Puda: pandemia nie osłabiła pozycji polskiego handlu żywnością

Autor: PAP 20 kwietnia 2021 15:07

Puda: pandemia nie osłabiła pozycji polskiego handlu żywnością Grzegorz Puda, minister rolnictwa/ fot. PTWP

Pandemia Covid-19 nie załamała eksportu produktów rolno-spożywczych. W ubiegłym roku wartość wywozu żywności z Polski wzrosła o 7 proc. do 34 mld euro – mówił we wtorek minister rolnictwa Grzegorz Puda podczas debaty online inaugurującej VII edycję Targów World Food Poland.

"Pomimo światowego kryzysu wywołanego pandemią, handel zagraniczny produktami rolno-spożywczymi nie załamał się. W ubiegłym roku odnotowano 7-proc. wzrost wartości eksportu, w stosunku do roku 2019. W 2020 r. eksport z Polski produktów rolno-spożywczych osiągnął rekordowy poziom 34 mld euro, czyli o 2,2 mld euro wyższą wartość niż w roku poprzednim" - podkreślił minister rolnictwa i rozwoju wsi, cytowany w komunikacie resortu.

Puda zwrócił uwagę, że saldo w obrocie artykułami rolno-spożywczymi było dodatnie i w 2020 r. osiągnęło poziom 11,7 mld euro. Oznaczało to wzrost o ponad 11 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.

"Udział eksportu towarów rolno-spożywczych w polskim eksporcie w ubiegłym roku wzrósł, co oznacza, że sprzedaż żywności ma coraz większe znaczenie w obrotach polskiego handlu zagranicznego ogółem. Polscy eksporterzy udowodnili, że są w stanie sprostać najwyższym wymaganiom stawianym przez partnerów handlowych z zagranicy" - powiedział szef resortu rolnictwa.

Podkreślił, że żywność jest produktem pierwszej potrzeby i w obliczu globalnego kryzysu jej dostępność stała się ważnym wyzwaniem dla funkcjonowania łańcucha żywnościowego.

Puda zaapelował, aby podczas codziennych zakupów krajowi konsumenci sięgali po polskie produkty pokazując solidarność z polskimi rolnikami. "Bądźmy świadomi i kupujmy polską żywność, wyprodukowaną w kraju. Tym samym wspierajmy polską gospodarkę, aby przezwyciężyć negatywne skutki pandemii COVID-19" - mówił.

Podczas debaty "Wpływ pandemii COVID-19 na kształt międzynarodowego handlu w obszarze rolno-spożywczym - szanse dla polskich eksporterów żywności", dyrektor generalna Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa Małgorzata Gośniowska-Kola zwróciła uwagę na konieczność edukacji producentów i konsumentów. Jej zdaniem, wiedza o sytuacji rynkowej i wyzwaniach współczesności daje producentom żywności możliwość rozpoznawania potrzeb konsumentów i pozwala na nie reagować. Podkreśliła też rosnące zainteresowanie polskich konsumentów żywnością ekologiczną.

Prezes Polskiego Związku Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego Jacek Zarzecki zauważył, że ważnym zadaniem administracji jest otwieranie "drzwi" na nowe rynki zbytu. Podkreślił też istotną rolę radców rolnych polskich ambasad na całym świecie.

Według prezesa Spółdzielni Mleczarskiej Mlekovita Dariusza Sapińskiego, pandemia zmieniła rynek i spowodowała konieczność poszukiwania nowych form sprzedaży, z uwzględnieniem tworzenia własnych sklepów online.

Senator Jacek Bogucki (PiS) zauważył, że na świecie jest ona postrzegana jako żywność "premium", gdyż spełnia najwyższe unijne standardy jakości. Zdaniem polityka, konieczne jest prowadzenie dalszej pracy nad tworzeniem marki polskiej żywności.

Prelegenci zgodnie podkreślali wysoką jakość polskiej żywności. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.