Niemal wszyscy Polacy odczuwają wzrost cen żywności

Autor: PAP 09 listopada 2021 14:51

Niemal wszyscy Polacy odczuwają wzrost cen żywności Niemal wszyscy Polacy dostrzegają wzrost cen, w tym cen żywności/ fot. shutterstock.com

Niemal wszyscy Polacy dostrzegają wzrost cen, w tym cen żywności i uważają, że w ciągu najbliższego roku ceny towarów i usług będą dalej rosnąć - wynika z badania CBOS. Większość ankietowanych wskazała, że z powodu inflacji kupuje mniej lub szuka tańszych produktów.

Według sondażu, niemal wszyscy badani (98 proc.) uważają, że w ciągu ostatniego roku ceny wzrosły, w tym większość (84 proc.) mówi o zdecydowanym wzroście cen towarów i usług. Jednocześnie ponad połowa ankietowanych stwierdziła, że w ciągu ostatniego roku dochody ich gospodarstw domowych nie zmieniły się. Trzech na dziesięciu (29 proc.) mówi o wzroście dochodów, a niespełna co piąty (18 proc.) - o spadku.

94 proc. badanych jest przekonanych, że w ciągu najbliższego roku ceny produktów i usług nadal będą rosnąć, a dwie trzecie uważa, że wzrost ten będzie zdecydowany. Ponad połowa badanych przewiduje, że dochody ich gospodarstw domowych w ciągu najbliższego roku nie zmienią się, nieco ponad jedna czwarta liczy na wzrost dochodów, a co siódmy obawia się pogorszenia.

Spośród badanych, którzy dostrzegają wzrost cen, prawie połowa odczuła wzrost cen w dużym stopniu, co trzeci - w niewielkim, natomiast co piąty ankietowany - w bardzo dużym stopniu. Wzrost cen jest silniej odczuwany w gorzej sytuowanych gospodarstwach domowych. 3 proc. respondentów w ogóle nie odczuło podwyżek.

"Obecnie wzrost cen jest odczuwany silniej niż w roku 2008, gdy ostatni raz pytaliśmy o tę kwestię. Zaznaczyć należy, że w roku 2008 inflacja była niższa niż obecnie (w maju 2008 w porównaniu z analogicznym miesiącem 2007 roku ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 4,4 proc., w sierpniu - o 4,8 proc., natomiast w październiku 2021 - o 6,8 proc.)" - podkreślili autorzy badania.

Wzrost cen żywności jest bardzo odczuwalny

Dla niemal wszystkich respondentów (92 proc.) najbardziej odczuwalny jest wzrost cen żywności, w dalszej kolejności wzrost cen paliw do środków transportu (67 proc.) oraz energii elektrycznej (60 proc.). Dla 37 proc. dotkliwe były koszty związane z użytkowaniem mieszkania lub domu, np. wywozu śmieci, gazu, wody, kanalizacji, dla 29 proc. wzrost cen materiałów budowlanych, wyposażenia mieszkania lub domu oraz usług remontowo-budowlanych, dla 28 proc. - lekarstw, a dla 16 proc. - świadczeń medycznych.

"Z analizy wynika, że we wszystkich grupach społeczno-demograficznych najbardziej dotkliwy jest wzrost cen żywności. Zauważyć można, że badani niezadowoleni z warunków materialnych swoich gospodarstw domowych częściej w tym kontekście wymieniali wzrost cen energii elektrycznej, natomiast lepiej sytuowani - cen paliw do środków transportu oraz materiałów budowlanych, wyposażenia mieszkania lub domu oraz usług remontowo budowlanych" - podano.

Polacy ograniczą wydatki aby radzić sobie z rosnącą drożyzną

Według sondażu, Polacy mają rozmaite strategie radzenia sobie z inflacją. Zdecydowana większość (75 proc.) ogranicza wydatki na codzienne zakupy starając się kupować mniej lub szukając tańszych produktów. W obliczu rosnących cen Polacy często rezygnują z większych wydatków bądź też odkładają je na potem (64 proc.), ograniczają zużycie wody, prądu, gazu (63 proc.) oraz wydatki na rozrywkę, wypoczynek i kulturę (57 proc.). Niektórzy stosują odmienną strategię niż ograniczanie wydatków - z obawy przed dalszym wzrostem cen kupują na zapas (18 proc.) - zauważono.

43 proc. ankietowanych przyznało, że z powodu inflacji wydaje swoje oszczędności na bieżące wydatki, 7 proc. zadłużyło się lub miało zaległości w opłatach. 9 proc. stwierdziło, że w obliczu inflacji szukają sposobów na zainwestowanie oszczędności, aby nie straciły na wartości. Część osób w sytuacji rosnących cen paliw ogranicza jeżdżenie samochodem (28 proc. odczuwających wzrost cen). Respondenci wskazali też, że z powodu inflacji zmienili pracę na lepiej płatną (9 proc.) lub wystąpili o podwyżkę (10 proc.).

Badanie zrealizowano od 4 do 14 października br. na próbie 1161 osób w ramach procedury mixed-mode (55,2 proc. metodą CAPI, 28,9 proc. - CATI i 15,9 proc. - CAWI).

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.