
O 6,7 proc. r/r wzrosła od stycznia do października br. wartość eksportu towarów rolno-spożywczych z Polski. W tym okresie sprzedano za granicę żywność o wartości 30,5 mld euro. Głównym partnerem handlowym pozostają Niemcy.
- Wzrost eksportu był wynikiem znoszenia ograniczeń w handlu międzynarodowym po lockdownie w pierwszej połowie roku, rosnącej aktywności gospodarczej polskich przedsiębiorców, dobrego przygotowania krajowych firm do funkcjonowania w warunkach pandemii oraz utrzymującego się popytu na polskie produkty - poinformował KOWR.
Dodatkowo, konkurencyjność cenową polskich produktów rolno-spożywczych wspierał korzystny dla eksporterów kurs złotego względem euro. Dobre wyniki eksportu były również wynikiem gospodarczego odbicia, szczególnie w krajach będących głównymi partnerami handlowymi Polski.
Ponad 72 proc. wpływów z eksportu produktów rolno-spożywczych uzyskano ze sprzedaży do krajów Unii Europejskiej. Sprzedano tam towary o wartości 22 mld euro (wzrost o 8 proc.) w stosunku do analogicznego okresu 2020 r. Największe przychody z eksportu uzyskano ze sprzedaży do Niemiec (7,6 mld euro, wzrost o 6 proc.), Niderlandów i Francji (po 1,8 mld euro, wzrost odpowiednio o 10 proc. i 13 proc.), Włoch (1,6 mld euro, wzrost o 6 proc.) i Czech (1,3 mld euro, wzrost o 2 proc.).
W strukturze towarowej eksportu dominowało mięso i produkty mięsne.
Import towarów rolno-spożywczych osiągnął 20 mld euro (90,9 mld zł) i był o 5,7 proc. wyższy niż przed rokiem.
W okresie od stycznia do października 2021 r. w porównaniu z ubiegłym rokiem eksport towarów z Polski rósł szybciej niż import. Saldo wymiany handlowej wyniosło 10,5 mld euro.
CHF
4,71 0,36%
GBP
5,46 0,28%
USD
4,51 0,63%
ON
7,92 13 gr
LPG
3,54 -3 gr