Przeciwstawić się wymaganiom sieci handlowych

Autor: sadyogrody.pl 08 stycznia 2015 08:37

Przeciwstawić się wymaganiom sieci handlowych fot. Łukasz Rawa

Dlaczego nie dostarczamy jabłek na niemiecki rynek? - Bo brakuje nam odpowiednich do tego odmian, a barierą cały czas są pozostałości pestycydów przekraczające normy narzucone przez tamtejszych odbiorców - przyznał Dominik Woźniak, dyrektor handlowy grupy producentów owoców Rajpol.

- Wspólnie z firmą Syngenta rozpoczęliśmy program Fruit Quality Contract (FQC), który ma umożliwić polskim sadownikom uzyskanie nowej jakości owoców, bez pozostałości pestycydów. Możemy wyprodukować i dostarczyć dobre jakościowo jabłka, które będą spełniały wymagania niemieckich sieci handlowych – powiedział Dominik Woźniak. Takie działania otwierają drogę również na inne wymagające rynki, jak skandynawski czy chociażby do krajów arabskich.

Wymagania odnośnie pozostałości, zwłaszcza w Niemczech, są bardzo restrykcyjne, np. sieć Aldi dopuszcza obecność w owocach maksymalnie 3-5 substancji aktywnych, a sumaryczny poziom MRLi (najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości w danym środku spożywczym) nie może przekraczać 80 proc. normy europejskiej. Z kolei Lidl i Kaufland oczekują, by poziom pozostałości poszczególnych substancji aktywnych w jabłkach nie przekraczał 33 proc. norm europejskich.

Jak twierdzi Ben Horsbrugh, dyrektor działu jakości owoców i warzyw w firmie Univeg, konieczne jest szersze spojrzenie na kwestię pozostałości pestycydów w owocach. Choć na razie wymagania polskich sieci handlowych nie są tak restrykcyjne jak w Niemczech, może się to jednak zmienić.

Niektóre sieci są w stanie takie zmiany wprowadzić globalnie w kilku krajach równocześnie, a to może znacząco zablokować wielu dostawców, których owoce nie będą spełniały nowych wymagań. Ponadto niezwykle istotne jest tworzenie silnych marek, które mogą pomagać w rozgrywkach, jakie prowadzą z dostawcami sieci handlowe. Mając silną na rynku markę można przeciwstawiać się wymaganiom sieci handlowych, zwłaszcza gdy są one nieuzasadnione czy czasami bardzo trudne do spełnienia.

- W niemieckich sieciach handlowych dostępne są polskie jabłka, jednak zwykle są mało widoczne. Wyróżniają się najczęściej najniższą ceną. Warto to zmienić i stworzyć dobry wizerunek polskich jabłek, rozpoznawalną markę – twierdzi Ulrich Henser, Technical Crop Expert z Syngenta Niemcy.

Zbigniew Rewera, prezes grupy producentów Refal, postulował, by spróbować stworzyć marki jabłek związane z poszczególnymi regionami produkcji, np. jabłka grójeckie, jabłka sandomierskie czy pochodzące z Kujaw. – Każdy region ma swoją specyfikę produkcji i warto promować oryginalny smak polskich jabłek, a nawet tych pochodzących z poszczególnych regionów Polski – mówił.

Ben Horsbrugh przyznał, że na pewno jest miejsce dla polskich jabłek na niemieckim rynku, ale oprócz tego, że muszą one spełnić wymagania tamtejszych odbiorców, powinny jeszcze się wyróżniać na sklepowych półkach. By to osiągnąć, trzeba stworzyć dobrą markę polskich jabłek i właściwie ją wypromować na zagranicznych rynkach.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.