Ekonomista: wzrost cen żywności odpowiada za poczucie, że inflacja jest wyższa niż w rzeczywistości

Autor: PAP 13 lipca 2019 13:54

Ekonomista: wzrost cen żywności odpowiada za poczucie, że inflacja jest wyższa niż w rzeczywistości fot. Shutterstock.com

Wzrost cen żywności odpowiada za poczucie, że inflacja jest wyższa niż w rzeczywistości - mówi w rozmowie z PAP główny ekonomista banku Pekao Marcin Mrowiec. Zwrócił uwagę na spektakularny wzrost cen warzyw w maju br.; np. kapusta zdrożała o 500 proc. rdr, a cebula o 270 proc.

Mrowiec pytany był przez PAP m.in. o to, czy konsumenci mogą odczuwać, iż ceny wzrosły bardziej niż pokazuje GUS, czyli o 2,6 proc. w czerwcu br., czy 2,4 proc. w maju.

"Na nasze odczucie zmian cen wpływa to, co często kupujemy i co jest dla nas istotne" - powiedział Mrowiec zwracając uwagę na mocny wzrost cen mięsa i warzyw w ostatnich miesiącach. Z przedstawionych przez ekonomistę danych wynika, że ceny żywności wzrosły w styczniu br. o 0,8 proc. rdr, natomiast w maju br. już 5,4 proc. rdr.

Jak podał Mrowiec, w maju br. podrożały zwłaszcza warzywa rosnące w Polsce: buraki o ponad 75 proc. rdr, pietruszka - prawie 90 proc. rdr, rzodkiewka - 11 proc., cebula biała - 270 proc., a kapusta biała - 500 proc. rdr. Co prawda w maju br. staniała marchew - o 4,5 proc. - ale drożała ona w poprzednich miesiącach; w kwietniu o 11 proc., a w marcu o 33 proc.

Według ekonomisty kluczową kategorią są ziemniaki, bowiem konsumujemy ich relatywnie dużo w porównaniu do innych warzyw. Ich cena wzrosła o ponad 100 proc. rdr. "Jeśli chodzi o ceny targowiskowe to wzrosty przekroczyły 200 proc." - zauważył Mrowiec.

Wskazał, że oprócz warzyw, inflację podbijają także ceny mięsa, zwłaszcza wieprzowego. "Jest to związane z chorobą ASF w Chinach - ale nie tylko - która podbiła światowe ceny wieprzowiny. Jeżeli rośnie cena mięsa wieprzowego, to rosną także ceny dóbr, które mogą być dla niej alternatywą. Kupujemy bowiem więcej innych rodzajów mięs generując w ten sposób dodatkowy popyt, co przekłada się na wzrost cen" - tłumaczy ekonomista. Jak zaznaczył, że wzrost ceny mięsa i warzyw odpowiadał w maju br. za 80 proc. wzrostu cen żywności.

Wyjaśnił, że Główny Urząd Statystyczny - licząc inflację CPI, bądź Eurostat - licząc wskaźnik HICP, biorą pod uwagę - w przybliżeniu - przeciętne zakupy uśrednionego gospodarstwa domowego w danym kraju. Chodzi o tzw. koszyk konsumencki, którego skład obliczany jest na podstawie badania struktury spożycia gospodarstw domowych w poprzednim roku. W Polsce w indeksie cen konsumenckich 31,26 proc. stanowi żywność, napoje oraz wyroby tytoniowe. Sama żywność i napoje bezalkoholowe to ok. 25 proc.

"To oznacza, że na nasz koszyk konsumencki w jednej czwartej składa się z żywność i napoje bezalkoholowe. To największy element koszyka obejmujący towary, które najczęściej kupujemy. Wzrost cen tych towarów rzutuje na nasze poczucie dynamiki inflacji" - powiedział Mrowiec.

Dodał, że w czerwcu br. ceny żywności i napojów bezalkoholowych wzrosły o 5,7 proc. rdr, a sama żywność podrożała o 5,8 prc. rdr. Dlatego można mieć wrażenie "niedopasowania" między odczuciami konsumentów, a danymi urzędu statystycznego dotyczącymi inflacji w czerwcu br.

"Jeżeli do tego przypomnimy sobie, ile kosztuje np. pietruszka, to można odnieść wrażenie, że coś nie gra. Jednak +wszystko gra+ ponieważ żywność odpowiada tylko za jedną czwartą koszyka. Np. ceny odzieży i obuwia spadają od wielu lat, ostatnio o 1,3 proc. rdr., choć odpowiadają za niecały 5 proc. koszyka. Za prawie 20 proc. koszyka odpowiadają wydatki na użytkowanie domu i mieszkania oraz nośniki energii, a tu mamy dynamikę cen w wysokości 1,5 proc. rdr. W przypadku transportu wzrost w maju wniósł 1,7 proc. rdr. Biorąc pod uwagę dynamikę we wszystkich tych kategoriach i ich wagi otrzymaliśmy inflację w czerwcu br. w wysokości 2,6 proc." - wyjaśnił Mrowiec.

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.