Rafał Giza, Handlopak o rynku jabłek w sezonie 2019/20: wszystko zależy od jakości! (wywiad)

Autor: Paulina Piwowarek, www.sadyogrody.pl 24 lutego 2020 11:22

Rafał Giza, Handlopak o rynku jabłek w sezonie 2019/20: wszystko zależy od jakości! (wywiad) Rafał Giza / Handlopak; fot. PTWP

O rosnącej konkurencji ze strony ukraińskiego sadownictwa, eksporcie jabłek na dalekie rynki, o rosnących kosztach i opłacalności produkcji, jakości przechowywanych owoców na temat cen za jabłka deserowe w sezonie 2019/20, rozmawiamy z Rafałem Gizą, właścicielem firmy Handlopak zlokalizowanej w Konarach koło Warki.

Gdzie w obecnym sezonie trafiają jabłka z firmy Handlopak? Jakie są obecnie najpopularniejsze kierunki eksportu dla Was? 

Rynki, na której eksportujemy jabłka od wielu lat pozostają praktycznie niezmienne i jest to głównie Europa. W kraju sprzedajemy niewielkie ilości współpracując z mniejszymi sieciami handlowymi. W ostatnich kilku latach, oprócz rynku rosyjskiego, który „odpadł” nam przez embargo, utraciliśmy także rynek ukraiński - ze względu na zwiększającą się tam produkcję. Ukraińscy producenci nie tylko „pozbywają” się zagranicznej konkurencji na swoim rynku, ale też coraz bardziej skutecznie stają się konkurencją na rynkach eksportowych. Coraz większą liczbę producentów z Ukrainy widać z roku na rok choćby na imprezach targowych, takich jak Fruit Logistica w Berlinie. Ukraina zaczyna eksportować swoje owoce także na tzw. odległe i bardziej wymagające rynki. Duże powierzchnie zakładanych sadów powodują większą jednolitość towaru w porównaniu do polskiego rynku.

Ukraińscy pracownicy zdobywają wiedzę i doświadczenie w pracy w gospodarstwach sadowniczych w Polsce, dzięki czemu przenoszą też tą wiedzę na swój obszar. Eksport jabłek z Polski na tamtejszy rynek jest różny w zależności od roku, ale jest on znacznie mniejszy niż jeszcze 5-6 lat temu. „Nowe - dalekie” rynki ze względu na dużo mniejszą ubiegłoroczną produkcję oraz słabszą jakość pozostają dla nas dalej rynkami, gdzie nie widzimy możliwości rozpoczęcia współpracy w tym momencie. Aby wysyłać na tamte rynki trzeba być pewnym w 100% wysyłanego towaru. Nie można być nieodpowiedzialnym i eksperymentować – „a może się uda”, gdyż pomijając już straty finansowe niszczy się także dobre imię nie tylko firmy, ale także i polskich jabłek.

Jakie są największe bariery w rozwoju eksportu polskich jabłek?

Rozwój sadownictwa na Wschodzie (Ukraina, Rosja, Kazachstan) oraz utrzymujące się embargo w handlu z Rosją to - moim zdaniem - główne bariery. Należy też pamiętać, iż nie na wszystkich rynkach wszystkie odmiany produkowane w Polsce są akceptowane. To co chcą klienci zagraniczni, często jest trudno dostępne w zakupie, a klienci oczekują stałości dostaw na ustalonym poziomie. Często ciężko jest się wywiązać z dostaw ze względu na małą podaż w danym okresie, a klienci oczekują stabilności i ciągłości dostaw. Nawet jeżeli rynek rosyjski zostanie kiedyś otwarty należy pamiętać, iż to nie będzie ten sam rynek jak przed embargiem. Natomiast im dłuższy będzie czas trwania embarga, tym trudniej będzie tam wrócić polskim firmom i powrót ten będzie możliwy już na dużo mniejszą skalę.

Jak ocenia Pan ceny za jabłka deserowe w sezonie 2019/20? W porównaniu z ubiegłym rokiem widać wzrosty cen, ale czy ten poziom może być satysfakcjonujący dla polskich sadowników? Czy to może być opłacalny sezon sprzedaży?

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.