Dyrektor KPMG na FRSiH: Ekspansja eksportowa to droga do rozwoju i wyższych marż

$data.author.description Autor: www.portalspozywczy.pl 07 listopada 2017 10:29

Dyrektor KPMG na FRSiH: Ekspansja eksportowa to droga do rozwoju i wyższych marż fot.PTWP

Ekspansja eksportowa jest dla polskich firm rolno-spożywczych drogą do rozwoju, a ponad połowa badanych firm jest zadowolona z sukcesu eksportowego jaki odniosła. Eksport to też droga do wyższych marż i wyższej rentowności - mówił Piotr Grauer, dyrektor w firmie doradczej KPMG rozpoczynając debatę zatytułowaną „Sukcesja i ekspansja: droga od lokalnej firmy do globalnego koncernu” na X Forum Rynku Spożywczego i Handlu.

- Powody dla jakich firmy rozpoczynają eksport to przede wszystkim zainteresowanie ze strony zagranicznych kontrahentów, a także to, że rentowność jest bardziej atrakcyjna niż na rynku krajowym. Polski rynek jest bardzo konkurencyjny, a marże coraz niższe, więc coraz więcej firm decyduje się na wzrost poprzez eksport - mówił Piotr Grauer rozpoczynając debatę prezentacją raportu KPMG "Apetyt na wzrost. Sukcesy i wyzwania eksporterów produktów rolno-spożywczych w Polsce".

- Co piąta firma zadeklarowała, że w ciągu najbliższych pięciu lat rozważa akwizycje jako formę ekspansji eksportowej, a wśród powodów znajdują się: poszukiwanie rynków surowcowych, poszukiwanie nowego zakładu, poszukiwanie lokalnej marki czy lokalnej sieci dystrybucji – mówił Piotr Grauer.

- Ponad połowa firm jest zadowolona z sukcesu eksportowego jaki odniosła, a wśród czynników sukcesu wymieniają jakość oferowanego produktu i zaufanie jakim obdarzają produkty kontrahenci zagraniczni – dodał.

Mówił też, że wśród wyzwań i ryzyk firmy wymieniają na pierwszym miejscu ryzyko walutowe, a ponadto wymieniają takie bariery w innych krajach jak np. brak stabilizacji politycznej czy gospodarczej, a także szereg barier o charakterze regulacyjnym czy biurokratycznym.

KPMG przeprowadziła rozmowy z 110 firmami - w połowie z tych firm eksport stanowi ponad 25 proc przychodów.

Piotr Grauer podkreślał, że od 2010 roku polski eksport rolno-spożywczy wzrósł dwukrotnie z 13 mld euro do ponad 24 mld euro, a nadwyżka eksportu nad importem wynosi 7 mld euro.

Więcej na www.portalspozywczy.pl.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI