×

Subskrybuj newsletter
sadyogrody.pl

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole

Jest przestrzeń na podwyżki cen owoców, warzyw i ich przetworów (wideo)

Autor: Paulina Piwowarek, www.sadyogrody.pl 13 września 2020 10:11

Jest przestrzeń na podwyżki cen owoców, warzyw i ich przetworów (wideo) Krzysztof Pawiński, prezes Grupy Maspex

Czynniki pogodowe, wzrost kosztów, dostępność pracy sezonowej - to główne czynniki, które przemawiają za podwyżkami cen owoców i warzyw oraz ich przetworów. Zdaniem Krzysztofa Pawińskiego, prezesa Grupa Maspex (Tymark, Kubuś, Tarczyn), przestrzeń na podwyżki cen polskiej żywności w Polsce i na rynkach zagranicznych jest widoczna i będzie się ona zawężała.

Tegoroczne wiosna i lato nie były zbyt łaskawe dla rolników. Susza, wiosenne przymrozki, gradobicia i deszczowa pierwsza połowa lata dały się we znaki plantatorom, zwłaszcza owoców i warzyw. Jaki wpływ mają te wyzwania agrotechniczne na sytuację na rynku przetwórczym? Czy konsumenci powinni obawiać się rosnących cen żywności?

Kluczowa będzie jeszcze końcówka sezonu, koniec trzeciego kwartału, kiedy skupuje się najbardziej wolumenowe produkty, czyli jabłko przemysłowe. Obecnie wszystkie owoce i warzywa, które kupujemy i już kupiliśmy są droższe niż przed rokiem. Wpływ na to mają nie tylko czynniki pogodowe, ale również wzrost kosztów, dostępność sezonowej pracy.

Jednak startujemy z bardzo niskiego poziomu cenowego w odniesieniu do krajów, które analizujemy wokół nas, więc ta . Różnica w kosztach wytworzenia także maleje, w związku z czym przestają działać mechanizmy, które uzasadniały różnice w cenach żywności w Polsce i na rynkach zewnętrznych.

Polska żywność jest bardzo atrakcyjna, ale i agresywna cenowo. 40 proc. żywności wytwarzanej w Polsce jest eksportowana. To przekonuje mnie, że mamy bardzo dobry indeks cenowy żywności w kraju, w połączeniu z jej wysoką jakością.

Jak ocenia Pan perspektywy eksportowe dla polskiej żywności? Jak będzie w tym roku? Epidemia odsłoniła w Europie ważny trend lokalności i regionalizmu. Czy Pana zdaniem może stanowić zagrożenie dla polskiej żywności?

Znamy już dane eksportu żywności za pierwsze sześć miesięcy w 2020 r. Są one zdumiewająco dobre, bo zanotowaliśmy ok. 7-proc. wzrost w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. To pokazuje, że nawet w tym trudnym czasie utrzymujemy dobrą dynamikę wzrostu sprzedaży eksportowej. Z pewnością cenimy sobie lokalność i regionalność, jednak te tendencje nagle nie zmienią radykalnie obrazu rynku spożywczego w krótkim okresie czasu.

Wywiad jest częścią rozmowy 1:1 z Krzysztofem Pawińskim, prezesem zarządu, Grupy Maspex Wadowice, która odbyła się podczas XII edycji Europejskiego Kongresu Ekonomicznego w Katowicach.

CAŁA ROZMOWA: 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI