Eksport do Mongolii szansą dla polskich producentów owoców i warzyw?

Autor: PAP 29 marca 2021 12:10

Eksport do Mongolii szansą dla polskich producentów owoców i warzyw? Polskie firmy z powodzeniem realizują plany eksportowe w Mongolii/fot. shutterstock.com

Polskie firmy z powodzeniem realizują plany eksportowe w Mongolii; dużym zainteresowaniem cieszą się przede wszystkim produkty spożywcze, w tym polskie owoce i warzywa - ocenił kierownik biura PAIH w Ułan Bator, Bat-Erdene Boldbaatar.

Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) poinformowała w poniedziałkowym komunikacie, że sektor FMCG (Fast Moving Consumer Goods - dobra szybko zbywalne ) w Mongolii jest dla polskich firm "ciekawą alternatywą dla tradycyjnych, najbliższych rynków".

"Wysokie prawdopodobieństwo sukcesu potwierdzają kolejne polsko-mongolskie kontrakty biznesowe, o których PAIH na bieżąco informuje. W związku z pandemią w tym azjatyckim kraju wzrosło zapotrzebowanie na importowaną żywność, w tym warzywa czy owoce"- czytamy.

"Polskie firmy z powodzeniem realizują plany eksportowe w Mongolii. Dużym zainteresowaniem cieszą się przede wszystkim produkty spożywcze. Warto dodać, że Polska jest od wielu lat drugim, największym eksporterem do Mongolii, biorąc pod uwagę państwa Unii Europejskiej" - powiedział cytowany w komunikacie Bat-Erdene Boldbaatar.

Podkreślił, że przed pandemią eksport polskich produktów osiągnął rekordowy poziom prawie 65 mln dol.

"W związku z małą bazą produkcyjną, kraj jest uzależniony od importu. Przypomnijmy, że prawie połowa populacji kraju mieszka w Ułan Bator, czyli jest to bardzo skoncentrowany rynek. To wyjątkowy kraj azjatycki, który preferuje zachodnie produkty spożywcze, a zachodnia kultura kulinarna cieszy się dużą popularnością. To naprawdę dobry kierunek dla polskich firm" - powiedział 

Jak podało PAIH, FMCG w Mongolii szacowany jest na ok. 1 mld dol. Główne kategorie importowanych produktów to warzywa i owoce, oleje roślinne, cukier, jaja, wieprzowina i drób, mleko w proszku, czekolada i słodycze, napoje bezalkoholowe i alkoholowe.

"To szansa dla polskich producentów. Mongołowie kojarzą nasze produkty z wysoką, europejską jakością" - czytamy.

Eksperci PAIH wskazują, że kilka lat temu w Mongolii rozpoczęła się zmiana profilu sektora detalicznego. Duże firmy zagraniczne inwestują w nowoczesne obiekty handlowe, takie jak hipermarkety i sklepy typu convenience. W Ułan Bator działa 10 wiodących sieci super i hipermarketów, które mają ponad 100 oddziałów. Istnieje też 8 tys. małych sklepów spożywczych i ponad 130 sklepów typu convenience store.

"Drzwi na rynek Azji Środkowo-Wschodniej szeroko otworzyło m.in. organizowane przez PAIH i polskie MSZ w Ułan Bator w 2019 r. Forum Biznesu Polska-Mongolia. W wydarzeniu wzięło udział ponad 200 przedsiębiorców i importerów. Dzięki Forum nawiązały się bardzo perspektywiczne kontakty biznesowe, a uczestnicy wyraźnie zainteresowali się polskimi produktami, szczególnie z branży spożywczo-rolnej. Dziś możemy mówić o owocnych efektach tych rozmów" - podkreślił Bat-Erdene Boldbaatar.

Polska Agencja Inwestycji i Handlu jest instytucją doradczą, działającą we współpracy z Grupą Polskiego Funduszu Rozwoju pod kierownictwem Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI