producenta owoców czy warzyw stać na inwestowanie w opakowanie, to powinien to robić. Na pewno warto inwestować w opakowania owoców i warzyw, jeśli dobrze chronią produkt i przedłużają termin wartości użytkownych (zdolności do spożycia).

WIĘCEJ NA TEMAT

LOGISTYKA I OPAKOWANIA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.