
Sadownicy w Południowym Tyrolu nieustannie poszukują nowych odmian, które mogłyby rozszerzyć ich asortyment. Apple Consortiums VOG i VIP zaprezentowały trzy nowe odmiany jabłek podczas International Apple Summit 2021. Wydarzenie odbyło się online 27 stycznia 2021 r. w Bolzano. To RedPop®, Cosmic Crisp®, Giga®.
Ipador, WA38, CIVM49 - nazwy odmian jabłek nie zawsze są przyjazne dla ucha, ale służą do ich klasyfikacji w pierwszej fazie w instytutach hodowlanych. Gdy tylko odmiana jabłka wejdzie w fazę produkcji komercyjnej, na ogół poszukuje się zapadającej w pamięć i atrakcyjnej dla konsumentów marki. Oznacza to, że konsumenci znajdą markową jakość odmiany Ipador na półkach jako Giga®, WA38 jako Cosmic Crisp® i CIVM49 jako RedPop®. Wszystkie trzy odmiany mają odrębną, wyraźną tożsamość marki i charakterystyczne pozycjonowanie na rynku. Są również uprawiane ekologicznie.
Właścicielem odmiany i marki Ipador –Giga® Better3Fruit NV jest instytut hodowlany z siedzibą w Rillaar w Belgii. International Pome Fruit Alliance Ltd. (IPA) posiada globalną główną licencję na przydzielanie praw do uprawy. Włoski VOG jest pierwszą firmą, która wprowadza jabłka Giga® w Europie.
Hodowcy podają, że odmiana jest odporna na parcha jabłoni, co zmniejsza zapotrzebowanie na środki ochrony roślin. Owoce są duże i mają dobrą zdolność przechowywania. Ich smak jest bardzo intensywny z bardzo zrównoważonym słodko-cierpkim posmakiem. Miąższ jest jędrny.
WSU - Washington State University w Wenatchee w USA - jest właścicielem tej odmiany i marki. Bruce Barritt jest hodowcą. Proprietary Variety Management (PVM) z Yakima w USA jest właścicielem głównej licencji na przydzielanie globalnych praw do uprawy. Oba stowarzyszenia rozpoczęły już komercyjną uprawę i będą miały pierwsze komercyjne ilości dostępne po zbiorach w 2021 r. W bieżącym sezonie przeprowadzane są wstępne testy z wybranymi klientami.
Odmiana ta ma dobrą zdolność przechowywania, owoce pozostają bardzo kruche i soczyste, zachowując jednocześnie swój pełny smak. Cosmic Crisp® został już wprowadzony w USA, a teraz wchodzi na rynek europejski dzięki partnerstwu z sektorem jabłkowym Południowego Tyrolu.
Logo marki zostało bez zmian bezpośrednio przeniesione z marki w USA, podobnie jak kolorystyka. Zdjęcia zostały jednak dostosowane do wymagań europejskich i przedstawiają "chwile radości". Hasło marki brzmi: „Niebiański smak. Z każdym kęsem ”.
Consorzio Italiano Vivaisti (CIV) w Ferrarze we Włoszech jest właścicielem tej odmiany i marki. Konsorcjum Spółdzielni Sadowniczych Południowego Tyrolu (VOG) oraz Stowarzyszenie Producentów Owoców i Warzyw Val Venosta (VIP) posiadają licencję główną na przyznawanie europejskich praw do uprawy. VOG jako pierwszy przedstawia jabłko.
Odmiana odporna jest na parcha i posiada bardzo dobra zdolność przechowywania. Owoce nie są duże i posiadają intensywnie czerwony kolor. Miąższ jest jędrny, bardzo słodki w smaku, soczysty i kruchy. Marka RedPop® oparta jest na właściwościach jabłka - poręczna, uderzająca smakiem i wyglądem oraz nowoczesna. Hasło marki brzmi: „Little big sweet”.
Materiał szkółkarski i sadzonki - sprawdź oferty / dodaj ogłoszenia na gieldarolna.pl.
Nie przegap najważniejszych wiadomości
CHF
4,75 -0,53%
GBP
5,38 0,35%
USD
4,41 -0,16%
ON
7,01 -9 gr
LPG
3,16 -2 gr