Jak wyróżnić produkty owocowo-warzywne na sklepowej półce? (wideo)

$data.author.description Autor: www.portalspozywczy.pl 12 lutego 2021 10:09

Jak wyróżnić produkty owocowo-warzywne na sklepowej półce? (wideo) Barbara Groele, Sekretarz Generalna Stowarzyszenia Krajowa Unia Producentów Soków

Producenci soków, soków NFC, musów, smoothies, owoców czy warzyw również mogą wyróżnić swoje produkty, wśród innych, na półkach w sklepie. Jednym ze sposobów jest System jakości Certyfikowany Produkt, a informacje o nim można przekazywać konsumentowi na różne sposoby - mówiła Barbara Groele, Sekretarz Generalna Stowarzyszenia Krajowa Unia Producentów Soków podczas warsztatów branżowych pt. „Jak skutecznie wprowadzić produkty owocowo-warzywne do sieci handlowych?”.

Wprowadzenie produktu na półki sieci handlowych, a potem współpraca z takimi kontrahentami bywa swoistą gimnastyką polegającą na elastyczności i dostosowaniu się do panujących reguł, zmieniających się trendów i stylów zakupowych konsumentów.

Uwagę konsumentów mogą przyciągnąć oświadczenia żywieniowe i zdrowotne umieszczone na etykiecie produktu, które przedstawiają najważniejsze informacje o wartości odżywczej danego produktu i wpływie poszczególnych składników (ilość znacząca!) na zdrowie człowieka.  Certyfikat jakości jest dla konsumentów synonimem zewnętrznej kontroli nad składem produktu, potwierdzającej jego jakość i naturalność.

- Myślę, że dużo jest sposobów, aby wyróżnić takie produkty na półce sklepowej – mówiła Barbara Groele podczas webinarium , które zorganizowało Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków w ramach projektu System Jakości Certyfikowany Produkt, a finansowane były ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. 

Podkreślała, że znak Certyfikowany Produkt to gwarancja jakości dla konsumenta oraz wsparcie i pomoc w zwiększeniu sprzedaży dla producenta, ponieważ certyfikaty wyróżniają produkty na półkach.  W jaki sposób wyróżniać tego typu produkty?

– Można dodać do produktu odpowiednie zawieszki, czy umieścić znak CP w widocznym miejscu. Można też napisać więcej informacji na opakowaniu zbiorczym. Można starać się też komunikować konsumentom, że na wiosnę potrzebne jest nam więcej np. beta karotenu, a na jesieni czegoś innego, czyli starać wpisać  się w ogólne trendy komunikacyjne – wyliczała.

Można też pokazać, na co konkretnie wpływają poszczególne produkty, na jakie schorzenia lub jakie składniki zdrowotne w sobie zawierają.

- Istotne jest podkreślanie walorów prozdrowotnych, co można zrobić  na zawieszce, na etykiecie, w folderze czy w gazetce. Warto też pokazać kilka produktów w grupie, co pozwala zająć całą półkę produktami ze znakiem CP

- Producent łącznie z kupcem mogą podjąć w tym zakresie bardzo ciekawą współpracę, ponieważ nie tylko producentowi, ale również kupcowi zależy, aby produkt dobrze się sprzedawał. I warto skorzystać z jego podpowiedzi. Trzeba po prostu trzymać rękę na pulsie – podkreślała sekretarz stowarzyszenia KUPS.

Więcej na portalspozywczy.pl.

Jak przygotować ofertę produktów owocowo-warzywnych do sieci handlowych?

Aby nawiązać skuteczny kontakt z siecią handlową, należy przedstawić się jako ekspert w swojej branży, odpowiedni partner biznesowy. Należy śledzić trendy i badania rynku. Bardzo ważne jest również wcześniejsze poznanie klienta oraz przygotowanie swojej firmy do oczekiwań sieci - mówiła Hanna Adamiak, ekspert marketingu i zarządzania, podczas webinaru "Jak skutecznie wprowadzić produkty owocowo-warzywne do sieci handlowych?".

Jak wymienia Hanna Adamiak, na spotkaniu z kupcem warto zaprezentować krótką historię, ideę jaka towarzyszy produktom, pokazać portfolio, przedstawić skład, certyfikaty (np. System Jakości Certyfikowany Produkt), proces produkcyjny (wiarygodność, jakość, bezpieczeństwo). Warto opowiedzieć historię sukcesu, np. rozwój oferty w innej sieci.

Podczas spotkania trzeba być ekspertem w danej dziedzinie oraz dysponować badaniami na temat rynku, podawać konkretne informacje o tym, jak rośnie popyt konsumentów, tak aby zachęcić do współpracy (np. mówić o wzrostach procentowych danych kategorii).

– Nie trzeba wykonywać samemu badań. Jest wiele dostępnych materiałów na rynku – tłumaczyła ekspertka.

Prelegentka webinaru "Jak skutecznie wprowadzić produkty owocowo-warzywne do sieci handlowych?" radziła, by odwiedzić sklepy przed spotkaniem i pomyśleć o rozwiązaniach. Sprawdzić,  jak sklep jest zorganizowany, jaką ma ofertę w danej kategorii, w jakich cenach, gdzie zlokalizowane. Warto zdiagnozować potencjalne luki i przemyśleć, gdzie mogłyby być zlokalizowane produkty, jak zdefiniowana jest kategoria, jakie marki, jakie smaki, wielkości opakowań, rodzaj opakowań można zarekomendować.

Niezwykle ważne jest też wysłuchanie kupca, czyli tego, czego on potrzebuje. Być może chce rozbudować konkretną kategorię, np. soki o mniejszej gramaturze.

Zdaniem Hanny Adamiak dużym błędem jest natomiast pytanie o obrót. Takie dane zdecydowanie lepiej samemu oszacować.

Ważne, by przygotować swoją firmę, np. wprowadzać krótkie serie, określone opakowania, rozważyć możliwość przygotowania się do konkretnych oczekiwań sieci. Duże znaczenie mają tu zagadnienia logistyczne i prawne, czyli m.in to, w jakim czasie jesteście w stanie zrealizować zamówienie, jaka jest polityka zwrotów czy jak wygląda proces zakupu i sprzedaży.

W kontekście umów warto zwrócić uwagę na dostęp do wsparcia prawnego. Zastanowić się, jak wygląda kwestia zabezpieczenia transakcji, kwestia kar i gwarancji.

– Rekomenduję małym i średnim przedsiębiorcom zainwestować w  poradę prawną w zakresie umów i i współpracy handlowej i przedyskutować umowę – mówiła prelegentka.

Więcej na portalspozywczy.pl.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI