Carrefour poszukuje dostawców owoców i warzyw wśród małych i średnich gospodarstw



Sylwia Sałyga, www.sadyogrody.pl - 25 czerwca 2018 15:38


Firma Carrefour w ramach rozszerzania gamy produktów ”Jakość z Natury Carrefour” nawiązuje współpracę z lokalnymi i regionalnymi producentami produktów spożywczych. Jak opowiada w rozmowie z naszym portalem sadyogrody.pl, Anna Kurnatowska, Dyrektor Handlowy Produktów Świeżych w sieci, bycie dostawcą produktów „Jakość z Natury Carrefour” daje gwarancję sprzedaży całego towaru bez udziału pośredników.

Produkcja dla Carrefour wiąże się z pewnymi oczekiwaniami i transformacją. Jest to dość długi proces, ale jak opowiada Anna Kurnatowska, rolnik ma zapewnione wsparcie.

- Proponujemy rolnikom różne, sprawdzone formy partnerstwa, takie jak współpracę na rzecz gamy „Jakość z Natury Carrefour”, kontrakty farmerskie czy dostawy bezpośrednie do sklepów. W przypadku gamy „Jakość z Natury Carrefour” pracujemy nad produktami, które cechują się identyfikowalnością oraz sprawdzoną jakością. Produkowane są bez sztucznych konserwantów, z poszanowaniem środowiska oraz są wolne od GMO. Razem z rolnikiem przechodzimy cały proces, którego finalnym efektem jest obecność produktu w naszych sklepach. Na początku identyfikujemy potrzeby klientów i to, jakie produkty powinny znaleźć się w gamie „Jakość z Natury Carrefour”- opowiada. – Szukając dostawcy szczególnie skupiamy się na małych i średnich gospodarstwach, ale najważniejsza dla nas jest chęć współpracy ze strony rolnika. Przykładem mogą być dwie dekady partnerstwa Carrefour z Piotrem Korczakiem, dostawcą jabłek, gruszek i soku jabłkowego. Jako partner rolnika towarzyszymy i wspieramy go przez cały proces dostosowywania produkcji do normy gamy „Jakości z Natury”. Ten proces może wiązać się ze zmianą sposobu produkcji, ograniczeniem środków ochrony roślin, jak i ustaleniem, jakiej jakości oczekujemy. Po uzgodnieniu tych wszystkich kwestii podpisujemy zeszyt specyfikacji - mówi.

Jak przyznaje Kurnatowska, produkcja w ramach „Jakość z Natury Carrefour” opiera się na rolnictwie zrównoważonym. - Każdy z produktów, przed oznaczeniem marką „Jakość z Natury Carrefour”, przechodzi szereg testów jakościowych i regularnych kontroli przeprowadzanych przez niezależne laboratoria, dzięki czemu konsumenci mają gwarancję najwyższej jakości. Produkty z tej gamy powstają bez sztucznych konserwantów i z pełnym poszanowaniem otaczającej przyrody. Ponadto dostawcy współpracujący z Carrefour troszczą się o środowisko naturalne i dobrostan zwierząt. Zapewniamy rolnikowi odbiór towaru od momentu, w którym rolnik wyrazi chęć zmiany metod produkcji, aż do pełnego dostosowania produkcji do norm gamy „Jakość z Natury Carrefour”. Jednocześnie dostawcy mają gwarancję sprzedaży całego towaru i codziennego odbioru produktów - opowiada.

- W ramach rozwoju marki „Jakość z Natury Carrefour” szukamy gotowych na współpracę rolników, niezależnie od areału, jakim dysponują. Carrefour ma 89 hipermarketów i 150 supermarketów i nie oczekujemy od rolnika, aby zaopatrywał wszystkie nasze sklepy. Wierzymy w to, że im mniejszy producent, tym metody uprawy są bardziej naturalne. Chcemy zbudować długotrwałe partnerstwo z polskimi rolnikami, promując zarówno produkty lokalne oraz ekologiczne. Mamy nadzieję, że z roku na rok będziemy pozyskiwać nowych rolników-partnerów. Każdy producent zainteresowany współpracą może zgłosić się do centrali naszej firmy - zaznacza.

Jak przekonuje Anna Kurnatowska, Carrefour kieruje się również popularną obecnie agroekologią i wspieraniem rolników w przekształcaniu produkcji na rolnictwo ekologiczne.

-  Dążymy do tego, aby klienci w naszych sklepach mieli jak najszerszy wybór: od klasycznych produktów, przez gamę „Jakość z Natury Carrefour”, która wyróżnia się jakością, aż po produkty bio. Naszą ambicją jest być ważnym partnerem polskich rolników w transformacji rolnictwa ekologicznego poprzez wpieranie ich finansowo. Jeśli współpracujący z nami rolnik zdecyduje się na przejście z produkcji zrównoważonej na bio, to  przychylamy się do tego. W czasie przechodzenia przez gospodarstwo transformacji również będziemy odbierać towar, a następnie po certyfikacji na bio, dalej kontynuować z nim współpracę, już na nowych warunkach. Jednocześnie gwarantując 100-procentowy odbiór jego plonów. W Polsce jest jeszcze bardzo mało producentów bio. Planujemy szukać producentów, którzy chcą przejść na eko-produkcję – opowiada.

Inną możliwością współpracy z Carrefour są kontrakty farmerskie.

- Pierwszych siedem kontraktów farmerskich, na łącznie 18 produktów, podpisaliśmy w kwietniu. Ich podstawowym założeniem jest przygotowanie przez rolnika dedykowanej uprawy dla Carrefour. Ten rodzaj współpracy oferujemy wszystkim rolnikom, ale to co kwalifikuje do zawarcia z nami umowy, to przede wszystkim jakość produktów. Przy zachowaniu dobrej jakości gwarantujemy regularny odbiór umówionych ilości owoców czy warzyw. Dzięki takiej umowie producent ma pewność, że to co zostanie przez niego wyprodukowane, w całości może być bezpośrednio dostarczone do naszych sklepów. Przykładem może być umowa z dostawcą jabłek, od którego odbieramy owoce każdego kalibru. Te za małe albo za duże owoce, które nie nadają się do sprzedaży w sklepie, przeznaczamy na soki „Jakość z Natury Carrefour” - tłumaczy.

- Każdego rolnika traktujemy indywidualnie i nie musimy podpisywać umów dotyczących wyłączności. Chcemy tylko, aby produkty, wyprodukowane w ramach projektu "Jakość z Natury Carrefour" były wyłącznie przeznaczone dla naszej sieci. Nasi obecni producenci poza towarami dla nas, dostarczają również swoje pozostałe produkty np. na rynki hurtowe. Co do oferowanych przez nas cen, to pracujemy na otwartych kalkulacjach. Każda produkcja, owocowa czy warzywna, ma swoje elementy składowe:od kosztów surowca po koszty pracy. Za pomocą tych kalkulacji możemy określić słuszną cenę dla producenta. Jeśli któryś ze współczynników produkcji się zmienia, to cena automatycznie rośnie lub spada. Ceny są elastyczne i różnią się w zależności od sezonu. Polityka cenowa jest taka, że za te produkty możemy zapłacić od 5 do 15 proc. więcej ze względu na to, że współpraca z nami eliminuje pośredników w sprzedaży. Skracając łańcuch sprzedaży rolnik osiąga wyższe ceny za swój towar - zaznacza.

Jak zapewnia Kurnatowska, rolnik nie musi się obawiać o zwrot niesprzedanych owoców czy warzyw. - Absolutnie nie zwracamy go do klienta, to my zajmujemy się niesprzedanym towarem. W tym celu współpracujemy m.in. z bankami żywności - dodaje.

Wszystko to brzmi pięknie, wręcz zbyt idealnie. A największym i nieustanym problemem jest to, że w sklepach za mało jest produktów, pochodzących wprost od polskich producentów.

– Sektor polskich produktów w ramach „Jakość z Natury Carrefour” to kilka procent całego działu świeżych produktów. Polscy klienci często nie czytają etykiet na temat pochodzenia produktu, są bardzo wrażliwi na cenę, a przy zakupach kierują się promocjami. Co więcej, nasz klimat uniemożliwia całoroczne zaopatrywanie sklepów rodzimymi produktami. Marchewka np. z Hiszpanii są dostępne praktycznie cały rok – i na to nie mamy wpływu - podsumowuje Anna Kurnatowska.