KOWR: dodatnie saldo w handlu zagranicznym żywnością



PAP - 18 listopada 2020 15:03


W ciągu trzech pierwszych kwartałów 2020 r. wartość eksportu towarów rolno-spożywczych wzrosła w stosunku do analogicznego okresu ub.r. o 6,7 proc. do 25,1 mld euro - poinformował Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.

W tym okresie import do Polski wyniósł 16,5 mld euro i był o 4,8 proc. wyższy niż przed rokiem.

"Dane te potwierdzają, że krajowi przedsiębiorcy branży rolno-spożywczej bardzo dobrze radzą sobie na rynku międzynarodowym pomimo ograniczeń wprowadzanych z powodu pandemii koronawirusa. W mojej ocenie bardzo pozytywnym aspektem jest, że tempo wzrostu naszego eksportu przewyższa dynamikę wzrostu importu, co sprawia, że stale umacniamy pozycję Polski, jako eksportera netto" - skomentował zastępca Dyrektora Generalnego KOWR Marcin Wroński.

W jego ocenie, do wzrostu wartości polskiego eksportu w dużym stopniu przyczyniła się deprecjacja waluty krajowej względem euro i dolara amerykańskiego, mająca miejsce w pierwszym kwartale br., oraz nadal korzystny dla eksporterów kurs złotego w kolejnych miesiącach. Miało to pozytywny wpływ na konkurencyjność cenową produkowanych w Polsce artykułów rolno-spożywczych na rynku międzynarodowym.

"Bardzo dobre wyniki sprzedaży zagranicznej w pierwszym kwartale br. to także zasługa konkurencyjności jakościowej polskich produktów oraz umiejętność dostosowywania oferty asortymentowej przez naszych rodzimych przedsiębiorców do zróżnicowanych preferencji konsumentów zagranicznych" - podkreślił Wroński.

W okresie trzech kwartałów 2020 r., podobnie jak w latach poprzednich, produkty rolno-spożywcze trafiały głównie na unijny rynek. Sprzedano tam produkty o wartości 20,1 mld euro (wzrost o 4 proc.), co stanowiło 80 proc. przychodów uzyskanych z eksportu towarów rolno-spożywczych ogółem.

Do krajów pozaunijnych w okresie styczeń-wrzesień 2020 r. z Polski wyeksportowano produkty rolno-spożywcze o wartości 5,0 mld euro wobec 4,3 mld euro przed rokiem, co oznacza 17-proc. wzrost.

"Rozwój eksportu na rynek UE jest bardzo optymistyczną przesłanką dla polskiej gospodarki żywnościowej, ale dostrzegalną tendencją jest również duży wzrost wartości sprzedawanych produktów na rynki zlokalizowane poza Unią Europejską" - zaznaczył wiceszef KOWR.